Supersized SUV limousine, BMW X7

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

 

Foto Malene Raith

Naturligvis vidste jeg godt, at noget stort var i vente. BMW X7 kan næppe tolkes som andet, alligevel overrasker vognen mig så meget, da jeg endelig står ansigt til ansigt med den, at jeg simpelthen ikke kan lade være med at grine. Fordi jeg elsker den slags indiskretion. Når noget ikke engang forsøger at gå stille med dørene, men bare kaster håndklædet i ringen fra starten og går all-in. Og det gør BMWs nye enorme SUV flagskib. Fra inderst til yderst.

Nuvel, jeg har jo faktisk mødt BMW X7 før. Nemlig ved verdenspremieren på X7 konceptet på Frankfurt Motor Show i efteråret 2017, hvor den enorme bistre SUV virkede som et naturligt fluepapir på BMWs stand. Men altså. Nok var den imponerende, men bare ikke super interessant set med danske briller, da det dengang endnu var uvist, om den enorme vogn overhovedet ville komme til Danmark. Derfor var vognen gledet lidt ud af min erindring igen.

BMW X7, der bliver produceret i USA, landet, er lækkert nok endt med ikke at skille sig vildt ud fra 2017 konceptbilen, og er en slags supersized X5. Det er ikke mange millimeter, der adskiller de to vogne i højde og bredde, til gengæld er bagenden større og meget mere rummelig på X7, der da også kommer med en tredie sæderække som standard.

Og så er der lige den dersens kølergrill. Der er vokset med hele 40 procent. Ikke i forhold til konceptet, men generelt på hele den nye 7-serie. Og faktisk giver den gigantiske grill med de store lodrette bjælker rigtig god mening på lige netop X7. Den store front kalder nemlig efter min mening på en markant grill og sammen med de kantede LED-lys, de blå laserlys og store luftdyser (som er del af den nye designlinje) ser BMW X7 bare faretruende godt ud. Sidespejlene er måske designmæssigt så noget bitte at se på i forhold til vognens dimensioner, men lige det område giver naturligvis god mening ikke at bygge større.

Og jeg er slet ikke færdig med at grine fjollet, som jeg stiger ombord på flagskibet, som helt nøjagtigt kaldes for en SAV (Sports Activity Vehicle). Som værende et langt menneske er jeg ikke uvant med, at føle mig stor bag rattet på mange biler. Det omvendte er til gengæld en sjældenhed. Ikke desto mindre føler jeg mig faktisk som et lille nips, da jeg indstiller det store lædersæde med lænde- og lårstøtte bag den enorme forrude og skuer ud verden dernede foran mig. Og nej, vognen føles ikke mindre, når først man befinder sig i den enorme kabine. Der er plads til de længste voksenben på sæderne bag mig, og nuvel, måske ikke voksne, men så børneben på tredie række.

Bagagerummet har til gengæld med alle syv sæder oppe ikke plads til mere end to rejsetasker, men skal jeg have mere med, trykker jeg bare på en knap, så lægger sæderne sig ned automatisk. Den todelte bagklap er naturligvis også elektrisk, nederste del kan bruges som bænk, og når ungerne skal ind på tredie række, vipper og kører bagsæderne også selv frem. Luksus fra ende til anden. Og det gælder naturligvis også interiøret, der, indrømmet, på et enkelt punkt måske en smule kan tangere det vulgære.

Det er klart en smagssag, men i Europa er vi generelt ikke helt oppe at ringe over alt, der glimter, og derfor kan gearvælgeren og den glitrende startknap i krystalglas, samt den glimtende drejeknap til infotainmentsystemet måske virke negativt på nogen. Men bare rolig, det er ekstraudstyr, så synes man ikke, som min søn, at den slags klart giver vognen X faktor, kan man bare undlade at sætte kryds ved CraftedClarity.

Drejeknappen fungerer også som en lille skriveplade, så jeg for eksempel kan stave by- og vejnavne, når jeg skal sætte navigationen på den store 12,3″ infotainmentskærm, kørevejledningen sendes også op i det detaljerede headup display i forruden, og så kan jeg iøvrigt swipe frem og tilbage på skærmen med en håndbevægelse. Den slags gadgets har dog, og heldigvis, ikke taget livet af knapperne. Klimaanlæg og sæder har egne knapper, tillige med køremodes, undervogn, adaptiv cruisecontrol m.m. og er, ligesom resten i det nye elegante BMW cockpit, snorlige og intuitivt.

