Touareg på højere niveau

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Åhm, tusind tak *€#@” vrænger jeg ad vinden, rejser mig op og børster det værste skidt af. Typisk. Efter flere dages regnvejr, dukker solen endelig op, og så er det jo ellers om at få kameraet på nakken og bilbillederne i kassen. Men der er selvfølgelig en bagside. Som jeg bare først for alvor bemærker, da jeg stiger ud af vognen.

Stormen. Det vredt skummende hav, og en vind, der pisker skumsprøjt og sand fra havnekajen i ansigtet på mig. Men hey, det er en SUV, det her, den handler vel netop om friluftsliv, ikke? Njah. Ikke altid. For nok er en Volkswagen Touareg absolut i stand til at indtage natur, friluftsliv og terrænet, men den nye luksuriøse tredje generation handler måske i højere grad om komfortabel livsstil. Et faktum som jeg er helt klar til at omfavne, efter at vinden får held med at blæse mig omkuld. Og baglæns ned i en vandpyt.

En af fordelene ved at have levet i flere årtier er, at man efterhånden har ophobet i spandevis af anekdoter om biler. Og selvfølgelig har jeg også en om den allerførste Volkswagen Touareg. Første generation kom nemlig til verden i 2002 i kølvandet på årtusindeskift, IT bobler og 9/11. Den vakte opsigt, præcis ligesom fætrene Q7 og Porsche Cayenne (nuvel, sidstnævnte skabte vel mere ramaskrig), ved at blande praktik og terrængående kvaliteter med luksus, komfort og overflødig rummelighed. Målgruppen hoppede i med begge ben, og bilerne blev en succes.

Det var i de glade gulpladedage, hvor man, hvis man havde egen virksomhed og ikke et bjerg af børn, der skulle være på bagsædet, kunne få sig en stor billig firmabil. Jeg var med på vognen og udover, at det var fedt at stå ud og ind af en høj vogn, elskede jeg den urørlige fornemmelse bag rattet og al det, vognen udstrålede. Men der blev naturligvis efterfølgende lavet om på gulpladereglerne, højkonjunkturen toppede og sammen med opbremsningen, gik det ned ad bakke for SUV’erne.

Anden generation Touareg kom midt i finanskrisen 2010 og var lidt mere anonym. Man havde vænnet sig til vogntypen, som økonomien ikke rigtig var til længere. Men den slags er jo ligesom bølgerne ved siden af mig. Det går op og det går ned. Gennem de senere år har vi nu igen oplevet højkonjunktur, og sammen med den er efterspørgslen på store biler gået i vejret. Så 2018 har ikke været et dårligt tidspunkt for Volkswagen at sende tredje generation Touareg ud på markedet. Større og mere luksuriøs end nogensinde. Murermesteren har igen råd til at køre SUV, endda på hvide plader denne gang. For den luksuriøse nye Touareg oser mere af direktionsvogn end arbejdshest.

Den er, og måske i virkeligheden derfor, skam også bygget på samme platform som et par nye dyre fætre: Lamborghini Urus og Audi Q8, men har på ingen måde samme brutale fremtoning. Vognen er ikke et påtrængende velhaver statement, men mere et stort nedtonet og komfortabelt køretøj. For dem, der gerne vil have det godt uden at have store armbevægelser.

Og godt er her masser af. Som sagt er den nye Touareg mere luksuriøs end nogensinde, og selvom den skam ser både skarp og velskåret ud (nuvel, det er jo en R-Line), er det særligt, når man kommer ind bag rattet, at man lægger mærke til det. For det såkaldte Innovation Cockpit ser bare brandgodt ud. Nok er det ekstraudstyr til kr. 50.000,- men når man alligevel skal have godt og vel kr. 990.000,- op af lommen for denne her bil, kan man lige så godt smide det ekstra skvæt på finansieringen. For de to digitale skærme på henholdsvis 10″ bag rattet og den store touchskærm i midten på hele 15″ gør det simpelthen til en fornøjelse, at opholde sig herinde.

Fordi alt er rykket ind i skærmene, der delvist kan styres fra rattet, er midterkonsollen helt ren og elegant med den suveræne gearvælger til det smooth 8-trins automatgear, og de to store knapper, der styrer køremodes dynamisk kørsel og til terræn. Vognen her er nemlig også udstyret med luftaffjedring og kan hæves og sænkes, så en tur gennem terrænet føles behagelig. Det gør turen på asfalten så sandelig også.

Nok er det en diesel, det her, en 3.0 V6 med 286 hestekræfter, men den er utroligt rolig og velafbalanceret. Selv i tomgang kan man komme i tvivl om det nu også er en benzinmotor, men den har så dieselmotorens kraftfulde moment, som gør den 2 ton tunge vogn frisk på motorvejen, særligt i Dynamic, og i stand til at klare 0 – 100 km/t på 6,1 sekund. En virkelig velsmurt maskine der både er en sportslig oplevelse og en komfortabel fætter at cruise rundt i byen i.

Nårh, ja, med hensyn til navnet, så har Volkswagen åbenbart et godt øje til Afrika. Hvorfor, blæser lidt i vinden, men Touareg er i hvert fald navnet på et nomadefolk i Sahara. Om det er omgivelserne, altså den ufremkommelige ørken, som skal referere til SUV’ens køregenskaber, er ikke utænkeligt. Men den nye generation har nu utvivlsomt mere karakter som en velhaverlækker, veludstyret og velkørende SUV. Der kan holde elementernes rasen på afstand, til man åbner døren. Og bliver blæst baglæns.

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On