Foto Malene Raith
“Mon ikke vi lige kan få den derned?” forslår jeg, og Morten drejer straks bilen væk fra asfalten og ned ad den hullede stenvej mod Atlanterhavet. Den højbenede coupé klarer skærerne uden problemer, også selvom den egentlig er lavet til bykørsel.
Eller det vil sige, det var den. Nu er Toyota C-HR nemlig ikke bare blevet beriget med et fint facelift, den har også fået ny motor. Og det gør den pludselig meget mere brugbar udenfor byen. Altså, det er så ikke terrænet, jeg tænker på, næh, det er nemlig nu blevet muligt at give gas på fornuftigt vis på motorvejen.
Hvor er vi?
Vi befinder os ved det brølende Atlanterhav i badebyen Cascais nordvest for Lissabon, Portugal, hvor Toyota inviteret til international testkørsel på de snoede veje langs kysten af deres nye faceliftede C-HR.
Hvad kører vi i?
C-HR står for Coupé High Rider, altså en højbenet coupé, der næsten har samme bekvemmeligheder som en crossover, uden alligevel helt at være en. Toyota kalder den ganske vist for det, og man kan da også sætte kryds ved frihøjden, der gør den behagelig at stige ind i, i bedre stand til at forcere ujævne veje og giver bedre udsyn over trafikken bag rattet. Men hvor en crossover signalerer aktiv livsstil for børnefamilien i byen, så er C-HR orienteret mod unge som ældre uden børn, der vil have en luksuriøs vogn, der skiller sig ud fra mængden. Med andre ord er det praktiske element taget ud til fordel for en livsstilsvogn. En egoistbil, hvor der mest er tænkt på chaufføren, og hvor bagsædepassagererne må finde sig i en smal siderude, så designet kan tage sig bedst muligt ud.
Måske et vovet sats af Toyota, men det ramte plet. I de efterfølgende tre år har C-HR nemlig solgt i over 400.000 eksemplarer i Europa, og ikke mindst: er 68 procent af C-HR kunderne nye i Toyota sammenhæng. Altså erobret fra andre bilmærker. Og det gør den til en vigtig lille majetærsker for Toyota til at høste markedsandele fra konkurrenterne.
I Danmark er C-HR Toyotas fjerde mest solgte vogn, blot 200 vogne efter Auris. Og 99 procent af de solgte vogne herhjemme er hybrider. Men med tre år på bagen, er tiden ikke nu bare inde for C-HR at få frisket designet lidt op, der er også godt nyt under motorhjelmen. Særligt for hybridfeinschmeckere, der ønsker mere at vælge imellem. Og det er derfor, vi lige nu befinder os i Portugal.
Hvad er nyt?
Mest iøjenfaldende er den nye front den bredere og mere lodrette grill, der giver C-HR et mere bistert look. Udtrykket bliver blandt andet forstærket af tågelygterne, der er rykket op og ud på siderne, og så er der kommet nye signaturforlygter med LED som standard.
Også bagpå er de nye LED baglygter ikke bare standard, men også med til at give vognen bredde, og så er der er ny diffuser, der sammen med den pianosorte linje, der løber under bagruden, er med til at give vognen en harmonisk og markant bagende.
Indvendigt har interiøret har fået en opgradering, der bogstavelig talt er til at føle på, idet en hel del hård plast er blevet skiftet ud med blødere materialer på instrumentbord og døre, der er nyt multimediesystem med Apple CarPlay og fysiske knapper på siden af skærmen og ud over Toyotas sikkerhedssystem, SafetySense, har C-HR nu også en ny rearcross traffic allert, der ikke bare advarer om trafik bag vognen, når man bakker, men også bremser vognen, hvis man ikke reagerer.
Toyota har desuden udviklet en app, MyT, hvor man kan se, hvor bilen holder, dele lokationen med andre og få et udførlig overblik over, hvor fornuftigt og miljøvenligt ens kørsel er. Hvis man altså ikke har andet at tage sig til.
Hybrid er jo Toyotas vartegn. Det startede tilbage i forrige årtusinde med Toyota Prius og siden er hybridteknologien røget ind under motorhjelmen på stort set resten af modelfamilien. Selv er de begyndt at kalde det for selvopladende hybrider, hvilket er en ganske fornuftig betegnelse, nur hvor der efterhånden findes flere forskellige på markedet. En selvopladende hybrid skal ikke bruge ledning eller ladeboks, men opsamler i stedet energi fra kørslen og leder tilbage i batteriet. Teknologien udvikles hele tiden, batterierne ligeså og derfor kan Toyota nu udvide deres C-HR motorprogram med yderligere en hybridmotor, nemlig en 2.0 liters benzinhybrid med 184 hestekræfter.
Der er jo allerede en 1.8 liters hybrid med 122 hestekræfter og en ren 1.2 liters benzinversion (så man også kan trække lidt på krogen) med 116 hestekræfter på markedet. Den nye store hybridversion henvender sig naturligvis derfor til dem, der gerne vil have lidt mere power og dynamik i deres C-HR. Både støddæmpere og affjedring er opgraderet i den forbindelse.
Hvad synes Morten?
