Lyn fra en klar himmel, Renault Mégane RS Trophy

Foto Malene Raith

De er dyre, små og i en liga helt for sig selv. Familiebiler pakket ind i lir og mange hestekræfter. Det kan måske somme tider lugte lidt af køresyge på bagsædet, men ikke altid.

Nok er den friske orange gaderacer, Renault Mégane RS Trophy, en nichebil af typen som alle elsker og ingen køber, men er man gået lidt i stå i en hverdag fuld af endeløse mængder madpakker, forældremøder og regnfulde mandage, så kan den sjove lille raket utvivlsomt give dig livsglæden og farven i kinderne tilbage. Endda helt uden at ungerne behøver kaste op på bagsædet.

Selvom jeg godt er klar over det, reagerer jeg næsten altid gammelsurt og vrissent, når en vogn kommer brølende og lader sportsudstødningen buldre under broen lidt længere nede ad min vej. Er det nu også virkelig nødvendigt at larme så meget? Tja, det er det nok. For nogen. Og lige så snart jeg da også selv har held med at klemme mig ned i et sportsæde, gør jeg nøjagtig det samme. Uden undtagelse.

Jeps, moral er godt, men dobbeltmoral? Dobbelt så godt.

Jeg glemmer det bare fra gang til gang. Hvor utroligt underholdende det er, at køre rundt i de friske gadebomber: gti-bilerne. Vi tager den kort. En GTI er en forkortelse for Gran Turismo Injektion, en sportsudgave og toptunet variant af en helt almindelig personbil. Ud over smarte fælge og større eller mindre aerodynamiske kendetegn som spoiler på bagenden, indiskerete afgangsrør, sportssæder og – ofte – røde stikninger i kabinen, rummer motorrummet et ordentlig spand heste. Som kan buldre og brage. De fleste forbinder GTI med Volkswagen, fordi betegnelsen har siddet på deres hurtigste Golfvariant siden 1976. Derfor hedder banditterne hos Renault RS i stedet. Som i Renault Sport.

Den populære familiebil Renault Mégane så dagens lys første gang i 1995, som arvtager for den gamle Renault 19. Siden er det blevet til fire generationer, hvoraf den seneste er fra 2016. Pudsig bonusinfo er iøvrigt, at det nu hedengangne mislykkede elbilsprojekt fra 2009, Renault Fluence, faktisk var baseret på en Mégane Saloon. Men den misere lader vi få gravfred for nu.

For der er næppe hverken noget grønt eller miljøvenligt ved Renault Mégane RS Trophy. Mégane har været på markedet i den sportslige RS udgave siden 2017, men med den nye Trophy variant er der ikke bare kastet 20 heste ekstra ned i motorrummet, så antallet nu er oppe på 300 stykker, undervognen er også baseret på en Mégane RS Cup Car, hvilket betyder mere stivhed, hårdere affjedring, spærredifferentiale og ikke mindst firehjulsstyring. Jep, al det gode fra hylden med underholdning.

Og Renault Mégane RS Trophy går naturligvis heller ikke stille med dørene. Glem at være en flue på væggen i denne her. Mest iøjenfaldende er naturligvis farven, men den brede centrerede diffuser på bagenden, de knivskarpe 19″ fælge og de tre kendetegnende RS LED-lygter på hver side af kofangeren – som skal ligne målflag – spiffer vognen op og passer iøvrigt perfekt sammen med Renaults signaturforlygter. 

Indvendigt har jeg lige nøjagtig held med at få skruet bagenden ned i det stramme Recaro sportsæde, som måske i mit tilfælde mest fungerer som ballepresser, men naturligvis også støtter kroppen optimalt, hvis man kaster bilen rundt i svingene på en bane. Nu har jeg bare ikke en sådan lige ved hånden, så jeg ruller ud i den almindelige trafik i stedet.

Og på vejen gennem byen får jeg unægtelig smil på læben, når jeg kan lave en frisk overhaling eller lige smutte af sted i et hul i trafikken. Men den overrasker mig også positivt på en anden måde herinde i byen. Det vender jeg lige tilbage til.

Nok er det højsæson for torden, da jeg tester den orange Renault Mégane RS Trophy, men vognen er så absolut helt selv i stand til at præstere sit eget uvejr, når den klarer 0 – 100 km/t på blot 5,7 sekunder. Jeg behøver blot at sætte i RS mode og give lidt gas, så dukker bulderet og de uhæmmede smæld op som, jep, lyn fra en klar himmel. Helt præcis skyldes det den særlige udstødningslinje, som Mégane RS Trophy er udstyret med, hvor en mekanisk ventil kan åbnes og lukkes efter for godt befindende.

Og jeg er selvfølgelig altid i RS humør, når jeg tager sneglen ud på motorvejen i god fart, og naturligvis også da jeg lidt senere brager under broen – du ved, den på min egen vej. Styretøjet er herligt stramt, den hårdere og stivere undervogn giver en perfekt sporty fornemmelse uden at ryste mine nyrer løse, de seks manuelle gear glider nemt, og vognen ligger godt plantet i svingene.

Men det bringer mig tilbage til den anden gode overraskelse. For takket være den mekaniske ventil i udstødningen, behøver jeg nemlig ikke udbasunere det til hele nabolaget, hver gang, jeg starter vognen. Jeg kan nemlig også sætte Mégane RS Trophy i et mere almindeligt og afdæmpet køremode, som nedtoner banditten og gør den mere komfortabel og familievenlig. Som Mégane jo er som udgangspunkt. Og med fem døre, fin plads på bagsædet til ungerne og alle indkøbene i bagagerummet har Renault dermed på smukkeste orange vis formået at forene madpakker med fartdjævel. Det endda helt uden brug af brækposer .***

Renault Mégane RS Trophy koster kr. 484.900,-

Author: Malene Raith

Share This Post On