Foto Malene Raith og Lars Krogsgaard
Oktober er for de fleste danske motorjournalister ensbetydende med første runde af Årets Bil i Danmark, der løber af stablen over to dage i og omkring Jyllandsringen ved Silkeborg. I år var det 24 meget forskellige vogne lige fra dyre firehjulstrækkere, sportsvogne og firmabiler til små hurtige bybiler, hybrider og elbiler, der skulle testes på både bane og landevej, inden der til slut blev stemt fem biler i finalen.
Hvilke biler er det nu, der kan deltage i årets nominering?
Alle nye biler, der er blevet introduceret i Danmark i løbet af 2019 (eller begyndelsen af januar 2020) kan opstilles.
Der skal bare være tale om en helt ny bil – facelifts, nye motorer og modelvariationer er altså ikke nok – og så skal vognene fysisk være til stede på Jyllandsringen, så vi kan teste dem, også selvom de først officielt kommer til landet sidst på året.
Hvem er med i juryen?
Det er den over 50 år gamle forening Danske Motorjournalister, som hvert efterår afholder kåringen af Årets Bil i Danmark, og samtlige jurymedlemmer er motorjournalister fra landets aviser, dagblade, magasiner samt elektroniske bilmedier.
Medlemmerne af juryen, der i år tæller 24 motorjournalister, må ikke have økonomisk forbindelse til bilindustrien, og skal gerne, om muligt, have testkørt størstedelen af modellerne i løbet af året.
Alle jurymedlemmer sætter i første omgang blot fem krydser ved deres personlige favoritter, derved findes de fem finalister, og senere – i slutningen af november – stemmes der så igen, denne gang efter et sindigt pointsystem, hvorefter den endelige kåring af Årets Bil 2020 finder sted.
Hvilke biler er med i år?
Feltet var i år mindre præget af Crossovere og SUV’ er og mere præget af flere forskellige modeller fra store til små vogne, fra folkelige til liebhavere og fra elbiler til sportsvogne.
Der var naturligvis både nye generationer og en hel del spritnye modeller med som for eksempel Volkswagens nye lille familiesuv T-Cross.
Audi havde medbragt den nye Audi Q3, mens Toyota i år kunne stille med hele fire nye vogne: den nye Auris, der altså nu hedder Corolla igen, den nye Camry, som blev reintroduceret på det danske marked i år, den nye Rav 4 Hybrid og så den vilde Supra, som er endnu en reintroduktion på verdensplan fra Toyota.
Og når vi taler om vilde biler, så stillede Suzuki naturligvis også op deres hjerteknuser den lille kantede terrængående Suzuki Jimny, Mazda havde den nye generation Mazda 3 med samt den helt nye crossover Mazda CX-30.
Skoda medbragte to spritnye modeller, den ene, B-segmentsbilen Skoda Scala, er allerede ude hos forhandlerne, mens den lille familieSUV, Skoda Kamiq, er så ny, at SKAT kun gav journalisterne tilladelse til at køre med den på landevej på tjekkiske nummerplader, forudsat at de skrev under på at ville skrive noget om den nye bil. Hermed gjort.
Land Rover havde deres nye “lille” vellykkede Range Rover Evoque med, Peugeot den nye danskerdarling 208, og BMW, som ikke var med sidste år stillede med både den nye 1-Serie og 3-Serie. Og det skulle vise sig, at være en rigtig god disposition.
Kia havde sin særegne crossover Xceed med, der glimtede om kap i efterårssolen med den overdådige og avantgarde kompakte crossover DS 3 Crossback. Men mest markant var måske udbudet af elbiler i år, der, uden at tælle den nye milde hybrid Subaru Forester e-Boxer med, udgjorde hele fem rene elbiler. Den nye Renault Zoe, sølvpilen Audi e-Tron, Teslas Model 3, Kia e-Soul og Hyundais brintbil Nexo (der jo altså omdanner brint til strøm).
Det er faktisk tre mere end sidste år, og utvivlsomt en kurve, som vi vil se gå i vejret de næste år. Det blev dog kun Model 3, der klarede cuttet til finalen.
Hvad er et godt bud på Årets Bil 2020?
Jurymedlem Morten Bek:
“Årets Bil i Danmark har eksisteret i mere end 50 år, og jeg har været med, med enkelte pauser, siden 2005. Vi rammer bestemt ikke plet hver eneste gang, når det kommer til at finde den bedste nye bil, Årets Bil. Journalisterne i juryen er så forskellige som bilkøbere generelt, og det er umuligt at blive enige om generelle måder at vurdere og bedømme på. Selv efter mere end 50 år.
