Familiebil med slag i, Kia ProCeed GT

Foto Malene Raith

Shooting brake var oprindelig navnet på en hestetrukken vogn fra slutningen af 18-tallet, som havde plads til både jægere og deres bytte på ladet. I 1960’erne dukkede begrebet så op i bilverdenen om vogne, som var en blanding af coupé og stationcar, men hvad det har med jagtselskab at gøre, blæser lidt i vinden. Måske noget med elegance og rummelighed. Og den beskrivelse passer faktisk meget godt til denne her Kia Ceed karosserivariant, som jeg er ude at køre i: ProCeed GT.

For god ordens skyld runder vi lige, hvad Ceed står for, nemlig Community of Europe European Design, altså en vogn som er designet, udviklet i og produceret til Europa. Kia udvikler på samme måde også biler til det amerikanske marked, og det er unægtelig en super smart strategi.

Men fås Kia Ceed ikke også som stationcar (SW), spørger du måske. Jo, jo. Som en praktisk, rummelig og ikke mindst velkørende stationcar. ProCeed skal ses som et dynamisk alternativ, en vogn for feinschmeckere, der søger en SW med lidt mere smæk for skillingen i et lidt mere skarpt design. Nuvel, på bekostning af noget af bagagerumspladsen. Man kan jo ikke få alt, vel?

Kia ProCeed har samme længde, bredde og akselafstand som Ceed SW, mener 43 mm lavere. Taglinjen er sænket, for at give den det coupéagtige udtryk, og bagenden tydeligt fladere. Derudover har den sporty kofangere, store diffusere foruden forbundne signaturbaglygter og en racerbilsinspireret bremselygte oppe under spoileren.

Men det er ikke bare looks, Kia ProCeed handler om dynamisk kørsel, og derfor fås den også kun som enten en GT-Line eller som topmodellen GT. Det er sidstenævnte, jeg er ude at køre i og med den følger der naturligvis mere kraft i motoren, røde lister på fronten, bagende og langs siden, rød grill med sort gitter og 18″ alufælge.

Indvending er ProCeed GT udstyret med et D-formet rat, læder sportssæder og røde syninger, foruden en herlig sportsmodeknap, som sætter gang i al det andet, som øjet ikke møder. Værd at vide er også, at udstyrsniveauet som udgangspunkt starter højt på den nye ProCeed, hvor blandt andet gode favoritter som adaptiv fartpilot (hvis man vælger DCT) og aktiv vognbaneassistent er standard.

ProCeed GT er udviklet under ledelse af den tidligere BMW M chef, Albert Bierman, og vognen er udstyret med en 1.6 liters benzinmotor med 204 hestekræfter, store bremser, sporty gearkasse og fintunet undervogn og styretøj, så det hele er stramt og velafbalanceret. Ej at forglemme, den aktive sportsudstødning, der brøler så herligt selvcentreret, når jeg sætter vognen i sport. Det var jeg super begejstret for, da jeg drønede vognen rundt i svingene på en spansk racerbane under den internationale testkørsel sidste år. Styretøj, speeder og dynamiske køregenskaber sidder lige i skabet. Men et er racerbane, noget andet er hverdag.

Og måske er det bare mig, der er blevet sart på mine ældre dage, men som jeg kører gennem eftermiddagstrafikken på Ring 2, begynder den dersens konstante brummelyd at irritere mig lidt. ProCeed er og skal være dynamisk, og i Sportmode er det selvfølgelig forventeligt, men sprutten hele tiden? Igen, måske er det bare mig, og det er i så fald også det eneste, jeg kan sætte en finger på.

Jeg sidder godt og behageligt i den nydelige kabine, og selv i sportmode bliver ProCeed GT aldrig kæberaslende hård i undervognen eller anstrengende stram i rattet. Vognen er nok frisk, men uden at detpå noget tidspunkt går ud over komforten. Og det gør absolut ProCeed GT anvendelig i hverdagen til alle de praktiske gøremål, men også behagelig på længere køreture, hvor vognen kan få lov at strække lidt ud på motorvejen.

Kia ProCeed GT er som sagt en vogn til feinschmeckerne, dem, der bare må eje topmodellen og al udstyret i en familiebil, der både kan kastes rundt på en racerbane og transportere ungerne i skole på en kedelig regngrå mandag.

Kia ProCeed GT koster fra kr. 355.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On