Kostbar luksus, Audi Q3

Foto Malene Raith

Nej. Orange bliver nok ikke det nye sort, men den sommerlige nuance klæder unægtelig den friske Audi Q3, som af samme grund lyser kærkomment op på denne her grå og klægge vinterdag på havnen.

Og den slags skal man ikke tage fejl af. For nok er den kompakte bil ikke Audis største SUV, men det gør den til gengæld til en livsstilsvogn. En luksuriøs en af slagsen med plads til ungerne, indkøbene og, i denne her dieselvariant, lang lækker cruising på motorvejen.

Da Audi Q3 blev lanceret midt i finanskrise og nedgangstider i 2011, havde den ikke mange konkurrenter. Segmentet for de mindre SUV’er havde endnu ikke taget fart, og vogne som Volvo XC40 og Jaguar E-Pace, så først dagens lys flere år senere.

Hvad der sidenhen skete med netop det segmentet, ved vi vist alle efterhånden. Som folk fik flere penge mellem hænderne, blev det farvel til mikrobiler og goddag til de urbane livsstils SUV’er. Og i slutningen af 2018 kom så denne her, den nye anden generation Audi Q3.

Naturligvis opgraderet fra yderst til inderst med Audis nye store signaturgrill, de smalle vandrette LED-lygter både for og bag (ikke standard) og rullende blinklys.

Interiøret er blevet ægte eksklusivt med Audis store farverige digitale instrumentering, og det cool Audi Virtual Cockpit Plus, som er noget af det ekstraudstyr, man bare er nødt til at have med. Klimaanlægget har egne funktionsknapper, mens infotainmentsystemet styres på en elegant trykskærm over midterkonsollen, men vil man have den toplækre navigationspakke med, begynder det hele at blive lidt pebret. Det koster nemlig så lige kr. 29.000,- oven i alt det andet.

Det er som sagt dieselvarianten 35 TDI S tronic med en 4 cylindret 2.0 liters motor og 150 hestekræfter, jeg er kommet bag rattet i, og det er en utrolig komfortabel og støjdæmpet fætter at cruise på motorvejen i. Den har masser af moment og en topfart på 207 km/t, hvilket jeg naturligvis ikke kommer i nærheden af. Jeg flyder i stedet bare af sted uden at mærke noget til automatgearets 7 smooth trin. Der er ikke paddleshift på rattet, så vil jeg give lidt mere gas, skal jeg vippe gearvælgeren i Sport og selv skubbe den op eller ned. Det system funger ikke så godt for mig, så jeg holder mig i stedet til den rolige og afslappede kørestil.

Det er jeg desuden nødt til, som jeg kommer ind til byen igen. For her oplever jeg en lidt uheldig kombination af Start/Stop funktionen sammen med speederresponsen. Jeg triller nemlig flere gange hen mod rødt, og netop som bilen sætter ud, bliver der grønt. Og så er der altså noget tøven, inden motoren dels starter igen og dels får sendt liv ud til hjulene. Og eftersom mit mediteranske temperament ikke er som tysk selvkontrol, får jeg lavet hjulspind mere end en gang på den konto.

Efterfølgende forsøger jeg at huske at slå Start/Stop funktionen fra, men den tænder igen, hver gang vognen har været slukket.

Og sorry, måske er det det mørke vintervejr, som gør mig muggen, men der er et par andre småting, der ærgrer mig ved den ellers elegante hightechprægede Q3. En detalje, men altså, vognen skal tændes med nøgle. Jep, en metalsplit skal jages ind i instrumentbordet og drejes. Ligesom på min VW Up. Fra 2013. Det er jeg slet ikke vant til på premiumbiler, og griber derfor mig selv i gang på gang, at drøne nøglen i lommen eller tasken efter at have låst vognen op, for så at sætte mig ind med sele på, klar til at trykke start. Inden jeg så må til at rode i lomme og taske for at finde nøglen igen. Det er en ommer. Specielt i denne her vogn, som med ekstraudstyr koster kr. 577.000,-

En anden akilleshæl for mig er den adaptive fartpilot, som stadig er en pind ovre på venstre side af rattet. Jo, den er nem at sætte, når først man har lært det, og det selvkørende system fungerer exceptionelt godt hos Audi, men burde kunne sættes på rattet. Nu er Audi så ikke de eneste, der vedholder at have en pind, og jeg lover også at være efter alle de andre.

Men man må lære at leve med pinden, for i lige præcis i dieselvarianten er adaptiv cruisecontrol et must. Her kommer komforten og det bedste ved Q3 til sin ret på de lange distancer, dels med de smooth og dynamiske køreegenskaber, men også med brændstofforbruget på 17,2 kilometer på literen (WLTP).

Nok er det kostbar luksus at fylde udstyr i en Q3, men mindre kan også gøre det, hvis man kan leve uden det blærede hightech i kabinen. Under alle omstændigheder får man i Audi Q3 en stilfuld, cool og komfortabel luksus SUV med plads til fire, til hverdagen, weekenden og den lange rolige cruisingtur. Måske i orange, eller måske også bare i den allernyeste sort.

Audi Q3 koster fra kr. 376.857,-

Author: Malene Raith

Share This Post On