Juniorluksus for feinsmeckere, MB CLA Coupé

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Hvis man vil have stjernestatus på sin vogn, kan det vel næppe komme som en overraskelse, at det ikke er en helt billig affære. For der findes ganske enkelt ikke noget, der hedder en billig Mercedes-Benz. Men den mindste model, A-Klassen, er faktisk til at komme i nærheden af prismæssigt, og det endda uden at man giver køb på hverken kvalitet eller komfort for at få den stjerne. 

Men hvis man  ikke er den store fan af hatchbacks og praktik, er den friske lille model nu også kommet i en smuk variant, den elegant CLA Coupé, der med sit super skarpe design, leder tankerne over på de større Coupéflydere. I juniorudgave.

Fjerde generation A-Klasse kom på gaden som hatchback i Danmark sidste år og blev varmt modtaget af stort set alle motorjournalister. Den satte nemlig nye standarder for Mercedes-Benz mindste modelklasse med en komfort og luksuriøst interiør, som man hidtil har skulle op i de dyrere modeller for at finde.

I kølvandet følger der nu, ikke overraskende, flere nye variationer af vognen, og den første til at nå dansk asfalt (hvis man altså ikke lige tæller B-Klassen med) er den nye anden generation A-Klasse CLA Coupé.

Den er naturligvis bygget på samme platform som hatchbacken og altså blevet lidt bredere i forhold til forgængeren, fået lidt mere akselafstand samt det elegante vrede frontdesign med de store luftdyser og LED-forlygterne, der får vognen til at syne bredere. Selvom coupé ofte klinger af to døre har Mercedes-Benz CLA Coupé behageligt nok fire af slagsen, naturligvis udstyret med rammeløse vinduer som den jo hør og bør, samt endnu en vigtig designfeature: den skrånende taglinje til bagagerumsklappen.

Jovist betyder den slags uomtvisteligt mindre hovedplads på bagsædet, og der er da heller ikke kommet mere af den slags heromme i den nye CLA Coupé, men sådan er det jo med coupéer. Og for mit vedkommende gør det ikke spor. For sønnen og hans venner er stadig under 150 cm, og så længe der er bagdøre, så jeg ikke skal vippe mit sæde for at lukke dem ind, er jeg faktisk tilfreds. For jeg vil næsten altid vælge form før praktik. Nuvel, sikkert også fordi jeg stort set aldrig befinder mig på et bagsæde og ikke har en stor børneflok, der skal være plads til.

Og så vægter jeg også noget andet højt. Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg tilhører altså dem, der foretrækker flade aerodynamiske bagender fremfor de store praktiske lodrette. Sedan, coupé, fastback, det er mig. Hellere få Ikeareolen leveret end altid at være i stand til at køre rundt med den. For kig nu lige på den bagende. Linjen fra bagruden, der glider ned og hen over bagagerummet er balsam for øjnene, rundet af med de brede lygter og store diffusere. Det gør ikke bare CLA Coupé til en elegant lille luksusflyder, det får den også til at ligne en bil, der er alt andet end en praktisk transporter.

Indvendigt har CLA Coupé naturligvis også har fået den nye A-Klasse opgradering med det nye skarpe instrumentbord med de elegante luftdyser og det blærede MBUX, Mercedes-Benz User Experience,  instrumentbordspanel med to 10,25″ tjekkede farveskærme. Systemet indeholder ikke bare de klassiske dyder på skærmen, MBUX fungerer også som en slags kunstig intelligens, der kan stemmestyres, gå på nettet og tage ved lære af den måde, du bruger det på.

Jeg har sagt det før, men siger det lige igen: wow, for en kabine. Mercedes-Benz lader tydeligvis ikke deres mindste model stå tilbage for noget. Hverken med hensyn til gennemført design eller med hensyn til køreegenskaberne. 

Nok er det er den mindste benzinvariant CLA 200 med 163 hestekræfter, som jeg kører i, men den er rigelig frisk og dynamisk til både at leve op til sit sportslige udseende og til min hverdag med by- og motorvejskørsel. Og har du læst med før, ved du, at jeg ikke har tålmodighed til langsomme optræk.

CLA Coupé bliver aldrig ukomfortabel, men flyder behageligt gennem de syv trin i dobbeltkoblingsgearkassen, den er godt støjisoleret, og så sidder selv lange mennesker perfekt i det sporty småstramme sæde bag det store tykke rat. Nuvel, det gør man selvfølgelig også i hatchback’en, som måske nok er mere praktisk. I hvert fald som familiebil. Derfor er det selvfølgelig noget andet, man går efter, når man vælger en coupé. Som naturligvis mere handler om linjer, form og ikke mindst: luksuriøs livsstil.

Nu skrev jeg, at A-Klassen er den Mercedes-Benz som er til at komme i nærheden af prismæssigt, men vælger man CLA Coupé, vælger man som feinschmecker lige at tage den en tand længere over i luksusklassen. Med et højere prisskilt som følge. Men så får man altså også en, i mine øjne, mere elegant og formstøbt cruiser til at flyde gennem hverdagen i måske med, måske uden et par børn på bagsædet, men helt sikkert med ægte stjernestatus fra front til bagende.

Mercedes-Benz CLA Coupé fås til kampagnepris fra kr. 434.898,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On