Sommertorden, BMW M850 Cabriolet

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Nu havde jeg ellers gået bandet dem langt væk. De dersens tosser i hurtige sportsvogne, som forstyrrer min eftermiddagsharmoni i haven om sommeren, når de blæser forbi på vejen med vrælende motorer og tordnende udstødning. Hvad skal det dog til for? De vogne behøver jo ikke larme så meget, vel?! Men så var det lige, at jeg pludselig selv satte mig bag rattet på en spændstig og potent luksussportsvogn. Og hvad sker mon så med Madam Moral i en BMW M850 Cabriolet?

Tjoh, hun finder da ikke bare fluks sportsprogrammet frem, jeg sætter det naturligvis også helt hen i Sport Plus, inden jeg med sol i ansigtet, vind i håret og smil fra øre til øre tordner ud på vejen med bulder i udstødning og brag i slipvinden. For jep. Moral er godt, men dobbeltmoral er som bekendt bare dobbelt så godt.

Men man skulle da også være et skarn, hvis man gik stille med dørene bag rattet på det nye luksuriøse flagskib fra den bayerske bilproducent. Designet gør jo intet for et gå i et med omgivelserne, et hurtigt blik på den brutale strømlinede front, der viser tænder i bakspejlet på forankørende og den aerodynamiske bagende med de to enorme diffusere, der hver især rummer to udstødningsrør, lover i allerhøjeste grad ballade. Jeg har da også dårligt parkeret vognen for første gang, før en nydelig ældre dame, som er ved at sætte varer ind i sin aldrende Opel, komplimenterer den smukke vogn. Og siden går det slag i slag med folk, der råber gennem trafikken, at jeg skal give gas, tager billeder eller tilfældigvis lige skal lufte hunden henne i nærheden af vognen.

Den luksuriøse BMW 8-serie kom oprindelig til verden tilbage i 1990, men allerede i 1999 stoppede produktionen igen, og de store vogne lagt på hylden i næsten tyve år. Først i foråret 2018 blev sløret løftet på vognen igen, og denne gang var det racerudgaven, BMW M8 GTE, der først blev vist frem i forbindelse med, at BMW bekræftede, at de ville vende tilbage til Le Mans-serien WEC (World Endurance Championship). Under det berømte franske 24 timers løb benyttede de så lejligheden til at vise den serieproducerende 8-serie Coupé frem, og det er altså cabriolet udgaven, jeg befinder mig i lige nu. Dugfrisk og ny på det danske marked.

BMW M850i xDrive Cabriolet har en ny 4,4 liters V8-motor med M Performance TwinPower-teknologi og hele 530 hestekræfter. Du får lige et øjeblik til at læse det igen. For jep, der står V8. Den dejlige dovne buldrelyd, som det moderne menneske desværre er ved at udrydde og derfor står øverst på listen over truede lydarter. Nuvel, og så selvfølgelig de 530 aldeles velvillige heste, der uden tøven trækker den 2,5 ton tunge luksusvogn fra 0 til 100 km/t på bare 3,7 sekunder. Med firehjulstræk, sportsudstødning og hele dynen.

M850 Cabriolet har lang akselafstand, men det skal du ikke lade sig snyde af. Nok er her to lækre læderbagsæder med hovedstøtte og det hele, men det er kun lige, at jeg kan få plads til to 8-årige drenge deromme (og skam også med taget lukket). Og så har jeg altså selv knæene lidt inde i rattet. Hvis man ikke er 185 cm, som jeg, går det sikkert lettere, men det er i og for sig ligegyldigt. For denne her bil handler slet ikke om praktik eller børnefamilier. Her er nemlig hverken bagdøre eller helhjertet plads til namsefingre på bagsædet. Næh, kyl hellere golfsættet, shoppingposerne eller pelsen derom, og stræk så stængerne ud bag rattet i den overdådige flyder du, som en af få, har råd til.

Interiøret er beklædt med stikninger i den fede læder på sæder, døre, instrumentbord og naturligvis: det dejlige tykke M sportsrat, og instrumenteringen er BMW’s nye Live Cockpit Professional med en stor 10,25″ infotainmentskærm over midterkonsollen og digitalt instrumentering bag rattet. Helt nyt, men stadig urokkeligt konservativt BMW design. Og bare rolig, selvom der er touchskærm og at drejeknappen til systemet også fungerer som skriveplade, er her stadig en masse knapper tilbage, som pilfingre kan trykke på.

