Subaru sætter strøm til ny Forester

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Hov, vent lidt, nu glemte jeg jo at lægge mærke til den stille start … ” Konstaterer jeg, men ved det jo egentlig godt. Grunden til, at jeg ikke har bemærket det, er jo fordi vognen som godt som starter med motoren. Som man kender det fra langt størstedelen af alle biler, og ikke mindst samtlige Subaru på markedet.

Men den er bare helt ny, denne her 5. generation Forester, ikke bare i indre og ydre design, men også, og for første gang i Subarus historie, i drivlinjen, som af samme grund har givet vognen tilnavnet e-Boxer.

Og når jeg skriver ny, så er det fordi, at Subaru Forester e-Boxer faktisk er så sprit ny, at den slet ikke er færdigproduceret til det europæiske marked endnu. Vognene, som vi testkører, kommer fra Kina og derfor en smule anderledes i interiøret end den Forester, som forventes til Danmark sidst i 2019. Men design, motor og køreegenskaber er de samme – og bare rolig, navigationen vil også blive på andet end kinesisk i efteråret.

Det japanske bilmærke med de seks stjerner er ikke en enorm spiller på bilmarkedet. Selv kalder de sig et 1 procent mærke, til gengæld er kunderne meget loyale. Vognene er kendetegnet ved, at de alle sammen har boksermotor, noget som Subaru begyndte at give dem i 1966, samt firehjulstræk, som kom til i 1972 (på nær gaderaceren BRZ). Siden er det blevet til 18 millioner solgte firehjulstrækkere, så jep, der bliver absolut skubbet noget over disken, selvom man kun har del i 1 procent.

I 1998 kom den første generation af den mellemstore SUV så på markedet, og siden er det blevet yderligere 3. generationer Forester og 3,8 millioner solgte eksemplarer. Som sagt er det femte generation Forester, som Subaru nu har inviteret til testkørsel i på Sydsjælland, og den er altså ny fra yderst til inderst. Dels er den lidt længere, lidt bredere og lidt lavere end forgængeren, akselafstanden er øget, hvilket har givet mere plads i kabinen, den er bedre støjisoleret og har desuden fået helt et nyt meget nydeligt interiør.

Ja, ja, Forester er naturligvis stadig en vogn, der skal bruges til noget, så glem pianolak og swarovskikrystaller, til gengæld er her nu plads til 298 liter mælk ekstra (når sæderne er lagt ned) i det endnu bredere bagagerum, der er nye bedre stole og forbedret elbagklap. Subaru indrømmer selv, at de ikke er ude på at revolutionere markedet med nye gadgets og teknologi, og er godt tilfredse med de nye forbedringer og features som at bakspejlene kan vippe ned, når man bakker. Og nårh, ja, ansigtsgenkendelse, som kan indstille sæderne personligt og skælde ud, hvis jeg ikke holder ansigtet i køreretningen.

Og så er der jo altså den helt nye motor. Ikke bare i Forester regi, men for hele koncernen. For el er unægtelig mantraet i øjeblikket. Hvis ikke for at tage hensyn til miljøet, så hvert fald for at imødegå de stadig striksere krav til bilernes udledning. Derfor har Subaru nu for første gang sat et batteri på drivlinjen. Det sidder helt nøjagtig på bagakslen og driver en elmotor, placeret bag forbrændingsmotoren, som den så fodrer ved for eksempel ved start og acceleration. E-boxer er altså en hybrid med en ny 4 cylinderet 2.o liters benzin boksermotor med 150 hestekræfter kombineret et batteri, der supplerer med 16,7 ekstra hestekræfter.

Okay, 17 heste lyder måske ikke af så meget (med mindre man skal have dem i sin 2-værelses lejlighed), men ifølge Subaru er de faktisk med til at forbedre brændstoføkonomien med omkring 10 procent. Vognen har naturligvis firehjulstræk, alle de gode køremodes til terrænet såsom kørsel på løst og fast underlag, to slags sneprogrammer, hills descent samt SI Drive til enten mere økonomisk eller sporty kørsel.

Forester e-Boxer triller ikke lydløst af sted fra start eller hen ad gaden, fordi strømmen supplerer brændstofmotoren, og derfor føles den mest som en mild hybrid. Altså en vogn, hvor man mere bemærker batteriet på brændstofregningen end ved selve kørslen. Forester har CVT-gear med syv kunstige trin og kører glimrende på både lande- og motorvej, men en vild raket er den selvfølgelig ikke, og jeg når da næsten også at give min kollega en nærdødsoplevelse, da jeg lige vil lave en hurtig overhaling for fulde CVT omdrejninger på landevejen. Til gengæld er vognen robust, kan klare at køre ud i terrænet og kraftfuld nok til at trække op til 1870 kilo på krogen. Og det er ret godt gået af en hybrid. Også selvom den er mild.

Subaru Forester e-Boxer er endnu ikke kommet til det europæiske marked, men prisen forventes at blive kr. 490.000,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On