Waudi Q8

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned tryk her!

Foto Malene Raith

“Hvem er bange for den store stygge ulv …?” nynner jeg kækt, mens et lusket smil breder sig på mine læber. Hæh, tilsyneladende en hel del.

Oplevelsen her på motorvejen, står i hvert fald i skærende kontrast til min hverdag i mikrobil. Og det er altså ikke farten, jeg taler om. Den er trods alt den samme ved køkørsel uanset vogntype, næh, det er enkelte bilisters tendens til frækheder. Behovet for at mase sig ind i min bremseafstand.

Jeg har vænnet mig så meget til at være “under dog” i trafikken, at det nu kommer helt bag på mig, at folk pludselig viser respekt. Flytter sig, giver plads og holder afstand. Men ikke desto mindre er det det, der sker, når man kommer rullende i det store imponerende rovdyr fra Audi, Q8. Tjoh, vi bor måske nok i Janteland, men her på motorvejen kommer man bare ikke uden om det: størrelse har betydning.

Med lidt god vilje kan jeg godt sætte mig ind i, hvis nogen finder den nye Audi Q8 en smule vulgær. Eller måske for meget. Derfor må jeg hellere slå fast med det samme, at jeg elsker den slags. Og at der står Audi på vognen gør bare min begejstring for den nye tyske steroidebøf endnu større.

Slut med at skyde det tyske mærke i skoene, at de er kedelige, for Q8 går på ingen måde ikke i ét med asfalten. Slet ikke når man kigger på fronten med den store agressive grill, der næsten går fra bund til kølerhjelm, de smalle rillede forlygter og store luftindtag, der er lige så brede som dækkene. Manner, siger jeg bare.

Men det er først, da jeg får øje på den onde bagende med de blærede rullende bremselys, at det går det op for mig, hvorfor det hele minder mig om noget, jeg har set før. For jeg brummede jo rundt i vognens bidske slægtning sidste sommer: Lamborghini Urus. Associationen er i hvert fald ikke helt skæv, for ifølge rygtet er de to vogne nemlig udviklet side og side, omend Audi Q8 er noget lettere og en lille smule mindre. Hvilket utvivlsomt må være influeret af, at Q8 trods alt kun har omkring det halve spand heste under hjelmen. Bare rolig, det betyder ikke, at den ikke har heste nok. Og Q8 syner altså også stadig enorm, som nævnt naturligvis takket være den agressive front og bagende, men også på grund af dens krumryggede coupéagtige form. Et look, der bliver yderligere understreget af dørene, der er forsynet med rammeløse ruder. Frækt.

Som jeg står her og beundrer bæstet, er jeg ret sikker på, at det bliver umuligt at få lirket Q8 ind i en almindelig københavnsk parkeringsbås. Hvis jeg vel at mærke også vil være i stand til at åbne dørene. Men så snart jeg sætter mig bag rattet bliver fornemmelsen en anden. For her er vognen langt mere overskuelig end den virker udefra. Og rent faktisk er Q8 da heller ikke større end en Q7, som jeg ingen problemer har med at navigere på plads.

Indvendigt fortsætter det stilfulde design i den rummelige kabine, der godt nok kun har plads til en enkelt bagsæderække, men til gengæld masser af benplads til passagererne deromme. For ikke overraskende lugter Q8 naturligvis langt mere af overflødighedshorn end fornuftig hverdagspraktik. Sønnike muntrer sig kækt med askebægret i døren og airconanlægget deromme, som han partout insisterer på skal være adskillige grader koldere end hos mig i fronten. Havde vi været i Texas, ville der være tornadoer i luften. Instrumentbordet er fuldstændig rent og elegant med den fede tiptronic-gearskifter (8 trin) i forlængelse af det brede armlæn samt de tre dominerende skærme i det elegante Virtual Cockpit: det digitale display bag rattet, hvor jeg kan forstørre kort, navigation m.m. En 10,1” touchskærm i midten til både infotainment og de fleste af vognens funktioner, samt den mindre 8,6” skærm over midterkonsollen som styrer klimaanlæg, sædevarme eller bruges som skriveplade. 

Så godt som alle knapper til vognens funktioner: ratvarme, vognbaneassistent, nødblink, mm. ligger inde i skærmene, hvilket ser drøngodt ud, men også kræver en smule tilvænning. I hvert fald for personer med kort tålmodighed og et lidt for let fingerspitzgefühl. Der skal nemlig trykkes til på skærmen, hvilket i mit tilfælde gør, at jeg flere gange ikke held ved første tryk.

Værd at nævne er også muligheden for wifi-hotspot, stemmestyring, og så er det effektive 360-graders kameraet et must. For nok kan jeg skam kigge langt frem i trafikken, men der er også nogle nære høje hjørner, man skal have styr på på denne her fætter, og allerede på vej ud fra forhandleren er jeg ved at overse en flad R8, der kommer rullende “dernede” i højre side.

Jeg sidder som sagt dejligt højt i det brede lædersæde, hvor jeg kan skue langt ud over savannen med de mindre flokdyr, der nervøst springer til side på min vej. Jeg har sat vognen i Dynamik, men beslutter, at jeg lige så godt kan toppe komforten af her i den sløve køkørsel med den adaptive fartpilot. Jeg ved jo, at den fungerer super godt hos Audi. Men hov, hvor er den henne? Jeg roder lidt rundt på rattet, inden jeg helt skuffet opdager pinden. Pin-den! Nu har jeg så lige givet den nye Peugeot 508 stryg for at have den slags, og så finder jeg den her i den ellers så toptunede og gennemdesignede Q8. Årgh, hvad?

Helt skuffet nægter jeg til at begynde med at bruge den. Jeg orker ikke at fumle med en pind bag, den funktion skal være PÅ rattet. Hmpf, også selvom jeg selvfølgelig godt kan se, det kniber med pladsen blandt alle de andre funktioner her. Men øhm … da jeg endelig beslutter at afprøve den alligevel, må jeg konstatere at den til gengæld er vildt nem at betjene. Et klik for enden, så er den sat, og vip frem eller tilbage for regulering. Nåh, det kan jeg jo godt leve med, og herfra fortsætter køreturen på overlegen og luksuriøs vis.

Som jeg slipper fri af køen, bider den store SUV helt vanvittigt godt fast i asfalten, når jeg træder på speederen. Naturligvis hjulpet på vej af det intelligente firehjulstræk. Vognen growler vredt og er dynamisk uden dog på noget tidspunkt at være ukomfortabel. 

Selv motorvejssneglen kan tages i relativ høj fart uden at jeg synderligt mærker, at vognen faktisk vejer 2,2 tons. Audi Q8 50 TDI har da også en V6 turbodiesel motor under hjelmen (det kan man høre i tomgang) med 286 hestekræfter, som sender den fra 0 – 100 km/t på 6,3 sekunder. Wauw! Det hele spiller bare på den store vogn, hvis man altså er til den slags fremtoning. Er man mere  flue på væggen typen, så find en anden bil.

For Audi Q8 handler naturligvis i høj grad om stil, attitude og luksus. Pakket ind i et brutalt lækkert design. Jo, jo, bild bare dig selv ind, at du har brug for praktikken, som jo automatisk følger med en stor bil, men inderst inde ved du godt, at du kan få den slags i andre biler, der ikke behøver at starte på 1,3 millioner kroner.

Og det er helt ok. Du er ikke alene. For som jeg nævnte i starten: når du kører ud ad motorvejen i den nye Audi Q8 bliver det nemlig tydeligt. Size matters.

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned tryk her!

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On