Familie flagskibet, Seat Tarraco

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Der er dejligt heromme hos mig, mor!” lyder det en smule muflet fra bagerste hjørne af kabinen. Jeg kigger i bakspejlet og smiler skævt ad hårtotten, der stikker op helt omme ved bagruden, hvor de to sæder, som udgør tredje sæderække er slået op. Han er ikke den eneste, der synes, at det er lidt sjovt, at han sidder deromme, omend det unægtelig besværliggør samtale på motorvejen noget. Og iøvrigt er fuldstændig overkill at have, når man kun er to personer i bilen.

Men for den store børnefamilie, “soccer moms & dads” og andre med meget pladsbehov, giver Seats nye syvsæders flagskib, Tarraco, faktisk utroligt god mening.

Som langt de fleste bilproducenter, har Seat naturligvis kastet sig over SUV’erne for længst. Salget af de rummelige biler har efterhånden været for opadgående i årevis, så allerede i 2017 præsenterede den spanske bilproducent deres allerførste eksemplar ud af tre planlagte SUV’er, Seat Ateca. Efterfulgt af den lidt mindre Arona, som så altså nu har fået følgeskab af den største storebror: Tarraco. Og han skiller sig altså lidt ud. For tjek lige designet.

Grillen er blevet noget mere spif, noget større, mere kantet og noget mere butch, hvilket passer godt til den store front, og så er lygterne nye og smallere. Det gør unægtelig Tarraco både mere elegant end sine mindre søskende og en smule mere frisk at se på. Et design, der peger i retning af, hvad de nye modeller vil byde på fra den spanske bilproducent fremover.

Vognen er naturligvis, som det jo er med Seat, opkaldt efter en spansk by eller område – denne gang Tarragona syd for Barcelona, og familiemæssigt er den en spansk fætter til Skoda Kodiaq og Volkswagen Tiguan Allspace. Så jep, det er en stor og rummelig vogn, og det mærker jeg for alvor af to omgange.

Første gang, da jeg sætter mig ind bag rat og den store forrude. Ud over at jeg sidder behageligt højt og skuer ud, har jeg også masser af luft over hovedet i den rummelige kabine. Og ligeså bag mig, hvor jeg som sagt har hele to rækker sæder at holde øje med. Tredie række kan dog nemt lægges helt flad ned, hvis man heller vil have et enormt bagagerum, men det er ikke populært hos sønnen, der nyder sit frirum bagerst i vognen.

Seatfans vil nikke genkendende til den enkle og nydelige midterkonsol, og instrumentbordet er i denne Xcellence variation udstyret med en stor 10,25″ svævende touchskærm (svævende er det nye ord for fladskærm, der ikke er bygget direkte ind i instrumentbordet). Bag rattet er der desuden et stort digitalt display, hvor jeg blandt andet kan spejle min navigation. Her er også en god gearskifter til DSG automatgearet med tilhørende køremodes i midterkonsollen, foruden et godt bredt armlæn mellem forsæderne. Flueben ved rummelighed.

Størrelsen til trods er Tarraco nem at manøvrere rundt med i trafikken, så det er ikke her, jeg har min næste størrelsesoplevelse. Nuvel, nok mærker jeg en smule tøven, når jeg skal hurtigt op i fart for eksempel for at lukke hullet i køen i eftermiddagtrafikken i byen, fra jeg træder på speederen, til vognen accelererer. Men omvendt flyder Tarraco så helt uproblematisk gennem de syv trin i gearkassen og dynamisk ud ad motorvejen, hvor tingene går lidt hurtigere.

Det er en 2.0 liters diesel med 190 hestekræfter og firehjulstræk, som jeg kører i, og nok er man ikke i tvivl om, at det er en diesel i tomgang, men til gengæld bliver vognen behageligt støjsvag, så snart jeg så er oppe i fart. Størrelsen gør naturligvis ikke Tarraco til et lyn på motorvejen, men den har genkendeligt spansk temperament nok, ligger fint i kurverne, særligt med firehjulstræk uden at krænge for meget, og det er faktisk ret tilfredsstillende.

Jeg testkører vognen på en af de voldsomme pollenfulde dage, og derfor er en tur i vaskemaskinen ikke til at undgå før foto. Og der går det for alvor op for mig, hvor stor bilen er. For nuvel, den manøvrer som sagt nemt, men da jeg skal sætte den på plads mellem skinnerne kan jeg godt se, at det er om at have tungen lige i munden. Der er ikke mange centimetere at give af. Og jeg må da slet ikke fumle med nøglen under vasken, så de elektrisk indfældelige sidespejle klapper ud igen. For dem er der ikke plads til.

Men det gør jo altså, at der er plads til alt muligt andet i den store familie SUV. Tre unger og hele oppakningen til sommerferieturen mod syd, eller fem unger, indkøb og sportstasker til fodboldtræningen. Lange køreture på 3. sæderække vil jeg dog ikke anbefale. For med mindre børnene er usædvanligt søstærke er det altså muligt at blive en lille smule køresyg. I hvert fald når man ikke er længere end en hårtot, der stikker op helt omme ved bagruden.

Seat Tarraco fås også med 150 hestekræfter, 6 manuelle gear og forhjulstræk, og det samme gælder for de to tilsvarende benzinmotorer. Prisen starter på kr. 379.470,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On