Kan man ikke sige A, kan man sige B, Mercedes-Benz B-klasse

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

De er de samme og alligevel ikke ens. Det lyder måske som en banal gåde fra “Fangerne på Fortet”, men ikke desto mindre handler det om biler. Mercedes-Benz A-klasse og B-klasse er nemlig nok ligeså nært beslægtede som tvillinger, men de ikke en-æggede, og derfor rimelig forskellige både at se på, og ikke mindst: opholde sig i. Sidstnævnte bemærker jeg med det samme, som jeg sætter mig bag rattet på en flot rød Mercedes-Benz B 220 d.

Selvom B-klassen så dagens lys første gang i 2005 er det faktisk kun 3. generation, vi er ude i nu. Anden generation kom på gaden i 2011, så et generationsskifte har længe været ventet. Og eftersom den nye generation A-klasse kom på markedet i 2018, tjah, voila, følger der en flot ny B-klasse i kølvandet i 2019.

Mercedes fans ved det selvfølgelig, men B-klassen er en højere og dermed mere praktisk udgave af A-klassen, som jo fås som hatchback, sedan, Shooting brake og Coupé, mens B-klassen en forhjulstrukket MPV. Eller det vil sige, det bliver den så ikke kaldt, men det er altså det første, der slår mig, som jeg sætter mig bag rattet på den nye vogn.

For jeg sidder nemlig lidt på samme måde: både højt og ret op og ned i sædet, udsynet er godt med en stor og høj forrude tillige med store sideruder, og der er masser af luft over mit hoved. Nok har vognen ikke de MPV-kendetegnende trekantede sideruder ved instrumentbordet, og B-klassen ligner det da heller ikke udefra, men følelsen er nu altså unægtelig hen ad MPV. Og det er en god følelse. For hvor A-klassen kan blive lidt klein, når man skal have familien med på bagsædet, så er der ingen ko på isen med rummeligheden i B-klassen. Altså med måde, bevares, det er selvfølgelig ingen Berlingo. 

Det næste jeg bemærker, er naturligvis instrumentbordet.

Måske ikke så overraskende, når det nu også sidder i den nye A-klasse, men det er alligevel sukker for mine øjne at genkende den lange elegante skærm med de to displays, et bag rattet til instrumenteringen og et til infotainment-og navigationssystem, der dominerer det hele. For en lille bil i modelprogrammet er det altså luksus at finde den slags i B-klassen.

Men generelt skorter det ikke på godt udstyr i B-klassen, som øger hele kvalitetsfornemmelsen. Ud over det drøntjekkede digitale MBUX mediacockpit med de store trykfølsomme displays er også bakkamera, elektrisk indfældelige spejle, og elektrisk bagklap blandt andet standard. Foruden en knap, jeg hurtigt tager i brug: køremodes. Jeg mærker nemlig hurtigt, at undervognen er på den bløde og komfortable side, og derfor skynder jeg mig at sætte i sport.

Som sagt er det en B 220 d, jeg er ude i, altså en god 4 cylindret diesel med 190 hestekræfter, hvilket giver et frisk skub fra 0-100 km/t på fine 7,2 sekunder. Aber doch, vognen er udstyret med et 8-trins DCT-automatgear, og når jeg lige vil lave en hurtig overhaling eller skifte plads i bilkøen i byen, forbliver vognen lidt for længe i de små gear. Når speederen efterfølgende slippes, fordi jeg jo altså ikke er på vej ud ad langsiden på Le Mans, når gearet ikke at skifte, med mindre jeg selv gør det via paddleshiftet på rattet, og motoren bliver i al for høje omdrejninger på den stillestående måde.

Arhm… Det kan altså godt være, at lige præcis denne her vogn er udstyret med AMG-styling, men det gør den ikke til en racerbil, og mere end en gang bliver jeg altså en lille smule flov over den agressive omdrejningslyd. Tjuhej, her kommer jeg i min B-Klasse. Særligt fordi det er solskin, og de andre bilister har åbne vinduer.

Men ok. Jeg beder måske selv lidt om det, når jeg kører i sportmode i byen. Godt, der er knapper, man kan slå til og fra. Det gælder også det dersens dyt, som vognen er ved at drive mig til vanvid med, hver gang jeg låser den. Måske er det en “så er jeg låst” hilsen, i tilfælde af at jeg ikke lægger mærke til at sidespejlene klapper ind, I don’t know, men heldigvis kan det, ifølge rygtet, slås fra.

Og i den sidste ende er det ikke med til at ødelægge den behagelige højtsiddende køreoplevelse bag rattet i “den rummelige A-klasse vogn.” Er man glad for at have en stjerne på bilen, med den status og luksus, der følger med, uden at man behøver at drøne af sted i en raket (bevares, man kan da få en B250 med 224 hestekræfter), og har man samtidig et praktisk behov for at have lidt mere i bagagerum og på bagsædet end man kan have i en A-klasse, er den nye B-klasse utvivlsomt en oplagt vogn for den nye familie eller de nybagte bedsteforældre. Så kan man ikke sige A … ***

Mercedes-Benz B-klasse koster fra kr. 323.000,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On