Retro med sjæl, Mini Cooper S Clubman

Foto Malene Raith

Egentlig er jeg ikke fan af nostalgi. Ikke, at jeg ikke værdsætter “gamle dage”, men jeg har bare ikke behov for at hænge fast i det, der var engang. Og det gælder særligt for biler. Retrodesign er spændende, så længe det er nyt, men uholdbart i længden. Det lærte jeg specielt, da Crysler PT Cruiser kom frem. Wow, hvor jeg bare syntes, at den dersens Jens Lyn automobil både var vovet og fed. I sådan cirka et par måneder. Så blev jeg træt af designet, og i dag finder jeg det provokerende grimt.

Det kunne man så også frygte ville ske for retroversionen af Mini Cooper, der måske ikke helt er så meget Jens Lyn i sit udtryk, men til gengæld aldeles cyberpunk (blanding mellem science fiction og gamle dage – Blade Runner er f.eks. cyberpunk) i sit interiør. Men lige præcis denne her bil er undtagelsen. Det går pludselig op for mig, som jeg sætter mig ind bag rattet på den faceliftede Mini Cooper S Clubman.

Jeg har naturligvis kørt Mini Cooper flere gange før, men det bare først i dag, at jeg kommer til at tænke over det. At det faktisk er noget så usædvanligt som retrodesign, der holder.

Den originale todørs Morris Mini, kendt i Danmark som Morris Mascot, kom til verden i 1959 og fortsatte faktisk i produktion frem til år 2000. Mini Cooper Clubman derimod, stationcarudgaven som jeg nu har sat mig til rette i, blev først skabt ti år senere i 1969 og gik allerede ud af produktion igen i 1980. Men i kølvandet på den nye Mini Cooper, altså retromodellens, succes i 2001, blev Clubman heldigvis genoplivet i en ny moderne udgave i 2007. Anden generation kom i 2015, og sidste sommer, altså i 2019, fik vognen så et lille, men nydeligt facelift.

Jovist, ligner den sig selv til forveksling, men Mini Cooper Clubman har fået nye lygter, nye detaljer på fronten, og så har der sneget sig nogle små stolte britiske referencer ind. Hvis man vil gå all in, kan man for eksempel få det engelske flag, Union Jack, på hele taget, flaget er også præget i nakkestøtterne, men tydeligst er Union Jack nok på LED-baglygterne. En lille, men super cool detalje.

Interiøret genkender jeg med den pulserende røde startknap, de runde instrumenter og den runde infotainmentskærm, vognen her er desuden udstyret med et John Cooper Works læderrat, og så har den jo, som værende en stationcar, et godt og rummeligt i bagagerum, der jo er kendetegnet ved at have to døre.

Modsat den store bølge af crossovere og SUV’er i diverse afstøbninger, som har ramt os de senere år, sidder jeg i Mini Clubman med måsen tæt på asfalten. Nuvel, måske kan jeg ikke se særlig meget, når en varevogn kører ind foran mig, til gengæld kan jeg let som ingenting åle vognen udenom den. For ud over at Mini Cooper Clubmans design behager øjet, er det også med til at give den en anden meget attraktiv fordel: sjove køreegenskaber.

Styretøjet er dejligt præcist og sammen med siddestillingen og det lave tyngdepunkt lægger det simpelthen op til, at man altid tager sving så skarpt som muligt og gerne i god fart. Og særligt med den 4 cylindrede 2.0 liters benzinmotor med 192 velvillige heste under hjelmen, som denne her Mini Cooper Clubman i S versionen er udstyret med, skal man være et skarn for at lade være.

Den glade familiegokart folder sig nemlig bedst ud, når man giver den lidt gas, det får den nemlig til at sende små friske brum gennem udstødningen, som gearene skifter og farten øges. Aldrig for meget, bare livsbekræftende, fedt og charmerende – helt uden at man ligner en bølle.

Og det er selvfølgelig derfor, at retrobilen stadig holder. Mini har altid stået for sjov, men også sjæl, og med det nye “britiske” facelift har Mini Cooper Clubman lige fået en tand mere af det hele. Charme fra fortiden i elegant balance med nutiden.

Mini Cooper S Clubman koster fra kr. 379.300,-

Mini Cooper Clubman fås fra kr. 299.900,-

Author: Malene Raith

Share This Post On