Komfort og sport, ny Renault Clio

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Sæt den til 40 km/t og slip så pedalerne helt,” fortæller instruktøren, mens han peger på knapperne på rattet. Som sagt så gjort. Kort efter tager den forankørende blå Renault farten så af, til den står helt stille, og min røde vogn følger troligt trop. Endda også da den blå vogn sætter i gang igen. Helt uden at jeg foretager mig noget som helst.

Nuvel, nu er adaptiv fartpilot så ikke en ny opfindelse, men det er det til gengæld, at det nu kan fås til denne her vogn. Og det er bare en af de nye features, som skal være med til at gøre køreturen i den helt nye Renault Clio til en endnu større fornøjelse.

Jeg befinder mig midt mellem korktræer og storkereder på landevejen nær Evora, Portugal, hvor Renault har inviteret til testkørsel af den nye generation Clio.

What? Er det ikke bare et facelift, spørger du måske, men nej. Vognen er skam helt ny fra yderst til inderst, men det vender jeg tilbage til.

Med den nye vogn er vi nu oppe på 5. generation af den lille familiebil, som så dagens lys for første gang i 1990, og siden blev et brag af en success for Renault. Intet mindre end 15 millioner eksemplarer er sidenhen røget over disken, og det gør Clio til den mest solgte franske bil ever. Og nr. 2 mest solgte vogn i Europa generelt.

Det er med andre ord en pænt vigtig model for Renault. Og måske er det også derfor, at den franske bilproducent ikke er gået amok i nytænkning, men tværtimod har været forsigtige med at gøre det vilde ved det ydre design.

Hele vognen er som sagt ny og bygget som den første på en helt ny fleksibel platform, der danner basis for flere kommende modeller. I forhold til forgængeren er den nye Clio blevet lidt kortere, lidt lavere og 50 kilo lettere. Længden er klippet af udhænget bagtil, så der er ikke mindre plads, men faktisk kommet nogle ekstra liter i bagagerummet.

Designet ligner sig selv til forveksling, men når man ser den nye og den gamle generation op mod hinanden, er forskellene alligevel tydelige.

Den nye Clio har fået de signifikante C-formede LED-forlygter, en ny front, kromlister rundt om vinduerne og nye baglygter, som nu går helt ind til nummerpladen for at få vognen til at syne bredere. Der er også en ny krombar under pladen og en ny, lidt fjollet synes jeg, hajfinne på taget. Måske mere aborre end haj.

Til gengæld er forandringerne meget mere til at føle på i kabinen. Bogstaveligt talt.

Den er nemlig blevet en hel del mere eksklusiv med nye blødere materialer på instrumentbord og døre, nye sæder og et nyt multimediesystem, der er mere intuitivt og nemmere at betjene med færre tryk. Faktisk er den nye 9,3” skærm den største, ifølge dem selv, der nogensinde har siddet i en Renault. Og er naturligvis ikke standard.

Der er også ny digital instrumentering, fine betjeningsknapper under infotainmentskærmen, ambient lys i mange farver og så selvfølgelig de nye behagelige køreassistenter. Den adaptive fartpilot, der kan gå helt ned til 0 km/t, er ideel til den daglige køkørsel til og fra arbejde, hvor den bare følger den forankørendes fart eller mangel på samme, og det nye køreassistentsystem, som selv holder vognen midt mellem striberne på motorvejen (og helst kun her), aflaster chaufføren på de lange køreture. Systemerne aktiveres nemt på rattet, som jeg jo er varm fortaler for, og ikke via en dum pind bag det.

Samtidig er vognen blevet mere støjisoleret og med det nye chassis og nye støddæmpere er Clio blevet mere komfortabel og nemmere manøvrerbar vogn.

Nu er det selvfølgelig den topudstyrede RS-Line (afløseren for GT-Line), jeg kører først, og her mangler der ikke noget i hverken komfort eller kraft. I hvertfald ikke til hverdagsbrug. Under motorhjelmen ligger den nye 1.3 liters benzinmotor med 130 hestekræfter, og sammen med det effektive 6-trins automatgear gør den det rigtig godt på landevejen. Da jeg vil overhale en lastbil, der kører 90 km/t kan jeg dog godt mærke, at den kommer lidt til kort, men så er det godt, at jeg selv kan skifte ned i gear på rattet.

I byen er den til gengæld frisk og hurtigt ude af starthullerne. Jeg kører også den mindre 1.0 liters motor med 100 hestekræfter og fem manuelle gear, der absolut også er fin til husbehov.

Kørslen er generelt behageligt, det er dejligt overskueligt at følge navigationen på den store skærm, og så er jeg fan af det nye 360 graders kamerasystem, som gør at jeg, jep, kan kigge hele vejen rundt om vognen. Det er ikke standard, men rart at kunne tilvælge og et flot løft af den voldsomt populære familiebil, der i den nye 5. generation altså ikke gør voldsomt væsen af sit ydre design, men i stedet løfter komforten bag rattet og i kabinen.

Den nye Clio kommer desuden med to forskellige dieselmotorer og også snart som hybrid. Prisen starter på kr. 148.900,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On