Foto Malene Raith
Af alle Peugeots nye modeller er den nye 2008 faktisk en, jeg særligt har glædet mig til at møde. Ikke fordi jeg er specielt fan af kompakte SUV’er eller er vokset op med Peugeot i blodet, men ganske enkelt fordi jeg har haft et noget skævt forhold til forgængeren. Den forekom mig en nemlig en smule malplaceret, så kunne Peugeot mon løse dens problemer med den nye generation?
Svaret er oui. Faktisk så meget at den nye vogn burde blive kaldt den første rigtige 2008.
Jeg befinder mig i et køligt Provence lige nord for Marseille, Frankrig, hvor Peugeot har inviteret til testkørsel af den nye 2008. En vogn, som i min bog kom helt forkert fra start.
Dengang jeg var lille, var der en tegneserie, der hed Vakse Viggo. Han havde bygget et spøjst musikinstrument, Viggofonen, der lød så skrækkeligt, når han spillede på det, at hangarskibe gik på grund og jagerfly faldt ned fra himlen. Første generation Peugeot 2008 mindede mig lidt om Viggofonen. Ikke på grund af lyden, men på grund af sit lidt klodsede udseende. Crossovere var, da den første 2008 så dagens lys i 2013, så småt på vej frem, men betegnelsen var stadig så ny, at der ikke rigtig fandtes en definition på, hvad det egentlig var.
Og derfor forvirrede den mig. Var det en lille varevogn, som den mindede om indvendigt? Eller var det en praktisk familiebil? Hvad var det her egentlig? Designet trak i alle retninger og gjorde den mest bare stor og uskøn. Heldigvis rettede Peugeot op på det i 2016, hvor 2008 fik et tiltrængt facelift. Vognen lignede nu ikke længere noget udefinerbart, men det, den skulle ligne: en SUV. En kompakt en af slagsen uden firehjulstræk, men med frihøjde, køremodes (som tilvalg) og masser af plads.
Og det er naturligvis det, der er blevet videreudbygget i den nye anden generation 2008. Nu hviler vognen endelig i sig selv, ved hvor den hører til i modelfamilien, og følger af samme grund helt naturligt i kølvandet på den netop lancerede Peugeot 208, som den trods alt er en SUV udgave af. Den nye 2008 er blevet lidt længere, lidt lavere, lidt bredere end forgængeren og akselafstanden blevet øget en del, så der nu er plads til 24 liter mælk ekstra i bagagerummet, men måske vigtigere: bedre plads til ben på bagsædet.
2008 har naturligvis også fået Peugeots nye designsignatur med blandt andet løven i grillen, sabeltiger forlygterne og det sorte bånd fra lygte til lygte med bilmærkets navn på bagen. Den lodrette front med den gnistrede grill viser desuden tydeligt slægtskabet med 208 tillige med de ens diskrete detaljer på den elektriske e2008, såsom lille blåt e på den bagerste stolpe og blå skygge på løvelogoet.
Den cool nye kabine ser drøn godt ud med lækre materialer som i denne udgave spiffet op med ambient lyspaneler. Der er både lette berørings- og tangenttrykknapper til styring af de vigtigste funktioner og genveje i det nye iCockpit med en touchskærm på enten 5, 7 eller 10 tommer, og det nye 3D instrumentpanel bag det lille sportsrat har farverig 3D effekt (Peugeot kalder det selv lidt ambitiøst for hologram) og sidder så højt, at det fungerer som en slags head-up display. I princippet. For jeg er altså så lang (185 cm), at rattet desværre spærrer for udsynet til instrumenterne, når jeg indstiller sædet.
Den nye 2008 kan naturligvis også udstyres med den nyeste sikkerhed- og selvkørende teknologi såsom vejbaneassistent, skiltegenkendelse og adaptiv cruisecontrol. Jeg har dog sagt det før, og nu siger jeg det lige igen: jeg er ikke fan af at sidstnævnte sidder på en pind i venstre side bag rattet. Også selvom man utvivlsomt vænner sig til det med tiden. Pindfumleri fjerner unægtelig fokus fra kørslen, adaptiv cruisecontrol skal sidde på rattet. Bum.
Og mens vi er ved sikkerheden skal det naturligvis også lige nævnes, at 2008 ligesom 208 som udgangspunkt er udstyret med fire EuroNCAP stjerner. Men radaren, som ser mindre fodgængere og cyklister og dermed opgraderer vognen til fem stjerner, kan tilkøbes.
Peugeot 2008 kommer i tre forskellige benzinvarianter, to diesel og en fuldt elektrisk, og jeg lægger ud bag rattet på den største benzinvariation med 155 hestekræfter. Under hjelmen ligger en 3 cylindret 1,2 liters motor, og den fungerer rigtig godt sammen med det smooth 8-trins automatgear. Det skifter helt som det skal også på stigninger og rundt i svingene i de provencalske bjerge, vognen ligger godt fast på asfalten og er ikke for blød eller gyngende. Tværtimod føles den lidt hårdere, hvilket i min bog er rart, unden at den på nogen måde er ukomfortabel. Vognen er faktisk også godt støjisoleret, omend man stadig godt kan høre, at motoren er tre cylindret. Nogen finder lyden dynamisk, hånden på hjertet bliver jeg dog aldrig fan.
På det område fungerer den lille dieselvariation bedre. Den har nemlig en 4 cylindret 1,5 liters motor med nuvel, blot 100 hestekræfter, men sammen med den velskruede manuelle gearkasse (6 trin), fungerer den faktisk overraskende godt. I sagens natur kan den ikke skyde samme fart som den store benziner, men den gør det absolut rigeligt dynamisk til hverdagsbrug.
Men så er der jo også den helt nye elektriske e2008. Med den er jeg ude over støjproblemer, i hvert fald fra motoren, og med batteriet under gulvet er vægtfordelingen ikke bare perfekt centreret, det undgår også at tage plads fra kabinen og bagagerum. I e2008 bliver 3D instrumentbordet sågar endnu mere levende, fordi jeg her kan følge energiens flow frem og tilbage mellem batteri, motor og hjul, afhængig af om jeg kører i sparemode eller dynamisk mode. Knappen til at skifte køremode (gælder for alle drivlinjer) sidder dog lidt skævt under min albue, så jeg bliver i Dynamik, både fordi bilen kører dejlig frisk her med sine meget direkte og kvikke 136 elektriske hestekræfter, og fordi vognen har rigelig med kilometer at give af med en rækkevidde på 310 kilometer. Og så er jeg altså fan af den store grill på e2008 med indfarvede gnister i karosserifarven. Det ser altså bare drøn godt ud.
Men Peugeot har uomtvisteligt også fundet den helt rigtige pen frem til at forme design det sidste års tid. Første pustede franskmændene nyt magisk liv i den selvdøde 508 og siden har hver en berøring af modellerne bare gjort dem flottere og mere veldrejede end nogensinde. 2008 er ingen undtagelse. Faktisk er vognen, efter min ydmyge mening, endelig landet i sig selv. Sådan som den burde have været fra starten. Den er ikke længere en usikker crossover, men en velskabt selvsikker kompakt SUV, som ikke bare passer perfekt ind i Peugeots modelrække, men også på det yderst populære marked for rummelige livsstilbiler til familien i byen.
Den nye Peugeot 2008 er netop lanceret i Danmark, e2008 forventes at lande i løbet af sommeren og prisen starter på kr. 210.000,-