Duracell kaninen Kia E-Soul

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Bær over med mig, men jeg har stort set ikke set flow-tv, og derfor heller ikke rigtig reklamer, i noget nær otte år. Men dengang jeg gjorde, var der en reklame for Duracell batterier med en lille lyserød legetøjskanin, der bare blev ved og ved med at slå på tromme længe efter alle de andre kaniners batterier var brugt op.

Det er præcis den samme oplevelse, jeg har i den nye Kia E-Soul. Nok er den ikke lyserød og nok laver den ikke larm, men den ligner (stadig) lidt en legetøjsbil, er batteridrevet og så kan den bare blive ved og ved med at køre.

Den nye Kia E-Soul kom på markedet her i foråret 2019, og med den er vi nu oppe på 3. generation af den sjove firekantede koreanske bil. Første generation Kia Soul så dagens lys tilbage i 2008 og kom til Europa i 2009, hvor den faktisk blev pænt populær. Bare ikke i Danmark. Her havde den særprægede vogn lidt sværere ved at få fodfæste.

Jeg indrømmer da også gerne, at jeg flækkede lidt af grin, da jeg første gang stødte på den høje firekantede bil. Det var på Geneve Motor Show i 2014, hvor jeg tog billeder af den ene og alene, fordi jeg antog det for at være en skør konceptbil. Det var det ikke. Det var såmænd blot den nye anden generation Kia Soul, som blev præsenteret som EV. Altså elbil. Og det var faktisk lige så vovet, som det var fremsynet. For ikke bare er interessen for og ikke mindst debatten om elbiler steget voldsomt de senere år, det er som om, at det anderledes design pludselig ikke længere virker så skævt, som det lidt gjorde i 2014.

Jeg er i hvert fald færdig med at grine af vognen, som med den nye generation er groet så meget på mig, at jeg nærmest nu er vild med vognen. Måske fordi finanskrisetiderne er bag os og de fornuftige småkedelige biler, der kunne holde gensalgsværdien, er blevet skiftet ud med et vred af personificerede vogne i alverdens kulører, former, størrelser og modeltyper. Nu passer den aparte firkantede vogn pludselig meget bedre ind i bybilledet.

Men den 3.generation Soul er også blevet poleret lidt mere af. Fronten er ny med smalle lygter, der skærper vognens udtryk, manglen på en kølergrill er ikke fremhævet på samme hold-kæft-bolsche agtige måde længere, og bagenden er blevet langt mindre rodet at kigge på nu. Heldigvis stadig anderledes, men uden at søge det overdrevet meget.

Kia Soul omtales gerne som en lille SUV eller Crossover, det gør de fleste rummelige biler efterhånden, men faktisk synes jeg, at MPV passer bedst på både form og fornemmelse bag rattet. Den ret op og ned måde jeg sidder på, det kantede bagagerum og de firekantede døre, der gør det let at komme til bagsædet.

Interiøret står heller ikke tilbage for noget. Knapperne og den fine infotainmentskærm er nem at finde rundt i, den digitale instrumentering, hvor jeg kan følge mit forbrug, er overskuelig, og så er gearvælgeren dejlig ligetil. Det er en drejeknap, hvor jeg kan skrue til højre for Drive til venstre for Reverse, Neutral er i midten og P er en særskilt knap på toppen. Nemt.

Og så er jeg ikke engang kommet til det bedste endnu.

“Nåh, sønnike, vi skal lige en tur ud ad motorvejen, inden vi kører hjem.” Det er en omvej, og der er ikke noget at gøre ved det. For jeg kan simpelthen ikke få vognen til at bruge rækkevidde ved bare at tulle rundt i byen i hverdagen. Det er næsten som om, at den nye E-Soul genererer mere energi end den bruger ved at køre rundt herinde – også selvom jeg ind imellem benytter elbilens hurtige acceleration til at smutte ind i huller – så jeg må ud og afprøve, om ikke batteriet flatliner lidt mere på motorvejen.

Kia E-Soul fås i Danmark kun som elbil, og nu med den nye generation i hele to forskellige batterivarianter. Den lille med 136 hestekræfter og en rækkevidde på 276 kilometer – bemærk det er de nye korrektvisende WLTP tal – eller den store med 204 hestekræfter og 452 kilometer i rækkevidde. Jeg kører selvfølgelig i den sidste, der dog “kun” har 375 kilometer på batteriet, da jeg henter den. Never mind. Det bliver aldrig et problem.

For selvom jeg altså elsker den kvikke acceleration (0 – 100 km/t på 7,9 sekunder), og benytter enhver lejlighed til at afprøve den, så oplever jeg faktisk kun, at vognen giver slip på rækkevidden, da jeg tænder for sædekølingen. Nuvel, en sjælden feature for mig at bruge i Danmark, da jeg som oftest fryser her til lands, men når temperaturerne nærmer sig 30 grader er det unægteligt rart med køling i sædet. Som så napper 30 kilometer af rækkevidden i et snuptag.

Men det er så også det. Rækkevidden rykker sig ikke mere. Hmm, måske jeg burde sætte i Sport? Jeg trykker på køremodes og opdager, at jeg allerede kører i Sport. Nåh, men så er der kun motorvejen tilbage. Som sagt, så gjort.

Vi tager en kortere tur på 40 kilometer i flyvende fart. Den firekantede bil kører dejligt, rapt og komfortabelt med kun lidt forventelig vindstøj, men altså damn. Da jeg drejer fra motorvejen igen har jeg kun ædt fem kilometer. Det kalder unægtelig på en længere tur med højere fart, men på den anden side. Så er den slags er alligevel ikke en del af min dagligdag.

Af samme grund kunne vognen meget nemt blive det. For det her er unægtelig en meget attraktiv elbil. Fra design til funktion. Glem alt om rækkeviddeskræk. Specielt, hvis man har en lader i indkørslen. Det er lige før, at jeg tror, at selv det mindre batteri vil være rigeligt for min hverdag. Under alle omstændigheder bliver en tur i sommerhuset på landet heller ikke en udfordring. Med mindre det ligger i Skagen.

Jeg elsker den lydløse kørsel, men også den særlige musikalske summen, vognen giver fra sig, når man kører rundt ved mindre hastigheder – meget tydeligt, når man kører rundt i et P-hus – som advarsel til fodgængere, og jeg elsker udstyr som easy access, hvor jeg kan åbne og låse vognen, når jeg rører ved håndtaget. Og så selvfølgelig den uendelige rækkevidde.

En yderst velegnet og funktionel elbil i et funky design med plads til børn, bagage og ballade, som det altså ikke er til at hive rækkevidde ud ad. For Kia E-Soul kører bare videre og videre. Og videre.

Kia E-Soul fås fra kr. 270.000,- og med det store batteri fra kr. 325.000,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On