Forkælet ny Range Rover Evoque

Foto Malene Raith

Nok er det dystre tider i øjebikket, men det ændrer ikke ved, at det i år er 50 år siden, at Land Rover sendte deres første luksus SUV på markedet. Nok så den to-dørs Range Rover fra 1970 noget anderledes ud end i dag, men vognen blev så stor en succes, at den sidenhen har fået følgeskab af yderligere tre modeller: Sport, Evoque og Velar.

Jeg befinder mig i tredje model i rækken. Lillesøsteren, som måske ikke er helt petit, men stadig Range Rovers mindste model: den nye generation Evoque.

Evoque er født til succes. Den kompakte SUV ramte sit publikum, heriblandt mange kvinder, lige i hjertet fra det øjeblik den ramte asfalten i 2011, og blev såmænd da også den hurtigst sælgende Range Rover nogensinde. I 2014 fik den så et facelift, og nu, fem år senere står anden generation klar.

Og der er ingen tvivl om, at generationsskiftet er en forbedring af den kompakte luksus SUV. Nuvel, det er så ingen hemmelighed, at jeg slet ikke brød mig om designet på den gamle fladtrykte forgænger, der blev promoveret af en småmobset Spicegirl, men det kan vi roligt lade gå i glemmebogen nu..

For nok har den nye Range Rover Evoque pænt meget af det ydre design intakt og iøvrigt samme dimensioner som forgængeren, alligevel er alt, ifølge Land Rover, nyt på nær dørhængslerne. Den er bygget på en ny platform, og det er de nye enkle, men virkningsfulde detaljer, der gør hele forskellen for mig. Kig på grillen for eksempel, den er blevet en lille smule større, og det får fronten til at syne mindre sammenbidt og mere harmonisk uden kofangerens underbid. De nye Matrix LED-forlygter er virkelig både skarpe og klædelige, og så har vognen fået de elegante indfældelige dørhåndtag fra senest ankomne storebror i familien Range Rover Velar. Også det sorte tag, 21” fælgene, de strømlinede bronzedetaljer og stylingen på denne her First Edition sender naturligvis tankerne hen mod Velar, som jeg i øvrigt er stor fan af.

Og måske er det derfor, at den nye Evoque endelig behager mit øje. Det er en ægte livsstilsvogn skabt til byen, omend den naturligvis, som alle vogne fra Land Rover, kan klatre adræt rundt i krævende terræn. SUV’er ser altid voluminøse ud på grund af frihøjden og rummeligheden, men Evoque er nu stadig en forholdvis lille en af slagsen. Som i kompakt. Det ser man tydeligst fra siden, men faktisk er der kommet lidt mere plads på bagsædet og i bagagerummet, fordi akselafstanden er øget.

Men det er særligt når man kommer ind i kabinen, at man får øje på forandringerne. For Evoque har flere lækkerier fra Velar herinde, som for eksempel den store infotainmentskærm samt touchskærmen i midterkonsollen, der styrer radio, klimaanlæg, sæder og terræn/køremodes, og jep, også de labre digitale display drejeknapper har fundet vej til rattet. Gennemført og stilfuldt. Man kan desuden få den nye virtuelle gennemsigtige motorhjelm, der ved hjælp af kameraer kan projektere det, som er udenfor førerens synsfelt foran og omkring vognen, fra det på den anden side af den stejle bakketop til nuvel, den høje kantsten i byen, op på infotainmentskærmen.

En sidste interessant detalje er det bakspejlet. For det kan indstilles til at være en lille projektor for kameraet i hajfinnen på bagenden, som giver et meget bredere udsyn over trafikken bagved end det traditionelle spejl. Faktisk særligt belejligt at have i Evoque, der har en forholdsvis lille bagrude.

Jeg sætter mig godt til rette i det store komfortable sæde i den labre kabine, som kan udstyres med miljøvenligheder som Eucalyptus træ, bæredygtigt uld (fra den danske tekstilfabrikant Kvadrat) og genbrugsplast. Det er den mindste motorvariant, der gemmer sig under hjelmen, en 2.0 liters dieselmotor med 180 hestekræfter, og den er faktisk et rigtig godt bekendtskab. Firehjulstræk er naturligvis standard tillige med automatgear, og både i byen og på landevejen har jeg fint med kraft, men faktisk også på motorvejen, hvor jeg elsker overblikket det giver, at sidde i en vogn høj vogn.

Nok kører jeg ikke voldsomt hurtigt nogen steder, men blot af sted i et pænt og nydeligt tempo, som jeg plejer i min hverdag uden hestetrailer, børn eller andet på slæb. Og på intet tidspunkt har jeg problemer med at foretage en kvik overhaling eller opretholde et godt cruisetempo. Meen ønsker man et SUV-lyn er det selvfølgelig muligt at spare sammen til benzinvariationen med 300 hestekræfter.

Jeg kan kun høre en svag diesellyd, når vognen står i tomgang, for Evoque kører overraskende støjsvagt selv på de elegante 21″ fælge, som den her en blevet udstyret med. Størrelsen gør den unægtelig nem at have med i byen, hvor den jo lige præcis hører hjemme. Med mindre man vil rulle den ud i skoven på jagt. Det kan den jo også bruges til i sagens natur, men forvent ikke at få plads til hele rådyret. Så er fasaner og ænder nok bedre.

Det kan godt være, at det “bare” er den mindste Range Rover, som sågar i dette tilfælde er udstyret med den mindste motor, men det er fint med mig. Det eksklusive design både ude og inde, den høje luksuriøse kørestil og de nye tekniske finesser i interiøret bringer Evoque op på et højere plan på stort set alle parametre undtagen prismæssigt. Her er den stadig den Range Rover, som det er muligt for flere at få råd til.

Range Rover Evoque koster fra kr. 568.000,-

Læs PRÊT-À-PARTIR Magasin GRATIS her:

Author: Malene Raith

Share This Post On