Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!
Foto Malene Raith
“Tak, og væk med dig,” lyder det køligt over radioen. Hmpf …?! Det er da ikke en måde at tale til en dame. Altså … nok roder jeg lettere rundtosset rundt i vandet, fordi jeg måske tog svinget på glatbanen en lille smule overmodigt i denne her Ford Mustang GT, men alligevel? Pokkers. Der røg jobbet i PET. Jeg imponerer i hvert fald tydeligvis ikke den barske politimand, der til daglig underviser sikkerhedsfolk i at bringe VIPs ud af farlige situationer.
Nuvel. Nu er det selvfølgelig heller ikke en optagelsesprøve hos færdselspolitiet, jeg er i gang med, men en lille underholdende biltest af Fordmodeller og særligt to pænt friske vogne løber med min opmærksomhed: Mustang GT og Fiesta ST. En rå bøf og en gocart.
Jeg befinder mig i Sorø på Midtsjælland, hvor Ford Danmark har inviteret til en lille hyggelig testkørsel på Kørelærernes tekniske bane af et udvalg af forskellige modeller: fra den familiære og praktiske Ford S-Max med hele 240 hestekræfter over den nye Ford Mondeo Hybrid til den voldsomt orange Mustang Fastback GT med V8 og 450 hestekræfter og den agile Ford Fiesta ST med en 1,5 liters EcoBoost motor og 200 hestekræfter.
Nok har sidstnævnte et noget mindre spand end den vrede Mustang, til gengæld er den meget lettere, mindre og nem at sno gennem skarpe sving.
Det giver selvfølgelig sig selv at kombinationen af kørelærerbane og tilhørende politimand ikke tillader to hjul i svinget eller fartrekorder. Den korte bane har ej heller hverken grus langs siderne eller cubes, og man må derfor slet ikke køre hurtigt på den. Og for at sikre at vi ikke får for meget adrenalin i blodet, er her yderligere sat chikaner op på hele banen, som vognene skal slange sig gennem i lav fart. Eller det vil sige …
Lige præcis her kommer den friske Fiesta ST nemlig til sin ret. For den styrer helt eminent. Smut, så er den gennem chikanen og videre ude ad banen. På slalombanen er den kontant i styretøjet, og man kan sno sig gennem selv med lidt tung speederfod. Nok bliver den kvikke Fiesta ST lidt mere levende af farten, men man har hele tiden kontrol over bilen, som var den en del af en selv.
Til gengæld kan intet overgå lyden af de dybe V8 bryggerheste, der kraftfuldt trækker Mustangen ned ad banen for fuldt brøl. Selvfølgelig føles den tungere, mere brovtende og rå, for det er den jo, og når jeg kører den gennem chikanerne føles det lidt som at styre en supertanker ind ved Prøvestenen med den enorme kølerhjelm foran. En supertanker på speed vel at mærke. For lige så snart jeg har vænnet mig til størrelsen, bliver det nemmere at lægge an til sving i god tid og så kan den store vogn faktisk også smuttes elegant igennem chikanen.
Der kommer familiebilerne altså noget mere til kort. Af gode grunde. For en S-Max skal naturligvis ikke kastes om hjørnerne, med mindre man har udstyret bagsæderne med brækposer, og den klart tungeste og mindst dynamiske af dem alle, Ford Mondeo Hybrid, handler jo om brændstofforbrug, lange køreture og #klimatosse.
Den barske politimand giver os instrukser over radioen, men noget siger mig, at han ikke er lige så tilfreds med det, jeg laver, som jeg selv er. Han finder det i hvert fald ikke underholdende, at jeg runder keglen for enden af slalombanen med hvinende dæk i Fiesta ST. Okay, det er heller ikke sådan, man får sat bedste tid, men man får da smil på læben, eller ? Og efter at have tosset rundt på glatbanen som en kegle, må jeg give fortabt. Ingen udstrakt hånd om samarbejde med PET, VIP kørsel eller en mulig titel som Dronning af biljagter. Bare et “væk med dig,” inden han viser os allesammen, hvordan rigtige mænd kører bil i den ultimative Mustang: Bullitt.
Nåh, sådan! Okay, der er vist lige lidt teknik, jeg skal have finpoleret, men det gør nu ikke så meget. For selvom jeg både har kørt den sjove Fiesta ST og den brutale Mustang GT før, så er det interessant at få lov til at sætte de to vogne op mod hinanden. Den lille diskrete familieræser for kendere, som kan køres stille og roligt eller skære hjørnerne i høj fart, og den brede brølende pony, som intet diskret foretager sig og sørger for at hele nabolaget ved det. To meget forskellige vogne, men med det til fælles, at man aldrig keder sig bag rattet på nogen af dem. Og da slet ikke, hvis man godt kan lide køreglæde, smil på læben og at spille smart og trykke lidt hårdt på speederen. Gennem svinget på en glatbane.
Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!