Autopiloterne nyder sommeren i Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto Malene Raith

“Uuups, mere fart på …!” Nok er der en fartbegrænsning på 30 km/t her på stranden, men når man befinder sig i en forhjulstrukken vogn, er det nu alligevel tilrådeligt lige at træde ekstra til speederen, hvis man pludselig rammer en banke med blødt sand. Wuhu …! Vi flyver let igennem og fortsætter ufortrødent videre ud ad den enorme hvide sandstrand, mens solen varmer vores kinder og den salte vind køler vores hud.

Autopiloterne, Morten B. Bek og Malene Raith, er taget til Rømø for at testkøre den nye åbne Volkswagen T-Roc Cabriolet.

Hvor er vi?

Den internationale testkørsel skulle egentlig være løbet af stablen tilbage i marts, men af åbenlyse grunde blev den jo ikke til noget. I stedet er Spanien nu skiftet ud med en national testkørsel i det vestligste Danmark, helt præcis under den bagende sommersol på natursmukke Rømø med kilometervis af hvide sandstrande. Nuvel, nok er det som sagt ikke en firehjulstrækker, som Autopiloterne flyver gennem sandet i, men den topløse livsstil med vind i håret, lærkens sang i ørene og sol i ansigtet passer alligevel perfekt ind i det danske sommerland.

Hvad kører vi i?

Vi kører i noget så usædvanligt som en SUV Cabriolet. Eller måske mere korrekt Crossover Cabriolet. For nok har Volkswagens kompakte T-Roc, der kom på gaden i 2017, lidt frihøjde, som gør ind og udstigning lettere, samt sorte beskyttelseslister på fronten, over hjulkasserne og langs siden, som absolut giver vognen et forfriskende off road look, men det gør den nu ikke habil i terrænet.

Størrelsesmæssigt kan T-Roc betragtes som en oppustet Golf, den er udstyret med forhjulstræk og har af samme grund ikke den største appetit på at køre udenfor asfaltvej. Firhjulstræk og køremodes er naturligvis for tungt (for dumt?) og for dyrt til denne type bil, der først og fremmest er skabt til hverdagslivet for den lille aktive familie i byen. Dem, der kan lide frihøjden, udseendet og den ekstra plads i bagagerummet i forhold til en almindelig A-segmentbil. Nuvel, det sidste kan vi så roligt sætte en streg over nu i denne her helt nye livsstilsvariation af den i forvejen livsstilprægede vogn: VW T-Roc Cabriolet.

Hvad er nyt?

Det giver vist sig selv at den store nyhed er, at taget kan sendes ned i bagsmækken, når vejret tillader det. Og det gør i sagens natur T-Roc Cabriolet til en nichebil. En livsnydervogn for dem, der ikke har det store praktiske behov, men bare vil nyde livet med højt til himlen og vind i håret. For at det kan lade sig gøre, er der selvfølgelig foretaget en hel del ændringer på T-Roc, som ofrer praktikken til fordel for komforten.

For eksempel er bagagerummet skrumpet med 161 liter for at give plads til taget, bagsædet består af to ok brede sæder, men med knap så meget benplads, og så er der røget 5 cm. af højden. Bagdørene er også forsvundet, så adgangen til bagsædet kun kan ske ved at vippe forsædet. Eller kækt hoppe ind over siden, når taget er nede. Altså nok en cabriolet med plads til fire, men nok mest tilrådeligt med to børn bagerst eller til nød to voksne, hvis turen ikke er længere end ned til stranden.

Når man klipper taget af en vogn og fjerner stolperne, skal den naturligvis stives af, (og sikres med paneler, der skyder op bag nakkestøtterne i tilfælde af at vognen ruller rundt) og det er gjort på T-Roc Cabriolet ved blandt andet at forstærke frontruderammen, A-stolperne og gulvsektionen.

Den elektriske 3-lags kaleche kan åbnes på 9 sekunder og lukkes på 11. Og selvom du ikke er helt færdig med processen, når der bliver grønt ved lyskrydset, kan du roligt sætte i gang alligevel, for den kan fortsætte i fart op til 30 km/t. Interiøret er det samme som på den almindelige T-Roc, enkelt og simpelt med en 8″ infotainmentskærm og ikke for mange knapper, som skidt, støv – og her på Rømø: sand, kan sætte sig i. Klimaanlæg og multifunktionslæderrat er blandt andet standard samt den let sammenfoldige vindskærm, der sættes hen over bagsæderne.

VW T-Roc Cabrio fås i to udstyrvarianter Style og R-Line, og med valget mellem en 1.0 liter benzinmotor med 110 hestekræfter og seks manuelle gear eller en 1.5 liters benzinmotor med 150 hestekræfter og en 7-trins automatisk DSG gearkasse. Vi kører i den blå R-Line med den store motor. Du kan allerede købe din T-Roc Cabriolet i dag, prisen starter på. kr. 360.000,- Altså kr. 80.000,- mere end den almindelige T-Roc.

Hvad synes Morten?

“Alle skal have råd til en cabriolet. Okay, det er ekstremt og for meget at håbe på, men flere danskere skulle have råd til en cabriolet, for en åben bil sænker tempoet og blodtrykket, hæver fornøjelsen og oplevelsen. Der er det store problem, at de fleste cabrioleter i dag er store, og når biler er store, så er de 9 ud af 10 gange også dyre. Peugeot 207 CC (og den mere funky forgænger, 208 CC) var selvfølgelig ikke perfekt, men når man sænkede foldetaget i den lille cabriolet til 200-nogle-og-tusinde-kroner, så var det da komplet ligegyldigt.

