Fluepapiret Cupra Ateca

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned tryk her!

Foto Malene Raith

Det er altid lidt sjovt, når folk reagerer på den vogn, man kører rundt i. Somme tider er det selvforskyldt, fordi man selv har sat den til at støje lidt, somme tider fordi den er nu og andre gange fordi vogntøjet ser anderledes ud. Når man kører rundt i den nye Cupra Ateca er det på grund af det hele.

For nok kan den friske SUV, som jeg selvfølgelig har sat i et spruttende Cupra-mode, virke bekendt og så alligevel ikke. Stylingen, kofangerne og det store logo på fronten er helt sit eget, vognen er ny i trafikken, og det er al sammen med til at gøre det ekstra underholdende at køre rundt i den første vogn fra det nye mærke Cupra.

Men endnu kan den altså ikke løbe fra det. Det nære slægtskab med Seat, men det er der egentlig heller ikke nogen grund til. Navnet er nemlig allerede et etableret brand i sig selv, så ved at skille det ud som selvstændigt bilmærke, behøver man derved ikke begynde forfra med branding og forklaringer. Seats kunder kender skam allerede Cupra og ved, hvad det betyder, da var navnet på Seats kraftfulde topmodeller frem til 2018. Deres køreglade GTi-udgaver.

Nu er Cupra altså som sagt gået for sig selv, og lige om lidt sender de deres allerførste selvstændige model Cupra Formentor på markedet. Som altså bliver deres anden model. For den første er nemlig denne her Cupra Ateca.

Ateca er, for lige at samle trådene og genkendeligheden, navnet på Seats allerførste SUV (der som altid er opkaldt efter en spansk by – landsbyen Ateca i nærheden af Zaragoza), der blev introduceret i 2016. Nuvel, måske er en mellemstor SUV ikke det mest veloplagte valg til en dynamisk vogn, kan man tænke, men den tanke holder kun til man står foran den. SUV er det folk vil have i disse tider, og denne her friskere end flertallet.

Cupra har nemlig ikke holdt sig tilbage med virkningsfuld styling som gør SUV’en flabet at se på og giver den sit helt eget særpræg med det onde sorte hønsenet, kobberfarvede snu rævelogo (frit fortolket, den kunne også ligne en Manga superhelt med rottehaler) på fronten, frække 19″ kobberfarvede fælge (ekstraudstyr), navn under grillen og ikke mindst: fire fæle afgangsrør på bagenden. Den slags bliver bemærket i trafikken.

“Mor, jeg vinkede til manden, der var henne og kigge ind i bilen,” smiler sønnike, da jeg kommer tilbage fra supermarkedet. Og nej, det var ikke en børnelokker. Drengen sidder nemlig godt gemt bag tonede ruder på bagsædet, næh, lokkeren er nok snarere bilen selv. For det er ikke bare her på parkeringspladsen, at folk lige skal kigge nærmere på den spændende vogntøj. Jeg oplever nemlig flere gange en lidt aparte adfærd fra medtrafikanter, der ganske langsomt ruller forbi, mens de trykker næsen flad mod ruden.

Men en ting er looks. Noget andet er det, der er under motorhjelmen. Her befinder der sig nemlig hele 300 hestekræfter, der sammen med firehjulstrækket og en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, er i stand til at flytte den lidt over 2 tons tunge familievenlige vogn fra 0 – 100 km/t på 5,2 sekunder (med launchcontrol). Og det er altså unægtelig en frisk fornemmelse at flytte sig ud ad motorvejen i den store vogn, der styrer fint og tager sneglen i god fart med lidt knald og brag fra udstødningen uden at krænge voldsomt. Bare ærgerligt, at alle de andre bilister ikke kan gøre det samme og indhentes alt for hurtigt.

Cupra Ateca er udstyret med sportsundervogn, men det betyder ikke, at den på noget tidspunkt bliver kæberaslende hård. Den er sjov, hurtig, men hele tiden komfortabel. Og så er det jo som sagt også muligt, at sætte den i mere almindelige køremodes såsom sport, terræn og sneprogram.

Kabinen lever helt op til det dynamiske ydre med sporty alcantara og lædersæder naturligvis med kobberfarvede stikninger, der matcher det snu logo på rattet. Den enkle og kantede instrumentering kan dog ikke løbe fra sit bånd med Seat Ateca, men igen, det er der heller ingen grund til, for det giver genkendelighed.

Designet og det store hestespan kan måske virke svulstigt på nogen, men sådan er det bare. For vælger man Cupra Ateca vælger man ikke at gå stille med dørene. Vognen er et fluepapir af opmærksomhed også selvom man kan slå lyden fra. Det nye bilmærke forsøger da heller ikke at lægge skjul på, at det handler om dynamik, fart og køreegenskaber. Ikke som en klassisk aerodynamisk sportsvogn, men som en terrængående hverdagsracer, som man kan muntre sig med alene bag rattet på en grå mandag eller hyggesprutte gennem byen i med ungerne på bagsædet og Nettoposerne i bagagerummet.

Cupra Ateca koster fra kr. 645.000,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On