Vild lille skøjte, BMW M135i

Foto Malene Raith

“Hold nu op en rap lille skøjte, hvad koster den … en halv million vel?” Manden på parkeringspladsen ved tydeligvis, at M på en BMW både står for Motorsport og er en bekostelig affære, alligevel har han ild i øjnene. På den købelystne måde.

Jeg smiler lumsk, finder prisarket frem og observerer efterfølgende, hvordan prisen som en skumslukker fluks får bugt med den lille flamme. For yes, den fornøjelige friske blå BMW M135i XDrive er nok i høj grad en vogn, som du rigtig gerne vil have stående i din indkørsel. Men det er desværre også en af slagsen som du, som relativt fornuftigt menneske, næppe vil tillade dig selv at råd til.

For det er selvfølgelig en gaderacer, det her, den vilde udgave og topmodellen i BMWs nye 1-serie, som blev sluppet ud i offentligheden i 2019. Hermed er vi nu oppe på 3. generation af den kompakte BMW, der så dagens lys første gang i 2004.

Den nye 1-serie er kortere, lavere og bredere end forgængeren, hvilket forstærkes af forlygterne, der er kørt mere ned langs kanterne, luftindtagene er blevet større og mere markante, og så har den lille vogn også fået den forstørrede signaturgrill, som BMW pryder alle nye modeller med, der går helt op over kanten på kølerhjelmen.

Men der er også en sidste forandring, som mange gamle BMW fans utvivlsomt vil begræde: Den nye 1-Serie er nemlig forhjulstrukket.

Ork, jo, jeg erindrer skam godt det ramaskrig, det gav i 2014, da BMW introducerede deres første “forræder” af baghjulstrækket: den forhjulstrukne BMW 2-Serie Active Tourer. Jeg var absolut ikke fan, ej heller fordi jeg naturligvis fornemmede, hvor vi var på vej hen. But here we are. Frygten er blevet til virkelighed, BMW producerer nu ikke længere udelukket baghjulstrukne biler, bid i det sure æble og kom videre.

For der er selvfølgelig mening med galskaben. Både 2-Serie Active Tourer og den nye 1-serie er nemlig bygget på samme platform som Mini, og forhjulstræk på 1-serien har faktisk den fordel, at ændringen under motorhjelmen giver mere plads i kabinen i den kompakte vogn. BMW har desuden udstyret 1-serien med et stabiliserende system, der skal forhindre understyring fra forhjulstrækket, og derved forsøge nogenlunde at bevare en køreoplevelse, man er vant til.

Det sagt, er det nu ikke noget, jeg behøver at tænke på her bag rattet på M135i. Den har nemlig xDrive – firehjulstræk. Jovist, skal nogen sikkert spise en tudekiks nu, for xDrive gør naturligvis gaderaceren sværere at “danse” rundt med på asfalten, til gengæld er den hurtige vogn yderst stabil og hurtigt ude af starthullerne, når man træder speederen i bund. Helt præcist kører den fra 0 – 100 km/t på 4,8 sekunder. Og det gør mig unægtelig altid i højt humør, naturligvis også fordi M135i ikke gør det helt lydløst. Ikke overdrevet, bare tilpas snerrende.

Kabinen er selvfølgelig skarp og sportslig med sportssæder i alcantara, alupedaler og et dejligt tykt læderrat med M logo. Vognen er også udstyret med den nyeste generation iDrive med digitale instrumenter og en 10,25″ infotainmentskærmen med stemmestyring – ingen grund til at kalde på Siri, når man kan sige Hey BMW – og så kan den desuden også parkere selv.

Men altså … hvis man ikke kan finde ud af at parkere en bil på denne her størrelse, vil jeg ikke anbefale, at man køber en vogn med mere end 65 hestekræfter. Ingen af delene er iøvrigt standard, end ikke på denne her topmodel.

M135i er udstyret med en 4 cylindret 2 liters benzinmotor med 306 hestekræfter, og det giver altså smæk for skillingen og morskab bag rattet. Jeg elsker hvordan vognen solidt griber fat i asfalten og sender mig over krydset først, smutter kækt om et hjørne i god fart og nemt kan åles gennem trafikken. Det 8-trins Steptronic automatsportgear glider smooth og undervognen er tilpas stram, men ikke for hård til mig (og tro mig, jeg er ikke fan af headbanging), også selvom jeg kører i sport det meste af tiden. Igen fordi jeg kan lide lyden, men også nyder den friske speederrespons og stramme styretøj.

BMW M135i er en fornøjelse i hverdagen og underholdende oplevelse på en snoet landevej. Ja, ja, man kan jo synes, at den slags er noget pjat, men det er som oftest kun, til man selv befinder sig bag rattet. Så kommer utvivlsomt smilet frem. Nuvel, det kan så muligvis forsvinde igen, når man bliver præsenteret for prisen.

BMW M135i koster fra kr. 625.000,-

BMW 1-Serie koster fra kr. 330.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On