Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!
Foto Peugeot
Fordi det er det ikke. Den nye Peugeot Rifter er ikke en Berlingo. Den er på flere områder ganske anderledes end sin Citroënske bonussøster, og så på andre helt ens.
Peugeots nye MPV, som er udsprunget af varevognen Peugeot Partner, bliver kaldt for en bil til de aktive. Dem, der gerne vil kyle mountain bikes, telte, rafting udstyr og den slags ind i bagagerummet og af sted. Men altså … med Berlingo testkørslen frisk i erindringen, ser jeg nu noget af samme støbning: en god og praktisk familiecontainer.
Men det er der faktisk heller ikke noget som helst i vejen med. For lets face it. Citroën og Peugeot kommer fra samme sted, omend de henvender sig til forskellige kunder. De vil ramme bredt uden at ramme hinanden, og som jeg kører af sted bag rattet på den nye Rifter i Sydfrankrig, hvor Peugeot har inviteret til testkørsel, kan jeg sagtens se, hvorfor nogen måske vil vælge denne vogn fremfor søsteren.
For det første fordi, der ikke står Berlingo på vognen, et navn, der trods alt kan bringe folks sind i kog og sågar få mænd til at beskylde kvinder for kastrerende bilvalg. Vupti. I en Rifter får man al det praktiske helt uden at kunne blive beskyldt for at kastrere nogen.
Peugeot Partner har eksisteret siden 1996, men med en helt ny generation på gaden, giver det rigtig god mening samtidig at lave en familiebil ud af den. Specielt, når man kigger på stigende salg af kompakte SUV’er og crossovere.
Peugeot forklarer, at navnet er indspireret af revnerne, som de tektoniske plader laver i naturen, der af ukendte årsager skal blandes med et guitar rif og smides i navneblenderen med traveller. Et viola: Rifter. Der er så meget kun marketingfolk forstår, men summasumarum er selvfølgelig et signal om aktiv livsstil.
Peugeot Rifter har en flot horisontal front med løven på grillen, en kortere motorhjelm, korte udhæng og et mere enkelt, afdæmpet og roligt design i forhold til den mere sprælske Berlingo. Den har de dejlige letrullende sidedøre, tagrælinger til ekstra gods og beskyttelspaneler rundt om bilen til at spiffe det sådan lidt off road-agtige look op. Men hvad der særligt adskiller den, er interiøret.
Jo, jo. Selvfølgelig er der rum i gulvet på passagersædet, og mulighed for det store panoramasoltag med den lyse plasthylde i loftet, som hos Peugeot hedder Zenith, sæderne har samme form, men igen, ligesom det ydre design, i mere nedtonede farver og mønstre. Bagruden kan åbnes til de lette indkøb, så man ikke skal åbne den store klap for at få en enkelt pose ind, omend, der manglede en poseholder, at sætte dem fast i på testebilen.
Til gengæld er instrumentbordet en meget opløftende oplevelse. For her bliver jeg mødt af det velkendte lille rat med den flade underside og resten af de mange features, der følger med det lækre Peugeot i-Cockpit, og det sender unægtelig kvaliteten en hel del trin op ad rangstigen.
Måske er det rattet, måske er det fordi, at der er en rigtig midterkonsol og ikke åbent ved benene mellem forsæderne, eller måske er det det elegante instrumentbord. Jeg føler i hvert fald ikke, at jeg kører bus bag rattet på Rifter, men bare en rigtig god og rummelig familiebil. Jeg kan genkende knappen til den automatiske gearskifter, og de 8-trin fungerer akkurat lige så smooth og godt, som på søsterbilen.
Den 130 hestekræfters diesel mangler ikke kraft på de franske bjergveje, omend man selvfølgelig ikke skal runde hjørnerne i al for høj fart. Det er denne vogn trods alt også både for høj og for blød til, men igen – med al den bagage i bagenden og på hylderne, er det heller ikke ønskværdigt at køre rally.
Den 4.40 meter lange Rifter kan fås i en “Large” udgave, som er 35 cm længere, og med 5 eller 7 sæder, så den store familie kan få det hele med. Eller den meget aktive person, der lægger sæderne individuelt ned, når cyklerne skal med ud i skoven.
Uanset hvad, så er Rifter en nydelig og gennemtænkt praktisk familie Peugeot med et cool interiør og masser af plads, som er en god oplevelse at køre, og som man kan kyle alt ind i, telte som børn. Og selvom den måske nok er mere i familie med den syngende børnecontainer fra søstermærket, udvendigt, indvendigt og under motorhjelmen, end hvad man tror, så er det unægtelig en Peugeot. Derfor bliver det et nej. Det her er ikke en Berlingo.
Peugeot Rifter fås i to benzin udgaver med henholdsvis 110 og 130 hestekræfter, tre dieselmotorer med mellem 75 – 130 hestekræfter. Prisen starter på kr.
Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!