Og det er altså fantastisk lækkert at flyde af sted i den store vogn, der nok er 6 cylindret, men har en smule v8 brus. Nuvel, det er nok mest til glæde for mig, lyden har nemlig nok lidt kunstig lyd tilsat (omend jeg ikke har fået det bekræftet), men det virker. Der ligger en 3.0 liters dieselmotor med 265 hestekræfter under den store motorhjelm, og den kan såmænd sende vognen fra 0 – 100 km/t på 7 sekunder. Hvis jeg sætter i Sport. Og det gør jeg faktisk hurtigt. Ikke fordi, jeg har behov for at ræse af sted, men fordi jeg synes, at den høje vogn duver for meget for min smag i Comfort mode. Hvilket skyldes den hydrauliske affjedring, som gør det muligt at hæve og sænke vognen til terrænkørsel, eller bagsmækken, hvis man skal læsse stort ombord.

Men altså, terræn er fint, men efter min opfattelse er BMW X7 en SUV limousine. Den er absolut dynamisk nok til at følge med hurtige vogne på motorvejen, men som udgangspunkt er det ikke oplagt at gøre i en luksusbil af denne kaliber. X7 skal ses som en komfortabel flyder til at køre kort som langt i, og derfor beslutter jeg mig for at rulle vognen til Skagen og retur. Og så er der brug for det sidste køremode, Eco Pro. Og nej, X7 bliver ikke kedelig af den grund.

Den store vogn ruller overlegent og støjfrit af sted på motorvejen med 130 km/t og det eneste jeg bemærker er lidt vindstøj. End ikke de blærede 22″ fælge gør væsen af sig, så jeg læner mig komfortabelt tilbage og indstiller den adaptive cruisecontrol. Et hurtigt tryk på knappen på midterkonsollen, et tryk på vognbaneassistent på rattet og så kører/styrer den. Helt selv.

Jeg må dog ikke slippe rattet. Gør jeg det, bliver jeg nemlig irettesat med en advarselslyd og et gult advarselsblink i både rat og display efterfulgt af et rødt. Men det er alligevel en utroligt afstressende måde at køre langt på. Jeg kan slappe meget mere af bag rattet, nyde landskabet og den super smooth køretur mod nord. End ikke arrige spektakler, som ind imellem føler trang til at ræse helt om i nakken på vognen, kan få min puls op. Jeg kan nemlig slet ikke se andet end toppen af taget i bakspejlet, så der kan de jo roligt ligge og blinke sig en blodprop til, indtil jeg har plads nok til at komme tilbage i kørebanen til højre.

Da jeg når parkeringspladsen i Gammel Skagen kan BMW X7 såmænd også selv parkere, men mit ego byder mig dog at klare den slags uden assistance. Her hjælper det selvfølgelig også at vide, at vognen trods alt ikke fylder meget mere end en X5. Nok stor, men ikke uoverskuelig. Det sagt så rager X7 til gengæld unægtelig op over samtlige Range Rovere og alle andre SUV’er på parkeringspladsen.

“Ja, det er mig, der kører X7’eren derude …” fortæller jeg adskillige gange den weekend, men har af samme grund også været forudseende nok til at memorisere de vigtigste specifikationer. Hvis interesserede skulle melde sig. Og det gør de. Overalt. Og det skal man være klar over, hvis man altså er skør nok til at tro, at man kan være anonym i en BMW X7. Vognen er en opmærksomhedsmagnet, og jeg bliver da også fotograferet alle vegne lige fra folk på gaden i Århus, til bilister i Skagen og sågar af Googlevognen i København.

Jeg kan godt forstå, hvis der er BMW entusiaster, som giver X7 tommelfingeren nedad. For tror man, at BMW med denne enorme vogn, har bygget en racerbil, er svaret nej. Det er nok muligt at købe sin X7 med en benzinmotor (xDrive40i) med 340 hestekræfter, der klarer 0 – 100 km/t på 0,9 sekunder mindre end denne her, men jeg har ikke behov for mere. Den store flyder handler nemlig klart om luksus og prestige, ikke fartgrænser og praktik. Vognen er meget nemt kørt, kan komme til Skagen og tilbage på en tank (tog færgen til Århus), og med BMWs nye bak- og parkeringskamera har jeg helt styr på alle kanter i snævre vendinger.

Nuvel, der vil nok ikke vælte X7’ere ude på vejene lige med det samme, men er man glad for plads, luksus og overlegen stil, og har man halveanden million på kontoen, som har brug for at skifte ejer, vil man utvivlsomt ende med det store smil fremme bag rattet på den enorme BMW X7.

BMW X7 fås fra kr. 1.481.454,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On