Eksklusiv fornyelse i Audi Q7

Foto Malene Raith

Jeg bremser vognen, da asfalten stopper og ruller forsigtigt ud på den støvede grusvej med de mange dybe stenede huller. Det her ville ikke være rart i en mikrobil, men nu er det her jo en firhjulstrækker, ikke? Eller hvad …? Design og kabine taler egentligt mest for, at Audi Q7 først og fremmest en luksus familie SUV. En stor eksklusiv direktionsvogn til livet i byen og masser at give af på motorvejen.

Og det nye facelift forstærker i høj grad den overbevisning, men som jeg ruller videre ud ad den udfordrende grusvej viser Q7 mig en overraskende side af sig selv.

Første generation Audi Q7 så dagens lys i 2005, men var, selvom det var Audis første luksus SUV nogensinde, måske ikke så stor en overraskelse, som dens brødre Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg var, da de blev introduceret nogle år forinden i 2002.

Til gengæld klædte den store Q7 mærket og ramte desuden den nyopståede bølge af behov for store luksuriøse vogne helt rigtigt. Der var højkonjunktur og mange fik øjnene op for at kunne erhverve sig en premium SUV billigt på gule- eller papegøjeplader, et syndrom, som senere blev aflivet af lovgivning, bøder og nuvel, finanskrisen. Ikke desto mindre havde folk taget de store vogne til sig som hverdagsbiler, og sidenhen er SUV-segmentet jo nærmest eksploderet i undersegmenter. Og popularitet.

Audi Q7 fik et facelift i 2010, og først i 2015 kom anden generation på markedet med mere plads i kabinen, et lettere karosseri og bedre brændstoføkonomi. Og det er såmænd den vogn, der i 2019 fik et tiltrængt facelift, jeg har sat mig bag rattet i.

Med tiltrængt mener jeg, at både design og teknologi jo hurtigt bliver bedaget nu om stunder, der sker meget på fire år – det er såmænd ikke usædvanligt at bilmodeller skifter en hel generation i samme tidsrum – og derfor er det naturligvis på tide med en opgraderet luksus i luksus SUV’en. Og det har Q7 unægtelig fået. Fronten er ny og forsynet med ikke bare Audis forstørrede, men også nydesignede grill med de flabede lodrette lameller (der på denne her S-Line er farvet sorte og derfor ikke så iøjenfaldende), forlygterne er smallere, skarpere og kan bestilles med – hold på hat og briller – HD Matrix-LED med laserlys, der ganske enkelt bader motorvejen i lys om natten. Spitzenklasse.

Bagenden er også blevet spidset til med nye smalle LED-baglygter, der er forbundet af en kromliste, og så er denne her S-Line piftet lidt mere sportsligt op med blandt andet et mere cool bundskjold. Q7 fremstår med andre ord i et mere bistert og snerrende design, hvilket vognen, hvis du spørger mig, utvivlsomt fortjener. For glem at gå et i med omgivelserne i denne her vogn, det nye Audi design med den markante og voluminøse grill får på bedste vis Q7 til at træde mere i karakter, og det skal en vogn af denne kaliber.

Også indvendigt er kabinen rykket et niveau op i eksklusivitet med den digitale instrumentering (Audi virtual cockpit Plus) og de to nye elegante trykfølsomme skærme i midten, som vi kender fra andre Audier i premium segmentet. Øverste med Audi Connect og infotainment, navigation mm., nederste styrer klimaanlæg, sædevarme, køremodes mv. Jeg har tidligere haft lidt udfordringer med de her digitale knapper, der med lyd og vibrationer giver en fornemmelse af tryk, fordi jeg i bund og grund er et utålmodigt menneske, der bare tæsker løs på knapper. Nu har jeg så endelig lært, at hvis jeg trykker lidt mere kontrolleret og roligt (hvilket de fleste mennesker forhåbentlig er), fungerer de jo faktisk nemt og effektivt. Og så må vi ikke glemme, at det hele bare er en nydelse for øjet at kigge på.

Audis sublime brede gearvipper i midterkonsollen er her også endnu, og på bagsæderne og i bagagerummet er der så rigelig med plads, at det er muligt at vælge en tredje sæderække til sin Q7.

Modellen, jeg tester, er en Q7 S-Line 50 TDI quattro, der har en 3.0 liters V6 turbodieselmotor med 286 hestekræfter og et smooth 8 trins tiptronic automatgear. Firehjulstrækket er permanent og med til at gøre kørslen til en stabil og komfortabel fornøjelse, altså ud over, at det selvfølgelig også er praktisk at have i terrænet. Men altså, nu vover jeg lige pelsen, for jeg vil nu påstå, at det nok ikke er der, vi kommer til at se de fleste Q7’ere tulle rundt.

Q7 er jo først og fremmest en luksus SUV med plads til familien og det gode liv, og det er da også utroligt behageligt at bevæge sig rundt i trafikken i byen og på motorvejen bag rattet på den store vogn. Størrelsen og dermed siddehøjden medvirker desuden til at sænke mit blodtryk, da jeg ikke får blokeret udsynet i samme grad, når en varevogn kører ind foran mig, og samtidig føles den let og frisk på speederen (omend med lidt forsinkelse, når man træder hårdt til).

I byen og ved lavere hastigheder bider jeg mærke i den markante dieselmotorlyd, men her på motorvejen er den helt væk og kabinen behageligt dæmpet. I sving og på den snoede tilkørsel til motorvejen klæber Q7 helt fantastisk til asfalten, men det skal dertil siges, at denne her vogn også er udstyret med højteknologisk ekstraudstyr, som for eksempel firehjulsstyring og aktiv krængningsstabilisator, der er begge er del af en “Affjedringspakke” til knap kr. 95.000,-

Q7 S-Lines adaptive luftaffjedring er mere sporty og stram, hvilket jeg rigtig god kan lide. Der er nemlig lidt tendens til, at de komfortable firhjulstrækkere i dag skal være bløde og duvende, og bevares, de bruges jo også mest til at cruise i, men alligevel nyder jeg den mere stramme og dynamiske følelse her i Q7. Jeg kan vælge køreprogrammer i Audi drive select, og vognen har adskillige til terræn, men til at begynde med sætter jeg den bare i komfort mode, da jeg når den voldsomt hullede grusvej i Nordsjælland. Og det viser sig at være et glimrende valg. For modsat andre ultra komfortable luksus SUV’er, kører Q7 overraskende ubesværet ned i og op ad de dybe huller, uden at kabinen vipper noget særligt. Ingen grund til at spise søsygetabletter, og jeg kan endda sætte farten op uden at det føles voldsomt eller har indflydelse på komforten. Og det imponerer mig en hel del.

Nok er jeg ikke super glad for den markante diesellyd, men i så fald kan jeg jo bare vælge en benzinvariant. Eller måske endnu bedre, lydfølsomme sjæle eller folk, der bare gerne vil spare ekstra på brændstoffet kan nu også kaste sig over en af de to nye Q7 plug-in hybrider, der kører op til 31,3 kilometer på literen. Den mindste plug-in hybrid, Q7 TFSI 55 e quattro, er sågar Q7s indstigningsmodel til kr. 995.000,-

Testbilen, Audi Q7 S line 50 TDI quattro, kører ca. 11,5 kilometer på literen (blandet kørsel) og koster fra kr. 1.290.000,- uden ekstraudstyr.

Author: Malene Raith

Share This Post On