Byd den nye Toyota Yaris Cross velkommen

Foto Toyota

Den skulle have haft verdenspremiere på Geneve Motor Show i år, men vi ved jo alle, hvad der så skete i marts, og i stedet har Toyota så valgt at afsløre vognen digitalt for verdenspressen i dag kl. 10.

Og det er unægtelig en stor nyhed fra Toyota, vi har ventet på 7 uger længere på. De har nemlig, ifølge dem selv, kombineret det bedste fra RAV4 og Yaris til deres helt nye model i det populære B-SUV segment: Yaris Cross.

Der er ellers ikke vanvittig mange detaljer ude endnu om den kompakte vogn, men jeg kan da afsløre, at den unægtelig ser rigtig godt ud. Selv fortæller Toyota at designet er skabt med inspiration fra diamanten. Jeg tænker, det må være dens mange facetter, der her tænkes på, men fatter ellers ikke rigtig så meget.

Yaris Cross ser i hvert fald både robust og skarp ud, diamanter eller ej, med svulstige markeringer af hjulkasserne og klare referencer til både den nye RAV4 og navnebroren Yaris.

Yaris Cross har samme 2,560 mm akselafstand som den nye Yaris hatchback, er 240 mm længere og har en 30 mm mere frihøjde er er generelt både højere og bredere.

Yaris Cross er skabt til hverdagen i byen, som de fleste i segmentet jo er, den er kompakt og udstyret med en høj siddeposition, praktiske løsninger i bagagerummet og altså også en flot akselafstand, der vil komme passagererne på bagsædet til gode.

Men den hedder ikke SUV uden grund, så Yaris Cross har naturligvis også en fin frihøjde, 18″ fælge og imponerende firkantede beskyttelseslister over hjulkasserne, samt et intelligent AWD (firhjulstræk), som automatisk fordeler kraften mellem for- og baghjul efter forholdene.

Nu er det jo Toyota, hybridkongen over dem alle, og den nye model bliver naturligvis udstyret med den seneste 4. generation hybridteknologi under motorhjelmen, bestående af en 3-cylinderet 1.5 liters benzinmotor og et 59 kW batteri, der tilsammen giver den 116 hestekræfter.

Toyota Yaris Cross er designet til det europæiske marked, bliver bygget i Frankrig og 150.000 stykker skulle gerne komme ud at køre i 2021.

Dansk pris og lancering er endnu ukendt.

Læs det nye Aprilnummer af PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis her:

Author: Malene Raith

Share This Post On