Der er de almindelige til sædevarme, klimaanlæg, vinduer og radio, og så er der de mere specielle, der sidder i midterkonsollen. Her finder jeg nemlig de forskellige køremodes: Comfort, som vognen altid starter i, Eco mode som kan sættes til standard eller individuelt, og så naturligvis sportsmode, som kan være standard, plus eller individuelt. Her er også knapper, der kan sende varm luft ud fra nakkestøtterne, så man kan køre åben på kølige sommeraftener, og ja, ja, så er der jo denne her nye glasknop til 8-trins steptronic gearvælgeren og startknappen, som måske kan virke lidt for bling til det konservative mærke. Men i andre dele af verden elsker de den slags, og bare rolig, det er ikke standard.

Sidst, men ikke mindst er der knappen til den elegante glitrende stofkaleche, som passer perfekt med vognens dybe mørkeblå lak (nej, den er nemlig ikke sort). Og det er ikke noget, man behøver bruge meget tid på at overveje, selv på dage med skiftende vejr, erfarer jeg. Også for en vægelsindet som jeg. Skal, skal ikke? Ligegyldigt. For det tager altså kun 15 sekunder, uanset om jeg vil åbne eller lukke taget, og jeg behøver ikke engang holde for rødt, så længe jeg holder mig under 50 km/t kan jeg gøre det i fart.

BMW M850 Cabriolet er i sagens natur en luksus sportsvogn. Med tryk på luksus. Det er ikke en lille ilter M2, men en stor knivskarp flyder. Derfor starter vognen heller ikke med et arrigt brøl, og vælger jeg at køre i Comfort mode ruller vognen næsten lydløst af sted med blot lidt snerren, når jeg træder på speederen. Og når jeg sætter i Sport Plus brummer den vredt og tordner efterfølgende, når jeg slipper gassen, men havde den ville det, kunne vognen utvivlsomt larme meget mere. Men nu er det jo en cabriolet, så man skal jo kunne nyde livet uden at få tinitus.

Sønnike og jeg kan da også sagtens tale sammen uden at hæve stemmerne på motorvejen, hvor vognen bare bliver ved og ved med at have moment. Styretøjet er behageligt stramt og præcist, speederen reagerer med det samme, og undervognen er på intet tidspunkt hårdere end de cool 20″ M letmetalfælge. Til gengæld bliver jeg nødt til at overgive mig, når jeg kører i byen. For selvom jeg er helt skør med det endorfinsus bragene fra udstødningen giver mig, det være sig få diskrete eller lang dyb buldren, så kan det nu også blive for skørt i bilkøen. Specielt i kombination med at vognen i Sport Plus konstant er affyringsklar og derfor hele tiden skifter ned i lavt gear – også selvom jeg har skiftet op med mine padleshift på rattet. Nuvel, Comfort Mode it is. Og faktisk også på et tidspunkt Eco Mode.

For selvfølgelig er en 4,4 liters V8 motor tørstig. 9,3 kilometer på literen er det officielle tal, men det er jo altså ikke med Sport Plus knappen i bund hele tiden, vel? Jeg tænker, at den her næppe går mere end det halve, men det har jeg ingen beviser for. Igen, så er det nok også underordnet for målgruppen, der anskaffer sig en vogn som BMW M850 ene og alene, fordi de kan. Det er elegant og overlegen livsstil på første klasse for de få heldige på verdensplan, og en demonstration af det gedigne håndværk som BMW og BMWs M (Motorsport) afdeling er i stand til at skabe. Fra yderst til inderst.

Nuvel, den vilde BMW M850 Cabriolet kommer næppe til at blive langet over disken i dusinvis i Danmark, så på den konto behøver Madam Moral nok ikke frygte for en sommer med bulder og brag. Til gengæld ved vi nu, at der sagtens kan gemme sig en tordengud bag de løftede moralske fingre.

 BMW 8-serie Cabriolet fås fra 2.078.270,-

 kr. 2.853.164,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On