Forbedret på flere punkter, Nissan Qashqai

Foto Malene Raith

Somme tider skal man ikke tale, men bare lytte. Eller, det er i hvert fald det, jeg gør lige nu, bag rattet på den glitrende metallak blå Nissan Qashqai. For nok er modellen ikke ny, men der er en vigtig nyhed under motorhjelmen, og den er jeg ude at teste.

For selvom automatgear generelt er dejligt let og komfortabelt, så er der mange, især europæere, der ikke bryder sig om lyden af et CVT-gear (også kaldt multigear eller milliongear). Det har nemlig ikke trin, men ruller til det finder sit leje, og det larmer unægtelig noget, når man skal op i fart. Og derfor har Nissan nu sat en ny 7-trins DCT (dobbeltkoblings) gearkasse, som vi Europæere elsker dem, i Qashqai, og sammen med en ny stærk benzinmotor, sidder jeg nu pludselig og lytter til musikken i radioen, ikke omdrejningerne.

Nissan kan næsten ikke få armene ned over, hvor stor en succes Qashqai har været siden introduktionen i 2007. Ifølge Nissan, er det nemlig den originale crossover, fordi det var dem, der fandt på at lave en praktisk og rummelig familiebil med større frihøjde og SUV-lignende træk, og kalde den for en crossover. Siden har Qashqai solgt i langt over 2 millioner eksemplarer, og successen fortsætter. Også i Danmark. I 2018 kom Qashqai på anden pladsen som mest solgte bil i landet, og i 2019 lykkedes det så endelig Nissan at snuppe førstepladsen, ikke bare blandt crossovers og SUV’er, men af alle biler, med 7.325 indregistrerede vogne.

Den nuværende Qashqai er anden generation og fra 2013. Modellen fik et fint facelift i 2017 med en ny dybere og bredere grill, nye forlygter og baglygter med en ny lyssignatur og en sporty bagkofanger. Ikke meget, men fint nok, og det holder så absolut stadig.

Indvendigt er der ikke sket det store siden 2013, der er kommet nye sæder, et nyt rat, som er flat i bunden, og så er infotainment- og navigationssystemet blevet opdateret, så det nu er muligt, at planlægge sin rute på mobilen og føre den videre over på skærmen i vognen.

Qashqai har også automatisk nødbremse og advarsel om trafik bag vognen, når man bakker, og så er der desuden på denne her Tekna+ udgave Nissans nye ProPilot. Det er et nyt førerassistentsystem, som inkluderer vognbaneassistent (hjælperen i rattet, der retter ind og holder dig på vejen, når du kommer lidt for tæt på striberne) og adaptiv fartpilot, som kan aktiveres ved et tryk på den blå knap i rattet.

Helt intuitivt er det nu ikke, for man skal også trykke på fartknappen nedad, før det tager fat, og hvis forholdende er forkerte, så bilen ikke helt kan registrere striberne, slår det fra og fungerer det kun som en helt almindelig fartpilot. Ikke adaptiv. Det finder jeg ud af, da jeg kommer lidt for tæt på den forankørende varevogn.

Nu er jeg selvfølgelig heller ikke verdens mest tålmodige menneske, så måske er det derfor, at jeg fumler med at få ProPilot til at fungere fuldt ud på Helsingørmotorvejen. Som ellers er i fin stand og stort set lige ud det meste af vejen. Først da jeg næsten når Helsingør, tager den selvkørende funktion endelig fat, og så fungerer systemet absolut upåklageligt. Helt ned til 0 kilometer i timen, perfekt til køkørsel i den lange trælse morgentrafik.

Men allermest tilfreds er jeg nu med den nye gearkasse i kombination med benzinmotoren.

Den 4 cylindrede 1.3 liters benzinmotor med 160 hestekræfter har nemlig ikke bare rigelig kraft, accelerationen foregår også dejligt glidende og smooth, og de syv trin i gearkassen skifter helt uden at jeg længere behøver at få røde kinder af motorstøjen. En ting som for eksempel er ganske umulig at gøre i min mors gamle Qashqai fra 2008. Nuvel, nok er jeg ikke hurtigste vogn på motorvejen, men 0 – 100 km/t på 9,9 sekunder er hurtigt nok, specielt når jeg alligevel mest kører i byen, og raketfart er desuden ikke jo det, man vælger Qashqai for.

Det er rummeligheden, den høje køreposition, som giver overblik og let ind- og udstigning, det høje udstyrsniveau samt komforten, der tæller, og den har altså lige taget et stort spring op ad komfortskalaen med den nye dobbeltkoblingsgearkasse. Nårh, ja, naturligvis er prisen også medvirkende til at gøre Qashqai til en dansker darling – den starter på kr. 230.000,- og nuvel, på kr. 300.500,- med den nye kraftigere benzinmotor.

Author: Malene Raith

Share This Post On