Foto Malene Raith
Selvom den endnu ikke var kommet på det danske marked endte den nye anden generation Peugeot 208 blandt de fem finalister til titlen som Årets Bil i Danmark 2020. Og når de første eksemplarer af den populære lille franske bil ruller ud på de danske veje nu her i januar, bliver det ikke bare i et frisk nyt design, men også med mulighed for en fuldt elektrisk drivlinje.
Nuvel, nok kommer e208 først til marts, men vi har allerede kørt alle varianter i Portugal.
Jeg befinder mig på en snoet landevej sydøst for Lissabon, hvor Peugeot har inviteret til international testkørsel mellem storkereder og proptræer af den helt nye generation Peugeot 208. Den friske vogns rødder strækker sig helt tilbage til den ikoniske Peugeot 205 fra 1983, siden fulgte både 206 og 207, og i 2012 kom så første generation 208. Og strøg lige ind i danskernes hjerter. Intet mindre end 555.363 stykker er der solgt af danskerdarlingen herhjemme, og 208 er også flere gange endt som årets mest solgte vogn i Danmark. Ikke bare i sit segment, men af alle.
Det er med andre ord en tung arv, som den nye 208 skal løfte. Vognen er bygget på en ny platform og er lidt bredere, lidt længere og lidt lavere end forgængeren, og så har den fået det skarpe nye Peugeot design med de tre lodrette LED-forlygter (ikke standard), de særegne “sabeltiger tænder” på fronten, 208 logo på kølerhjelmen, løven i den iøvrigt bistre og brede grill samt det sorte bånd mellem de lodrette LED-lygter på bagenden. Et design, der både er frisk og futuristisk og samtidig rummer nostalgiske hilsner til den legendariske 205.
Og så er der jo altså lige den dersens nye elektriske version, men den vender jeg lige tilbage til.
Indvendig er Peugeot 208 udstyret med den nyeste udgave af Peugeots i-Cockpit. Det betyder ikke bare et lille fikst rat, infotainmentskærm og den elegante stribe “pianoknapper” til de vigtigste funktioner, det betyder også en helt ny instrumentering i 3D. Jep, du læste rigtigt. Hologram kalder Peugeot det selv, omend det nok er at stramme den en anelse.
Forvent ikke, at urene hænger science fiction-agtigt i luften over rattet, instrumenteringen har en slags 3D effekt, og det ser skam både fedt og farverigt ud. Befriende nytænkning, som kun franskmændene tør lave det, omend ikke standard på den billigste version. Iøvrigt skal det nævnes, at Peugeot kalder den digitale 3D instrumentering for head-up display, hvilket er lidt misvisende for os over 185 cm., der kan have problemer med at se instrumenteringen for rattet.
Den nye 208 kan også udstyres med en hel masse sikkerhedsudstyr, som tidligere kun har været tilgængeligt på de større modeller. Helt nyt er adaptiv fartpilot samt Lane Positioning Assist, som kan holde vognen midt mellem striberne på vejen og sågar også lidt ude i højre side, hvis man foretrækker at ligge der. Og oui, jeg ved, hvad du tænker, så vi tager den lige: de fire Euro NCAP stjerner. Hele miseren om dem handler alene om den automatiske nødbremse. Bare rolig, den virker skam. 208 er udstyret med et kamera, som automatisk bremser vognen, når kommer for tæt på stillestående biler, men der findes også en dyrere version, hvor kameraet kombineres med radar, så vognen også bremser for cyklister og små fodgængere. Det er bare dyrt at sætte i en forholdsvis billig vogn, og Peugeot har derfor valgt ikke at gøre det til standard. Beslutningen har kostet dem den femte stjerne, til gengæld er det altså muligt selv at tilkøbe sig den sidste stjerne, altså radaren, når man vælger udstyr. Undtagen på den billigste version.
Peugeot 208 kommer i første omgang til Danmark med en tre cylindret 1.2 liters benzinmotor med henholdsvis 75, 100 og 130 hestekræfter samt en fire cylindret 1.5 liters dieselmotor med 100 hestekræfter. Den lille benzinmotor er glimrende ved mindre behov til hverdagen i byen, men kommer hurtigt til kort, når man skal overhale lastbiler på landevejen. Så er de to større benzinvariationer klart mere overbevisende og friske, tillige med dieselvariationen, hvis 100 hestekræfter giver noget mere moment end de tilsvarende på benzinvariationen.
Nyt er også, at de to store benzinudgaver kan fås med et rigtig behageligt 8-trins automatgear, som her på de lange lige landeveje omkring Portugal fungerer virkelig godt. Jeg sidder glimrende bag det lille fikse rat, instrumentbordet og finishen i kabinen er lækker (særligt i topvariationerne, hvor man også kan få cool ambient lyspaneler) og betjeningen af knapperne intuitiv. Men når en person på 185 cm sidder på førersædet, betyder det altså også, at passageren bagved helst skal have ret korte eller minus ben for at være der. Små børn er nok at foretrække og derfor hurra for de fem døre.
Og så er der jo lige den der elektriske e208. Peugeots første af sin art i nyere tid. Den forventes først til Danmark i begyndelsen af marts (fordi Peugeot Danmark ikke ser nogen grund til at tage den et-fasede hjem), og bilerne, vi kører i her i Portugal, er præproduktionsbiler, der ikke har helt færdigtunet i software.
e208 har en rækkevidde på 340 kilometer (WLTP), og vil kunne oplades til 80 procent på 30 minutter ved en hurtiglader (altså dem på 100 kW), men om det holder vand kan vi altså desværre ikke teste. Til gengæld kan batterierne i bunden mærkes. Vognen er lidt tungere i svingene og affjedringen lidt hårdere, men jeg er som altid stor fan af den øjeblikkelige elektriske acceleration. Når jeg skal hurtigt videre eller lave en frisk overhaling. Sjovt og underholdende.
Peugeot påpeger selv, at det tilhører fortiden at flage med, at man kører elbil. Derfor ligner e208 den almindelige 208. Altså på nær nogle ret så cool detaljer. Løven i grillen har for eksempel en blå skygge, der står naturligvis e208 med blåt bag på vognen og på bagerste stolpe ved bagruden er der desuden et lille blåt e. Men måske mest iøjenfaldende så har e208 metalgnister i grillen i samme farve som karosseriet. Og så er jeg altså fan af den advarende månebilslyd, som den giver fra sig, når den kører ved lave hastigheder.
Elbiler kræver dog stadig en indkørsel til en ladeboks eller en arbejdsgiver med en sådan, så er de ting ikke på plads, er det jo heldigvis stadig muligt at nappe en benzin- eller dieselversion. Og den der femte Euro NCAP stjerne kan jo altså også tilkøbes fra udstyrniveauet Allure.
Uanset behov kan den nye generation 208 nu dække det hele fra el til diesel, samtidig med at Peugeot har givet løveungen i modelfamilien et utroligt skarpt og forfriskende boost.
Designet sidder lige i skabet som kun Peugeot tør gøre fra yderst til inderst, det nye i-Cockpit er en farverig og underholdende luksus i en vogn af denne størrelse, og så er det altså en fornøjelse at skære hjørner i den lille friske vogn, der utvivlsomt igen vil tage danskerne med storm. ***
Den nye Peugeot 208 koster fra kr. 148.000,-
Peugeot e208 fra kr. 230.000,-