Streetwise på en anden måde, Audi A6 Avant

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Jeg ved godt, at det ikke rigtig er rette element for en Audi at blive fotograferet på en byggeplads omgivet af grafitti. Og da slet ikke firmafamiliebilen Audi A6 Avant. På den anden side synes jeg faktisk, at det klæder vognen at være omgivet af kolorit.

Ikke fordi den har brug for det, i hvert fald ikke indvendigt med det imponerende instrumentbord, men fordi den nydelige vogn træder mere i karakter på en rå baggrund. Og Audi A6 Avant har netop som stationcar en skarp og fremtrædende karakter, ungdommelig nok til at klare det.

Det er jo bagenden, det handler om, ikke? Altså når man vælger en stationcar. Enten kan man bare godt lide formen på vogntypen eller også har man brug for den ekstra plads i forhold til sedanen. Eller begge dele. Stationcars er under alle omstændigheder en vogntype, som særligt europæere er glade for. Af en eller anden grund kan vi bare godt lide den aflange vogn, når vi vælger biler som hele familien kan være med i.

Og selvom jeg personligt har et stationcarkompleks, som jeg skal undlade trætte nogen med her, må jeg indrømme, at denne her A6 Avant er pænt skarp i linjerne. Den har naturligvis den vrede A6 front, der med den nu endnu større og bredere grill virker frisk og småflabet, linjerne er slanke og elegante og så er den spidse bagende, der ellers ofte kan få en stationcar til at virke tung, aldeles velskabt og harmonisk.

Men også som jeg sætter mig ind bag rattet, kan jeg lide, hvad jeg ser. Naturligvis, har jeg lyst til at tilføje. For man bliver jo forvent, når man har kørt Audi før, ikke bare af komforten og køreegenskaberne, men også teknisk lir. Og der er ingen skuffelser her. Det i forvejen overskuelige og elegante instrumentbord er nemlig blevet endnu mere enkelt og rent i den nye A6 med tre blærede hightech skærme.

Stort set alle knapper er rykket ind i de to touchskærme over midterkonsollen. Den øverste på styrer infotainment, viser bakkamera og navigation, hvor Audi fans vil kunne nikke genkendende til kortet, der kan flyttes over i den digitale instrumentering (det 12,3″ store Audi virtual cockpit farvedisplay) bag rattet. Den nederste skærm kan dels fungere som skriveplade og dels styre klimaanlæg og sædevarme. Det ser simpelthen bare vanvittigt godt ud.

Om det så fungerer helt lige så godt afhænger lidt af temperament. Personligt er jeg nemlig for svag i fingerspidserne, der jo er vant til blot at bruge fingervarme på min iPhone, og skal derfor trykke flere gange på den nederste skærm for at aktivere funktionerne.

Til gengæld har jeg ingen problemer med at nyde den store lækre gearvælger til det smooth 7-trins S tronic gear. Vognen, jeg kører i, er indstigningsmodellen, der starter på små kr. 635.000,-  og udstyret med en 40 TDI (R4 dieselmotor) med 204 hestekræfter. Og den klarer absolut alle mine kørselsbehov så ganske glimrende, uanset om jeg vil køre dynamisk på motorvejen eller komfortabelt gennem københavns hullede veje. Undervognen er behagelig afbalanceret, så vognen virker sporty uden at gå på kompromis med komforten, styretøjet ligeså og kabinen behageligt støjisoleret.

Ifølge de nye WLTP regler kører den rummelige vogn desuden op til 16,9 kilometer på literen, hvilket jo utvivlsomt også gør familieflyderen velegnet til en god køreferie sydpå. Vil man have mere kraft, kan man shoppe op helt op til 286 hestekræfter, og nuvel ja, de labre touchskærme, der naturligvis ikke er standard.

Uanset hvad man er til, får man behovet for rummelighed dækket ind på smukkeste og skarpeste vis i den nye A6 Avant, der med sine nye linjer ude og ikke mindst inde fremstår friskere og mere selvstændig end nogensinde. Så selvom man både har firma og familie at se til, behøver man ikke føle alderen tynge bag rattet på den nye vogn, der i højeste grad er skabt til at være streetwise, nuvel, måske bare ikke på grafitti-måden.

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On