I dag og i morgen , Audi e-tron

Foto Malene Raith

Tilmeld dig magasinet HER

Jeg har jo faktisk mødt den før, omend det var kort. Helt nøjagtig 60 sekunder. Ved Geneve Motor Show i marts 2018, hvor vognen blev vist frem fire gange i et minut ad gangen. Iført kamuflagekluns. Hvad det lige skulle gøre godt for, tolkede jeg dengang, som Audis måde at aflede opmærksomheden fra Jaguars lancering af elbilen I-Pace. Den var nemlig både køreklar og helt uden optisk indpakning.

Om det var rigtigt tolket, ved jeg ikke. Men nu er Audis egen første elbil, Audi e-tron, i hvert fald så endelig rullet ud i offentligheden, og selvom andet møde med vognen er noget længere end første, behøver jeg sådan set ikke 60 sekunder bag rattet for at konstatere, at den absolut er ventetiden værd.

Men ok. Jeg kan nu godt forstå, hvis Audi ærger sig en smule over, at de ikke var færdige noget før. For i mellemtiden er Jaguar løbet med nærmest alle de væsentlige hyldesttrofæer, såsom både Car of The Year Europe 2019 og World Car of The Year 2019, og eftersom den engelske vogn befinder sig i samme segment, eldrevet luksus SUV, får Audi svært ved at gøre dem kunsten efter. Særligt nu, hvor det på det nærmest vælter ud med elbiler fra samtlige større bilproducenter.

Og det er lidt synd. For jeg synes ikke bare, at e-tron sidder lige i skabet, den passer også elegant ind i Audis modelprogram med sit design, sin luksus og sin stil. Genkendelig, men ikke outreret. Måske på nær et par småting, men dem vender jeg tilbage til.

e-tron er som udgangspunkt sin helt egen. Audi kalder den en SUV, men den er ikke helt som en Q-model. Størrelsesmæssigt er den lidt som en Audi A6, en forstørret en af slagsen (ca. fem meter lang og to meter bred) med mere frihøjde og kabineplads. Den har firehjulstræk, hvilket er almindeligt på elbiler, og så minder bagenden mig om den store bøffede fætter Q8 med den røde streg fra baglygte til baglygte. Bare uden de der gedigne udstødningsrør.

På fronten har Audi valgt at give e-tron en stor kromfunklende grill, også selvom en sådan egentlig ikke rigtig er nødvendig, når der gemmer sig en elmotor inde bagved. Og det går rent ind hos mig. Jeg er nemlig ikke vanvittig fan af, at elbiler påråber sig for meget opmærksomhed i trafikken med outreret design, og e-tron ligner unægtelig bare en måske blæret, men alligevel naturlig tilføjelse til Audis modelfamilie. Hvor alle de nye medlemmer jo glitrer med et enormt ottekantet Deutchmark smil på fronten.

Okay, jeg ved så også godt, hvad du tænker lige nu. For hvad så med de dersens digitale sidespejle, er de ikke lige lovlig anderledes? Og jo, det er de. Men ikke på skørt designmåden, mere på den cool scifi-måde, der både forbedrer vindmodstanden og mere signalerer “fremtiden er her”, end “uh, hvor er jeg miljøvenlig.” For e-tron ser faktisk alt andet end venlig ud.

Interiøret er umiddelbart genkendeligt æstetisk og elegant. På den luksuriøse Audimåde. Her er det cool nye Audi Virtual Cockpit Plus system (ikke standard, men når man nu har platinkortet oppe …) og Audi Connect infotainment Plus med de to imponerende touchfølsomme skærme – den øverste til infotainment, den nederste klimaanlæg og sædevarme, der nuvel, dog driller et utålmodigt væsen som jeg. Enten trykker jeg for blødt, så der intet sker, eller for hårdt så jeg kommer til at dobbeltklikke. Naturligvis en vanesag, som sådan set blot kræver, at jeg lærer at tøjle mit temperament. Men her er skam også noget helt nyt. Og super lækkert. Som for eksempel den behagelige gearskifter. 

Den minder umiddelbart om den gode gamle, men fungerer faktisk helt anderledes ved, at det kun er det yderste stykke, man vipper frem og tilbage med tommelfingeren, afhængig af om man skal frem, tilbage, parkere eller bare hænge ud i neutral.

Da jeg har dannet mig overblik i kabinen, begynder jeg fluks at lede efter klappen til midterkonsollen. Er det en skydeklap i siden, der vipper op? En jalousilåge, jeg kan rulle frem? Jeg klikker, trykker, skubber og bikser, men må give fortabt. Intet rykker sig. Til jeg finder ud af, at det faktisk er meningen. Midterkonsollen skal være stor og åben. Fordi den kan. Det har min OCD så svært ved at rumme. Jeg vil have en klap. Så alt er rent, pænt og let at tørre støv af på. Men det er sikkert bare mig. Nåh, men så er der jo de digitale sidespejle. Tillad mig fluks at tilføje, at de er ekstraudstyr.