“Toyota havde en dristig plan: At holde fast i de trofaste kunder OG lokke helt nye kunder til med C-HR. Da vi var til præsentationen af C-HR, før den kom til Danmark, lovede importøren, at den kontroversielle crossover ville være blandt de bedst sælgende Toyota-modeller i landet. Store ord, tænkte de fleste af os, for japanerne kunne smide sit store kendskab til hybridteknik, holdbarhed og god service i C-HR – og så skræmme både gamle og nye kunder væk med designet.
Toyota fik ret. Heldigvis. Med C-HR er projektet lykkedes, for danskerne har taget sig rigtig godt af den fine crossover, siden den landede her for snart tre år siden. Den er med i toppen af Toyota-salget, og den tiltrækker både de glade, trofaste kunder og de nye, som vil prøve den legendariske Toyota-kvalitet.
Toyota fortjener det, for der vil altid være plads til god kvalitet, højt serviceniveau og biler, som holder mange, mange år. Jeg er glad for, Toyota vågnede op, for de tre ting var ikke nok, når spændingen og det lækre manglede. Avensis. Uha, spændingen lå i, om den kedelige bil kunne køre 400.000 eller 500.000 kilometer, inden motoren skulle skiftes… C-HR har vist sig som vendepunktet, hvor spænding for alvor blev introduceret hos Toyota.
GT86 var et tegn på, at køreglæde ikke var lagt for had hos japanerne, men den lille coupé er ubetydelig for langt de fleste kunder. C-HR kom med den nye platform, som giver uendeligt bedre køreegenskaber og langt bedre affjedring.
Men C-HR har manglet noget, siden den kom frem. En bil med så fine køreegenskaber, så opsigtsvækkende design, fortjener mere end de maksimalt 122 hk, Toyota hidtil har tilladt. Den nye 2,0 Hybrid med 184 hk er lige, hvad vi manglede. Den giver overlegenhed, mindre støj, mere glæde. Jeg er sikker på, C-HR med faceliftet bare bliver endnu mere populær.”
Hvad synes Malene?
“Jeg kan lige så godt afsløre med det samme: jeg er vild med designet. Det var jeg allerede, da jeg mødte C-HR første gang på Geneve Motor Show i marts 2016. Men jeg var skeptisk. For det er jo altid sådan med konceptbiler, at slutproduktet ofte ender som noget langt mindre udskejende og småborgerligt. Men ikke C-HR blev jeg lovet dengang, og som jeg sidder her bag rattet i dag kan jeg tilfreds konstatere, at Toyota har holdt sit ord. Vognen ligner konceptet. Hurra!
C-HR står for Coupé High Rider, altså en højbenet coupé, der næsten har samme bekvemmeligheder som en crossover, uden alligevel helt at være en. Jeg ved godt, at Toyota selv kalder den for det, og jeg kan da også sætte kryds ved frihøjden, der gør den behagelig at stige ind i, i bedre stand til at forcere ujævne veje og giver bedre udsyn over trafikken bag rattet. Men hvor en crossover signalerer aktiv livsstil for børnefamilien i byen, så er C-HR orienteret mod unge som ældre, der vil have en luksuriøs vogn, der skiller sig ud fra mængden. Med andre ord er det praktiske element taget ud til fordel for en livsstilsvogn. En egoistbil, hvor der mest er tænkt på chaufføren, og hvor bagsædepassagererne må finde sig i en smal siderude, så designet kan tage sig bedst muligt ud.
Hånden på hjertet kan jeg ind imellem have lidt svært ved at forholde mig til Toyotas nye designlinje. Det er lidt manga-agtig for mig med mange kanter og linjer, krom og lister, som nærmest ligger i den modsatte ende af strømlinet og forenklet nordisk design. Jeg siger ikke, at jeg ikke kan lide det, men det kan måske bare virke lidt overvældende. Omvendt tager jeg hatten af for, at Toyota har gjort noget markant ved deres biler. Kedeligt design sluttede med C-HR i 2016, og jeg tager mig altså gang på gang i rigtig godt at kunne lide vognen, når jeg støder på den i trafikken.
Det sagt, så frisker den nye opgradering alligevel op. Fronten på C-HR er blevet mere spif, og så gør det heller ikke noget, at interiøret er blevet lækrere. Normalt er jeg ikke synderligt hybridfan, da jeg er typen, der træder så hårdt på speederen, at elmotoren giver op og den lille benzinmotor i stedet pines. Men med den nye større hybridmotor kan selv folk som jeg få en god brændstoføkonomi og samtidig give lidt gas på motorvejen. Og så giver en hybrid pludselig meget mere mening. Slut med forsigtig bykørsel og laaang acceleration – eller som Toyota selv kalder det: rolig kørsel – nu kan jeg køre længere ture uden hverken at få dårlig samvittighed over min uøkonomiske kørestil eller spat af den vilde omdrejningslyd. Den nye motor kører smooth på motorvejen, og der skal meget og temmelig skør kørsel til at provokere den ned i en dårlig brændstoføkonomi. Spørgsmålet er så, om målgruppen, altså dem uden børn, egentlig har brug for mere power. Men det vil tiden jo vise.”
Den nye faceliftede Toyota C-HR har fået et lille nøk ned og starter på kr. 262.000,- for den lille benzinudgave og kr. 282.000,- for den lille hybrid.