Jeg er glad for feltet, vi er endt med til finalen for Årets Bil 2020. Der er fin variation, biler i forskellige prisklasser og kategorier – og en blanding af former for drivkraft.Mit felt til finalen, altså de fem jeg satte kryds ved som finalister, ligner det endelige felt med en enkelt undtagelse. Jeg havde BMW 1-serie, Kia Xceed, Peugeot 208 og Tesla Model 3 med, men ikke BMW 3-serie – jeg havde i stedet Mazda CX-30. Jeg ville kun have en BMW med på min egen stemmeseddel, men jeg er svært tilfreds med, at Bayrische Motoren Werke har to biler i finalen.
Jeg er glad for, at der er biler med benzin, diesel og el med i finalen. Model 3 er ren el, 208 kan fås med det hele, og Xceed og 3-serie kommer også som plug-in-hybrider. Men bare fordi der er elbiler med i feltet, er det for mig ikke ensbetydende med, en af dem automatisk skal vinde. El KAN være fremtiden, nær eller fjern, men vi er meget langt fra, at alle kan bruge en elbil til noget (og at en elbil er “miljøvenlig”), og benzin- og dieselbiler er mere effektive og renlige end nogensinde før. Og en 3-serie er bare en bedre bil end en Model 3, og når vi skal stemme om vinderen til Årets Bil 2020, kommer det til at afspejle sig i den måde, jeg uddeler point på.
Med juryens forskelligheder og uenigheder kan jeg ikke forudse resultatet. Det er et stærkt felt, og alle fem biler har efter min mening styrker, som kan gøre dem til Årets Bil 2020. Mine favoritter? Jeg har ikke finpudset min stemmeseddel. Der bliver gode point til en koreansk crossover og en bil fra Bayern, så meget kan jeg sige.”
Jurymedlem Jakob Dalby:
“Det kan godt være, at BMW 1-serie er blevet forhjulstrukket, og at det betyder en markant anderledes oplevelse, end vi er vant til, men det gør det langt fra til en dårlig en af slagsen. 1-serien er blandt, hvis ikke dén, bedst styrende i klassen.
Jeg har reel føling igennem styretøjet, og balancen i bilen er spot on. Samtidig leverer BMW nu en lækker kabine i høj kvalitet med et meget intuitivt infotainmentsystem, og så er 1-serien lækker uanset hvilken motor og hvilket udstyrsniveau, du vælger.
Derfor synes jeg, at det er et godt bud på Årets Bil 2020. Der er dog mange, der er trådt over på den mørke side og vælger elbil, synes jeg at fornemme …”
Jurymedlem Malene Raith:
“Nuvel, jeg må indrømme, at jeg ikke har stemt på Suzuki Jimny selvom jeg muntrer mig med den kække bil på fotoet, men jeg er bare så forelsket i den sjove firehjultrækkers udseende. Jeg ved godt, at jeg siger det hvert år, men det har ikke skortet på kvalificerede biler i år, og det glæder mig, at feltet af vogne har været så varieret. Sidste år var det mest, på nær et par enkelte modeller, SUVér og Crossovere, men i år er her næsten alt. På den ene side kan det så gøre det svært at udvælge en enkelt bil som Årets Bil, men omvendt giver det jo forbrugeren et godt og bredt udvalg af nye biler at vælge imellem. Personligt mangler jeg dog at se den nye Mazda CX-30 i finalen eller Audi e-Tron.
Til gengæld glæder det mig at både den velkørende BMW 1-Serie er her, og selvfølgelig også Teslas Model 3. Endelig kan jeg med ro i sindet stemme en elbil i finalen, uden at det virker søgt og belærende. Men også den nye Peugeot 208 er ganske lovende, og når folk forstår, at de sagtens kan købe den med 5 Euro NCAP stjerner, tror jeg, at den har den gode chancer. Men det har Kia XCeed også, for den både kører virkelig godt og ser flot ud – hvis man altså vælger den med lidt kolorit, og ikke i denne her neutrale grå. Hvilken jeg giver flest point, har jeg dog endnu ikke besluttet.”
De nominerede biler er:
Audi Q3/Q3 Sportback Land Rover Range Rover Evoque Subaru e-Forester
Audi e-tron Mazda 3 Tesla Model 3
BMW 1-serie Mazda CX30 Suzuki Jimny
BMW 3-serie Peugeot 208 Toyota Camry
DS 3 Crossback Renault Clio Toyota Corolla
Hyundai Nexo Renault Zoe Toyota RAV4
Kia Soul Skoda Kamiq Toyota GR Supra
Kia Xceed Skoda Scala VW T-Cross
Årets fem finalister blev:
BMW 3-Serie
Kia XCeed
Peugeot 208
Tesla Model 3
BMW 1-Serie
Årets Bil i Danmark kåres den 27. november – mød den i Decembermagasinet.