Til 360.000 kr. er det den nye T-Roc Cabriolet eller den gamle, stadig meget fine, Audi A3 Cabriolet. Det overrasker nok, når jeg siger, at Audi giver langt flere hestekræfter for de samme penge, men det gode tilbud kommer med en udløbsdato; jeg kan ikke gennemskue, om Audi laver en ny A3 Cabriolet, men den nuværende holder nok kun året ud.

T-Roc Cabriolet har et es på ærmet, ikke gemt et sted oppe i ærmet. Den er funky, moderne og spændende, for den er en åben crossover. Om du så har en bitter bemærkning til den måde at lave cabriolet på, eller du er helt vild i varmen for at komme ud at køre den, så skal du vide, at den er en god cabriolet. Der kan være noget i det bagagerum. Der kan være fuld blæs på med alle ruderne nede og vindskærmen foldet sammen i bagagerummet, eller der kan være komplet vindstille med to i de høje forsæder. Der er brugt 223 kilo forstærkninger og afstivninger (det er et tal, jeg har fået ved at trække vægten på en lukket T-Roc fra), som virker – T-Roc Cabriolet er stiv og vridningsstabil, så den vrider sig ikke som en vingummibamse i hænderne på en 2-årig.

Vores 150 hk stærke T-Roc Cabriolet har rigelige kræfter til åben kørsel, så jeg kunne godt tænke mig at få fingrene i den lille med 110 hk. Jooo, den er nok sløvere i optrækket og ked af de ekstra 223 kilo, men når man kører åben bil, især med solen bagende fra oven, bruger man bare færre tanker på, hvor stærk motoren er og hvor hurtigt man kan komme fra A til B.

Det er lidt irriterende for mig at skulle sige, at Volkswagens cross-cabriolet har et design, der fungerer. På vej til Rømø, for at både se og prøve den for første gang, var jeg indstillet på, at jeg ville synes, designet er akavet. Jeg er ikke fan af crossovers og SUV’er bare for at være det… En let omgang solstik, måske, men jeg synes, T-Roc Cabriolet er sådan ret smart.

Opel, Peugeot, Renault, Ford og så mange andre har opgivet at lave åbne biler. Volkswagen har en lang historie med åbne biler, fra den første Boble fra 1949 til åbne udgaver af Beetle og Golf. Så det er fedt, Volkswagen holder ved og ikke gør os cabrio-løse.”

Hvad synes Malene?

“Inden jeg overhovedet sætter mig bag rattet på den nye bil, hæfter jeg mig ved, hvor meget jeg synes, det klæder VW T-Roc at være åben. Det er som om, den er skabt til det her, men det siger jeg jo selvfølgelig også, fordi jeg ved, at T-Roc faktisk startede sin karriere på Geneve Motor Show som åben konceptbil tilbage i 2014. Og jeg var dengang vild med vognen og hele ideen om en fyldig og oppustet cabriolet. Den lignede jo ingen andre cabrioleter, så jeg krydsede fingre for, at de ville lave den en dag. Nuvel, det gjorde de så ikke til at begynde med. Men nu seks år senere vender T-Roc så heldigvis tilbage til rødderne og det koncept som vognen udspringer af. Og det er måske altså derfor, at jeg synes, at T-Roc som åben vogn virker langt mere fuldendt og rigtig end den lidt mere neutrale almindelige crossover. Markedet jo altså ved at flyde over af kompakte crossover og SUV-modeller, ikke?

Selvom det har taget år for Volkswagen at sende cabrioleten på gaden, så findes der ikke rigtig andre derude af samme slags. Prisen er til at komme i nærheden af, her er plads til fire, man sidder højt – den slags elsker mine aldrende knæ altså – og samtidig føles vognen som en lille kæk cabriolet. Vind og vindstøj er her heller ikke voldsomt meget af med taget nede og vindskærmen oppe, nuvel, vi har ikke testet vognen på motorvej, men her er det nu sjældent tilrådeligt at køre åbent, og så kører T-Roc Cabriolet med den store motor og DSG gear altså meget komfortabelt. Det er ikke en raket, og det skal vognen heller ikke være, for T-Roc Cabriolet en lille komfortabel hyggecruiser til de gode stunder i livet, hvor man tager sig tid til at nyde det.

I almindelige biler sidder vi jo som oftest med klimaanlægget tændt på varme dage, men jeg er faktisk begyndt at slukke for det og åbne vinduet i stedet. Så jeg kan få sommerlydene ind. For, jeg forsøger at fremstamme på vores podcast, så glemmer man altså hvor fantastisk opløftende, det faktisk er, at lukke sommeren ind. Og den ekstra dimension af rendyrket livsglæde får man altså i en cabriolet, når man triller ud på asfalten og mærker solens varme på huden, hører fuglenes fløjten, insekternes summen og dufter de nyudsprungne syrentræer. Pludselig kan jo høre, føle og dufte omverdenen, mens man kører bil, og det alene letter altså selv den tungeste vinterdepression allerede indenfor de første hundrede kørte meter.

Men nuvel, det er selvfølgelig også en upraktisk luksus, der koster noget mere end de indelukkede almindelige biler, og det er derfor ikke svært at finde fornuftige argumenter for ikke at købe en cabriolet. Måske på nær at de faktisk er ok til at holde prisen. Men hvis det ikke er nok eller man bare ikke kan finde de sidste kr. 80.000,- er det måske også meget godt bare at gøre som jeg. Glemme, hvor fantastisk livsbekræftende det er på denne her årstid at køre vogn med sommerhat.”

Author: Malene Raith

Share This Post On