Den moderne klassiker, Jaguar F-Type

Foto Malene Raith

Efter 20 år på posten trak Ian Callum, Jaguar Land Rovers hæderskronede designchef, sig tilbage sidste år, efter at have sat præg på sin sidste Jaguar, den elektriske Car of the Year 2019: Jaguar I-Pace.

I-Pace er seneste tilføjelse i en succesfuld designlinje fra designchefens hånd, men karrieren indeholder mange flere højdepunkter. Såsom vognen, jeg netop har fået udleveret nøglerne til: Jaguar F-Type. En luksuriøs, lynhurtig og elegant sportscoupé, som på blot 7 år har udviklet sig til at være en moderne klassiker.

Egentlig troede jeg, at jeg efterhånden havde fået opbygget et tykt panser. Efter mange års testkørsler af biler i alle prisklasser, fra mikrobiler til luksussportsvogne, har jeg vel vænnet mig til brølet fra en velvillig sportsvogn, ikke? Svaret er nej. Altså, jeg kan sagtens gå forbi dem på gaden uden at få pulsen op, men lige så snart jeg så får nøglerne i hånden, er historien en helt anden. Panseret smelter som smør på en hed pande og alle de tilbageholdte endorfiner slipper pludselig fri ud i blodbanen. Og ja, selvom det på ingen måde er første gang, at jeg sætter mig bag rattet på en F-Type, så fyldes jeg på ny med lykkefølelse, som jeg åbner døren til den smukke sportsvogn.

Men er den ikke ved at have nogle år på bagen, spørger du måske, og svaret er yes. Af samme grund hev Jaguar da også for to måneder siden sløret af den nye faceliftede F-Type, facelift 2.0, som forventes på dansk asfalt senere i år.

Jaguar F-Type så dagens lys første gang som convertible i 2013 og kort efter som coupé. Den blev hurtigt kaldt for den længe ventede afløser for E-Type, Jaguars ikoniske sportsvogn som blev lagt i graven 38 år tidligere, og F-Type har da også adskillige referencer til forgængeren.

Hvis du ved lidt om Jaguar, ved du utvivlsomt også, at E-Type fra 1961 hører til blandt de, (hvis ikke det er den), smukkeste og mest formfuldendte sportsvogne nogensinde. Den gik som sagt ud af produktion i 1975, men slægtskabet med den nye moderne F-Type er nu alligevel let at få øje på. Navnlig bagfra, når man kigger på linjerne fra taget til kofangeren, det runde øje i baglygten og den afrundede småspidse bagende. Det banebrydende design på F-Type blev jo altså skabt af designchef Ian Callum, og blev sidenhen bredt ud på samtlige nye modeller i Jaguarfamilien.

I 2017 fik F-Type et lille, men nydeligt facelift, og det er den vogn, som Jaguar har lånt mig nøglerne til i dag. Jovist, er endnu et facelift jo altså på trapperne, men den friske lille sportscoupé ser på ingen måde bedaget ud, som den står og glimter vredt i solskinnet i Caldera Red. Med suverænt følgeskab af den sorte eksteriør pakke, der giver kontrast på tag, luftindtag, lister og diverse detaljer. En blæsende flot kombination.

Interiøret er enkelt, meget overskueligt og elegant med luftdyserne, der hæver sig fra instrumentbordet, når jeg trykker start, men jeg kan nu godt se på navnlig instrumentering og klimaanlæg, at det er ved at have nogle år på bagen. Jeg tænker, at de store drejeknapper bliver noget mindre på den nye version, og at et par af de cool tekniske features fra I-Pace vil finde vej til vognen. Men ellers er der ikke meget, man kan sætte fingeren på i kabinen. Materialer og finish er, som forventeligt, i høj kvalitet med tyk læder og smukke stikninger, lav instrumentering, cool røde seler, 10″ touchskærm og så er der jo altså heller ikke mere kabine i en coupé, vel?

Perfekt placeret i det godt støttende letvægtssæde med bagdelen tæt på asfalten, trykker jeg start, vipper det lille joystick i Drive, som om jeg aldrig har kørt andet, og nyder det antikollektive ved at køre i en vogn, der ikke rummer meget andet end mig og motoren. Selvom F-Type er en let lille vogn med mange hestekræfter, er den ikke uregerlig og svær at kontrollere. Naturligvis afhængig af kraft og vejr. Den voldsomme F-Type SVR med 5.0 liters V8 supercharged motoren og 575 hestekræfter er jo en anden sag, der skal køres mere gelinde i regnvejr. Også selvom den er udstyret med firehjulstræk.

Nu er det så den mindste motor, som gemmer sig under den her røde motorhjelm. Fire cylindre, 2.0 liters turbobenzinmotor og 300 hestekræfter på baghjulene. Det får man i sagens natur ikke meget V8 lyd ud af, men så er det jo godt, at jeg har et par sjove knapper. Både vippeknappen med det lille målflag for Dynamic-mode og “teaterkikkerten” (de dobbelte afgangsrør), som åbner ventilen i sportsudstødningen. Det er altså glimrende larm nok for mig, der er blevet lidt lydfølsom med alderen (og opgangstiderne, som har sendt alt for mange ud i larmende leasede sportsvogne i mit nabolag).

Styretøjet er præcist uden på noget tidspunkt at blive for stramt, undervognen hård uden at være ukomfortabel og speederen trækker først rigtig i bund, når jeg giver den mere at leve af, så det er ingen sag, at cruise af sted i den aerodynamiske sportscoupé. Og med vognen i Dynamicmode kan jeg lave små friske overhalinger uden at vognen virker til at anstrenge sig voldsomt. F-Type er fantastisk velafbalanceret, og det er en fornøjelse at tage svingene i fuld fart. Selvfølgelig vil netop denne version være mindre underholdende på en bane – og tro mig, jeg har kørt på Monza i en F-Type SVR (Convertible) – men nu bor jeg så hverken på eller i nærheden af en racerbane. Og med halvanden milllion i prisforskel, kan jeg sagtens leve med “blot” 300 hestekræfter.

For selv med den mindste motor er Jaguar F-Type dynamisk, underholdende og ikke mindst: en af de mest stilfulde og elegante sportscoupéer, man kan have holdende i sin indkørsel.

Jeg ved godt, at der faktisk findes nogen, hvor smukke linjer, fart og eksklusivitet, slet ikke siger dem noget. Fred være med dem. Og der er også andre, der påstår, at dyre biler kun er for folk med mindreværdskomplekser. Men altså … jeg tror faktisk ikke, at der er nogen, der køber en luksussportsvogn, fordi det går rigtig dårligt. Hverken økonomisk eller med selvværdet.

Og når jeg sætter mig ind i en sportsvogn reagerer min krop med lykke. Lyden, læderet og looks, det hele taler til mig og sender endorfiner ud i min krop. Sådan er jeg, og jeg er nok ikke unik på det område. Desværre ej heller når det kommer til det slidte Dankort i min pung. Damn. Men så kan man jo altid drømme. Eller spille Lotto. Og selvom Ian Callum altså nu har trukket sig tilbage fra stillingen som Jaguar Land Rovers chefdesigner, vil Jaguar F-Type utvivlsomt leve videre mange år endnu, som en moderne version af den ikoniske klassiker, som han gav nyt liv.

Jaguar F-Type Coupé koster fra kr. 915.880,- 

Author: Malene Raith

Share This Post On