Men altså … lige så meget jeg elsker tanken om dem, ligeså ubrugelige synes jeg desværre, de er. Nu er jeg selvfølgelig hverken 19 eller 29 år, og kan af samme grund være en gammel hund, der har svært ved nye trixs, men de fungerer simpelthen ikke for mig. Når jeg kører på motorvejen og i byen bruger jeg derfor bakspejl og min gode gamle nakke, der faktisk kan dreje, for at orientere mig, og jeg bruger p-sensorer og bakkamera, når jeg skal parkere. Helt galt går det endda, da jeg en mørk aften skal vende vognen på en smal vej med cykler, fodgængere, fortove og tæt parkerede biler. Jeg kan ganske enkelt slet ikke orientere mig med det overblændede billede, der sidder i døren, alting bipper og larmer, så jeg til sidst er nødt til at åbne vinduet og hænge ud, for at være sikker på ikke at komme for tæt på de andre biler og festende teenagere. Det ender med noget nær en 35 punkts vending, vel at mærke i en vogn så fuld af hightech, at den nærmest burde kunne vende af sig selv. Nåh, til gengæld lærer jeg, hvor meget sidespejle betyder for hele fornemmelsen af en bils størrelse. Og hvor uoverskuelig en vogn kan føles uden. Digitale sidespejle er en fed feature, der nok eliminerer vindstøj, men desværre bare ikke rimer på funktionelt. Endnu.

Som sagt er de ekstraudstyr, så lad mig understrege, at de af samme grund naturligvis ikke trækker e-trons kvaliteter ned. Og dem er der altså mange af. Den gedigne elbil fra Audi kører nemlig helt utroligt komfortabelt takket være den meget velafstemte luftaffjedring, og sammen med den lydløse motor og næsten støjfri kørsel gør det simpelthen turen bag rattet til en luksuriøs fornøjelse hver gang. A apropos fornøjelser, så står også den nøglefri betjening ud. I hvert fald for mig, der har et Apple Watch.

Jeg kan nemlig ikke bare, via Audi appen på min telefon, tjekke opladningsniveau og indstille klimaanlægget, jeg kan også låse vognen op, mens jeg sidder i sofaen og sender sønnen ud efter noget i bilen. Faktisk ser jeg slet ikke nøglen i den tid, jeg tester vognen, og sådan noget elsker jeg bare. Kan man leve uden? Ja. Men det upper unægtelig glæden ved sit vogntøj.

e-tron er udstyret med 408 hestekræfter, forskellige køremodes, så man kan samle mere eller mindre energi op fra sin kørsel, og som det jo ofte er med elbiler accelererer den desuden dejligt kvikt fra 0 – 100 km/t på 5,7 sekunder. Altid fedt, når man lige vil lave en hurtig overhaling eller nå ud i hullet i trafikken. “Hvad gør du egentlig, hvis du løber tør?” spørger min mor forsigtigt. Jo, jo. Kvinder, heriblandt mig selv naturligvis, bryder sig generelt ikke om at løbe tør for brændstof, så tanken om at løbe tør for strøm, er næsten uoverskuelig.

“Så sørger jeg for at tanke i god tid,” trøster jeg hende. For der er sket så meget med batterier, ladestationer og rækkevidde, at man egentlig bare skal gøre som med sin brændstofvogn: kigge sig om efter en “tank”, når vognen er ved at løbe tør. Der er efterhånden mange ladestandere rundt omkring, udfordringen er bare, at det kan tage tid, at få rækkevidde igen.

Der er lidt over 310 kilometer i rækkevidde på e-tron, da jeg henter den. Men da vognen vejer 2,6 ton, hvilket kan mærkes i sving, så ryger rækkevidden nu ret så hurtigt. Specielt, hvis jeg giver gas på motorvejen. Det vil ikke være et problem, hvis jeg har en ladeboks i min indkørsel og fuld rækkevidde hver morgen (400 ifølge WLTP), men som pendler er det ikke ideelt. Jo, jo e-tron kan skam lades ved de super hurtige ladestandere med op til 150 kW (225 km på 25 min.), men dem er der bare ikke mange af.

Er man til gengæld på udsigt efter en elektrisk luksus SUV, som man kan transportere hele familien i, i hverdagen og i weekenden, på korte, men også lidt længere ture, så er Audi e-tron ikke bare en velskabt en af slagsen, den er også udsøgt komfortabel at gøre det i. Særligt om natten, hvor knapper, lister og skærme lyser op på smukkeste science fiction maner og minder en om, at fremtiden endelig er her.

Audi e-tron 55, som den teknisk set hedder, koster fra kr. 815.000,- og kan også fås i en e-tron 50 udgave med mindre batteri fra kr. 570.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On