Parisisk luksus til byen, DS 7 Crossback E-Tense

Foto Malene Raith

“Husk at dreje ud i græsset til højre, for sporet er glat som is,” minder instruktøren mig om. Det glemte vognen foran os nemlig og er nu derfor snurret rundt og gledet baglæns ud i rabatten. Nok er det en firhjulstrækker, jeg er ude i, men selv hvis den havde haft reduktionsgear, ville den alligevel være prisgivet af tyngdekraften på det spejlglatte mudder.

Den luksuriøse SUV DS 7 Crossback E-Tense 4X4 er da også skabt til byen og ikke livet i vildnisset. Den store vogn har såmænd blot fået træk på alle fire hjul, fordi den nu kan fås med en helt ny elektrisk hybriddrivlinje, og set i det perspektiv gør det faktisk dens evner i terrænet ekstra imponerende.

Jeg befinder mig på en mudret mark 50 kilometer udenfor Paris, hvor DS har inviteret til E-DS Week. For at fortælle lidt om strategier og nyheder. Det unge premiummærke, som udsprang af Citroën i 2018, har indtil videre kun lanceret to selvstændige modeller: den kompakte crossover DS 3 Crossback og den større SUV DS 7 Crossback.

Begge vogne er naturligvis til stede her i Paris, omend i en helt ny variation: E-Tense. Jep, deraf E-DS Week. Og de to vogne repræsenterer da også både den nye strategi hos DS og de seneste nyheder.

DS har ikke bare en ambition om at udvide familien til mindst seks medlemmer indenfor overskuelig fremtid, de har også planer om at sætte strøm til samtlige af dem. Sidstnævnte kan de jo så allerede sætte flueben ved nu. Hele modelprogrammet, altså de to eksisterende modeller, har nemlig fået variationer med E-Tense logo på bagsmækken, som er DS betegnelse for strøm under motorhjelmen. Og du kan lige så godt vænne dig til navnet. For fra 2025 vil du ikke kunne få andet. Så er det nemlig helt slut med DS modeller med rene brændstofdrivlinjer, fremtiden hedder plug-in hybrid og elbiler.

DS 3 Crossback E-Tense er fuldt elektrisk, men den har jeg sådan set allerede både kørt i og skrevet om. Derfor er det storebroren DS 7 Crossback E-Tense 4X4, det skal handle om i dag.

DS 7 Crossback er den første selvstændige fuldblods DS, som blev lanceret i 2018. Siden har den komfortable premium SUV solgt i over 54.000 eksemplarer på verdensplan, men hvad DS nok er mest stolt af: henved halvdelen af køberne har skiftet fra en anden premiumvogn til den franske avantgarde bil.

På DS 7 Crossback står E-Tense for plug-in hybrid. SUV’en er udstyret med en 1,6 liters benzinmotor med 200 hestekræfter, som får ekstra power med sit firehjulstræk fra to elektriske motorer, den ene placeret på bag- den anden på forakslen. I alt giver det 300 hestekræfter.

Elmotorerne drives af et batteri, som dels opsamler overskydende energi fra kørslen, og dels skal oplades med ledning ved en ladestation på jobbet eller ladeboks i indkørslen. Fuldt opladet kan den store SUV så køre hele 76 kilometer på literen, eller 58 kilometer på ren strøm.

Og det giver ikke bare mening, det er også super lækkert at trille den store vogn lydløst ud fra kantstenen på ren el herinde midt i Paris. Nuvel, det imødekommer så også fremtidige krav til eventuelle miljøzoner og bilernes udledning.

Jeg sidder dejlig højt bag rattet på den komfortable SUV med det særprægede pompøse design. Glem bare alt at sætte lyset under en skæppe med de glimtende krystaller i lygterne, de skinnende kromlister og den enorme grill med DS logo. Og der er ej heller skruet ned for armbevægelserne i interiøret, som er præget af kantede krystalfacetter fra instrumenterbord til infotainmentskærm. Ikke i nærheden af nedtonet nordisk design, men bare rendyrket fransk elegance og arrogance, når det er bedst.

Køreoplevelsen føles nu bare ekstra luksuriøs på grund af den stille kabine, og på den store infotainmentskærm eller det farverige elektroniske instrumentpanel kan jeg følge med i, hvordan energien flyder enten til eller fra hjulene. DS 7 Crossback E-Tense 4X4 er udstyret med forskellige velkendte køremodes som komfort, eco og sport, men også mange andre indstillinger gør det muligt at generere mere eller mindre strøm tilbage til batteriet. Nuvel, nok lidt langhåret at tro, at folk vil sidde og “finetune” om de vil generere meget, lidt, mellem, midt imellem imellem og meget, osv. Men ok, måske folk er mere nuancerede end jeg, der enten bare sparer på strømmen eller bruger den. Tanken er i hvert fald, at man på den måde kan få mest muligt ud af sit brændstofforbrug og spare batteriets energi til ren elkørsel, når man rammer byen.

I køen på Périphériquen, ringvejen rundt om Paris, ruller jeg derfor på stille strøm ved de lave hastigheder, mens jeg samler energi op fra rullen og bremsen, og som vi kører ud på motorvejen, slår jeg over i Sport og sætter den adaptive cruisecontrol til. Det er super lækker komfortabel kørsel. Og selvom jeg forsøger at pine brændstofmotoren og fremprovokere vilde omdrejninger, hver gang vi er trillet gennem en betalingsstation i lav fart, kan jeg ikke rigtig få den til at larme voldsomt. Det hele er muflet og ganske godt støjisoleret, og de otte trin i automatgearet glider på samme måde bare super smooth.

Og således havner vi på marken udenfor byernes by. Solen skinner i dag, men regnen stod uafbrudt ned i går, og derfor er der godt med mudder og vand i sporene på den smattede off road bane. Vi skal ikke forcere træstubbe eller høje sten, men bare køre gennem højt mudder, hvilket vognen er overraskende velegnet til ikke bare med sin frihøjde, men altså også med firehjulstrækket.

Man selvfølgelig kan godt mærke at DS 7 Crossback E-Tense er tung, men den er samtidig behageligt affjedret, ikke for hård, ikke for gyngende, og når firehjulstrækket er slået til, trækker det stædigt vognen gennem både vandgrav og knæhøjt mudder. Jeg glider lidt i svingene, og jeg skal også så vidt muligt forsøge at holde mig til steder, hvor det er til at få grip i underlaget, hvilket altså betyder, at jeg skal holde til højre ind på græsset på den stejle bakke ned. Man kan nemlig hverken bruge hjultræk, bremser eller rat til noget på en mudderruchebane. Jeg kommer problemfrit gennem alle forhindringer, omend vognen har brug for en god trykluftsspuling bagefter.

Som sagt er det ikke det DS 7 Crossback E-Tense er skabt til. Den luksuriøse design SUV fra DS er lavet til folk, der bor tæt på byen og kører ærinder derinde på daglig basis. Og med 58 kilometer på batteriet kan de nu gøre det med god samvittighed helt uden at forurene luft og lyd. Det giver unægtelig ikke bare rigtig god mening, det gør det efterhånden også svært at være sur på SUV’er i byen. Med mindre det mere handler om rønnebær, men det er en helt anden historie.

DS 7 Crossback E-Tense lanceres i Danmark nu i april, prisen starter på kr. 600.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On