Lydløs dynamik i BMW 330e Sedan

Foto Malene Raith

Da jeg testkørte forrige generation kom det bag på mig. En BMW uden lyd, argh, hvad? Og jeg husker stadig skuffelsen i ansigtet på håndværkeren, der forventningsfuld stod på fortovet ved siden af og ventede på motorbrølet, der aldrig kom. Hybrider var dengang ikke hverdagskost, så en lydløs elektrisk start på en BMW virkede bare forkert.

Men siden da, og det er ikke engang tre år siden, har elektrificeringen jo for alvor gjort sit indtog i folks bevidsthed og bilproducenternes modelfamilier, der nu stort set alle har en eller anden form for strøm under motorenhjelmen, og med mindre vognen har f.eks. et GTI, RS, AMG eller M emblem på bagenden, er det ikke længere underligt, at selv en BMW kan startes uden motorbrusen.

Og derfor er jeg denne gang også helt i synk med, at den nye generation af den kraftfulde Plug-in Hybrid BMW 330e Sedan, er helt og aldeles nabovenlig.

For dig, der endnu ikke er fuldt velbevandret i hybrid-universet, så har en Plug-in Hybrid både en brændstofmotor og et batteri, som man skal lade op ved en ladeboks. Fordelen, fremfor de “almindelige” hybrider som ikke skal plugges i med ledning, er, at man i en Plug-in Hybrid kan køre en hel del længere på el alene. Og husker man at sætte den i stikket hver aften, kan de fleste mennesker faktisk på den måde både have en elbil til den almindelige kørsel i byen i hverdagen og en miljøvenlig benzinbil til turene i sommerhuset i weekenden. Det er da smart.

Og hvad der er endnu smartere er, at den nye BMW 330e Sedan har fået 50 procent længere rækkevidde på batteriet, som nu altså gør det muligt, at køre helt op til 60 kilometer på strøm alene. Det er altså rigeligt til både indkøb, arbejde og skoleaflevering på en regnvåd mandag.

En yderligere finesse, for dem der virkelig vil optimere, er, at BMW 330e Sedan nu er en såkaldt intelligent hybrid, der via navigationen selv kan slå benzinmotoren fra og kun køre på strøm, når man passerer en bygrænse. Ja, ja, bare rolig, hvis du tænker på samme måde som jeg, så behøver man altså ikke at blive sat under administration af vogntøjet, er man ligeglad med bygrænser kan man bare slå det fra.

3-serien repræsenterer måske mere end nogen anden BMW kernen i det bayerske mærke, og vognen har da også begejstret folk i hele verden siden første model så dagens lys i 1975. Siden er det blevet til 15 millioner solgte eksemplarer og tidligere i år kom så den 7. generation 3-serie Sedan på gaden.

Den nye generation 3-serie er bygget på samme platform som både 5- og 7-serien og har fået en nye større hexagonformet grill på fronten, nye smalle LED-lygter og L-formede lygter på bagenden foruden lidt større dobbelte afgangsrør. Akselafstanden er desuden blevet øget, hvilket væsentligt forbedrer vognens måske ømmeste punkt: bagsædepladsen.

Men der er også sket andre spændende ting i kabinen. For 3-serien har fået det elegante og længe ventede nye BMW-interiør, hvor blandt andet luftdyserne sidder samlet midt i instrumentbordet med et lille temperaturdisplay mellem sig, samt den smarte ø (det kalder BMW det selv) i midterkonsollen med en lækker lille rund gearskifter og drejeknap til infotainmentsystemet.

Noget af det genkender man, men nu skal det jo heller ikke blive for anderledes og revolutionerende vel? For BMW fans ved godt, at mærket ikke hænger sig mest i kopholdere og bling bling, men derimod køreglæde. Og det er her rigeligt af. På den mere rolige og nedtonede måde.

Modsat for tre år siden må jeg nu erkende, at jeg godt kan lide de stille starter. 330e Sedan glider stille og elegant ud fra kantstenen, og det er først, når jeg træder ordentlig til på speederen, at benzin motoren starter. Ikke med et brøl, men en diskret dæmpet brummen.

Den 4 cylindrede 2.0 liters TwinPower Turbo benzinmotor med 184 hestekræfter er i sig selv en kraftfuld motor, men sammen med elmotoren kommer BMW 330e helt op på 252 hestekræfter, og det gør det ikke bare til en dynamisk, men faktisk også utroligt komfortabel cruiser. Og det er unægtelig en stor fornøjelse at flyde en længere tur på motorvejen i den støjsvage kabine, hvor jeg så let som ingenting klikker den adaptive fartpilot til på rattet, inden jeg læner mig tilbage og nyder køreturen.

Og får jeg lyst til at lave en frisk overhaling, skal jeg bare træde speederen i bund. Det aktiverer nemlig XtraBoost funktionen, som tilfører vognen yderligere 41 hestekræfter, så jeg stryger af sted med lidt brøl i halen.

Styretøjet med det dejlige fede rat er stramt og præcist, men underholdning og køresjov til side, så finder jeg nu nok mest fornuften i BMW 330e i byen. For det er trods alt her, vognen skiller sig ud fra andre friske BMW modeller ved at kunne køre helt eller delvist på strøm. Blot ved et tryk på en knap.

Nu er jeg rigtig god til at køre batteriet fladt, så mit foretrukne køremode i byen er af samme grund EcoPro, hvor overskydende energi fra rullen og opbremsninger opsamles effektivt og sendes tilbage til batteriet. På mange hybrider kan det mode være lidt ukomfortabelt, fordi vognen brat går ned i fart, når man slipper speederen, men på 330e er det faktisk super smooth. Ingen bratte fartforandringer blot blød opbremsning.

BMW 330e er altså både en stille elbil og en brummende bandit på motorvejen, hvilket gør den til en perfekt og miljøvenlig vogn for folk, der bor og arbejder i byen, men også ind i mellem tager længere ture, man skal dog huske en ting: at lade. For selvom BMW 330e har en benzinmotor, og endda en kraftfuld en af slagsen, så går hele hydrid tanken altså fløjten, hvis vognen ikke kan lades mindst en gang dagligt. Du slipper altså ikke for ladestanderen, som du skal have adgang til enten hjemme eller på din arbejdsplads, til gengæld kan du roligt køre både grønt og langt uden at det går ud over komforten, rækkevidden eller glæden bag rattet.

BMW 330e koster fra kr. 526.097,-

Author: Malene Raith

Share This Post On