Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!
Foto Malene Raith
Lad mig nu se, hvad skal vi snuppe: Jaguar F-Pace? Audi Q5? Alfa Romeo Q4? Nåh, det er tirsdag, det må blive Porsche Macan så, smiler jeg for mig selv, som jeg går langs det dyre line up af premium SUV’er her langs kajen i Lissabon.
Men kækhed til side, så er mærket på køretøjet egentlig ikke relevant. Det er vogntypen, det handler om, og derfor kan jeg heller ikke selv vælge, hvad jeg vil køre i. At jeg har fået tildelt nøglerne til en sort Porsche Macan er et tilfælde, men det er noget ganske andet stort og sort, som alle bilerne har til fælles, der skal testes: de nye Michelin Pilot Sport 4 dæk til SUV’er.
Jeg befinder mig som sagt i hovedstaden i Portugal, en by fuld af kultur, historie og solskin, hvor Michelin har inviteret til testkørsel af deres helt nye dæk. Eller det vil sige Pilot Sport 4 er ikke nyt, men at det nu også fås til SUV’er er.
Og yes. Som bilglad læser eller bare observant trafikant på vejene, er du selvfølgelig godt klar over, at salget af SUV’er er i kraftig stigning. Faktisk har det fordoblet sig de senere år, og den udvikling gælder ikke bare Danmark og Europa, men hele verden. Stort set alle bilmærker har nu minimum en SUV i modelprogrammet, det gælder såmænd også for luksusmærker som Lamborghini, Maserati og Rolls-Royce, og de skal naturligvis udstyres med dæk som står mål med vognenes egenskaber og kvalitet. Fra komfort til præstationer og sikkerhed. En Porsche Macan skal kunne føles som en 911 i kurverne, også selvom den både er højere og tungere.
Michelin startede oprindelig i 1891 med at producere cykeldæk. Lidt senere stødte bilerne til og Bibendum, den kendetegnende maskot, kom til ved et samarbejde med en sketchtegner i 1898. Brødrene Michelin syntes nemlig, at den velnærede dækmand, og dæk var jo hvide dengang, passede perfekt ind i deres univers, som kort efter også blev udvidet med en guide til værksteder og benzintanke med gode spise- og overnatningsmuligheder. Så udflugten i automobilet kunne bruges fornuftigt, men det var for alvor i 1946 at de ændrede historien. Med radialdækket hvor mønsteret danner et net hen over dækket fremfor at ligge vandret.
Motorsport spiller en stor rolle for Michelin i dag. Ud over at det er god branding at levere dæk til højtydende vogne, får Michelin også mulighed for at teste dækkene maximalt. Særligt er Formel E er interessant fordi løbene i de lydløse elbiler køres på helt almindelig asfalt i byerne, og dækkene altså derved udsættes for samme underlag som almindelige biler.
Pilot Sport 4 er et dæk til sportsvogne, der både kan give gas på en bane og køre rundt i hverdagen. Dækkene er skabt til at optimere vognens præstationer, som ikke bare omhandler at kunne komme hurtigt gennem sving og over målstregen, men også forbedre sikkerheden ved for eksempel bremsning på vådt som tørt. Og med alle de nye SUV’er, der altså vælter ud på markedet i disse år, giver det naturligvis god mening at udvikle et tilsvarende dæk til de noget højere og tungere dynamiske vogne. Altså livsstilbilerne, ikke de praktiske terrænklatrere.
Det er et håndværk at lave dæk. Udover gummi, olier, svovl og voks indeholder et dæk over 200 ingredienser, som Michelin selv mikser. Der testes og regnes på holdbarhed, blødhed/hårdhed, vejrforhold, adfærd under diverse forhold, vejgreb, dækmønster, og så er der også designere ind over, som gør dækket lækkert at se på.
Michelins nye Pilot Sport 4 SUV er som sagt et dæk til sports SUV’er, bygget ud fra de krav, der følger med en dynamisk høj og tung bil. Gummiblandingen er ny og tilsat særlige elastomer og silica, som forbedrer greb og bremsning på våd vej, et hybridbælte under overfladen lavet af aramid og nylon optimerer køreegenskaberne og dækmønsteret er asymmetrisk beregnet til våd vej på ydersiden og tør vej på indersiden. Midten af dækket med de brede dybe riller giver stivhed og forbedrer vejgrebet i sving. Formen på dem er desuden, sammen med den dobbelte beklædning, med til at forlænge holdbarheden af dækket.
At det virker, viser en række test med tilsvarende dæk fra andre dækfabrikanter. Michelin Pilot Sport 4 SUV er først over målstregen 0,96 sekund før nærmeste konkurrent, men måske mest interessant, så bevarer selv slidte dæk evnen til at bremse i vådt føre og gør det med op til 8,5 meter afstand i forhold til et konkurrerende dæk fra en anerkendt konkurrent.
Og det skal vi naturligvis teste.
Vi kører ud af Lissabon og hen til den internationale gokartbane, kartódromo internacional de palmela, hvor to Range Rover Evoque tager imod. Selvom alle Land Rovers vogne er skabt til at klatre over hvad som helst i terrænet, er netop den kompakte Evoque en udpræget livsstilsbil. Så jeg lægger ud med at give lidt gas med slalom på en keglebane med først den nærmeste konkurrents premiumdæk påmonteret og efterfølgende med de nye Michelin dæk. Og jeg kan faktisk mærke forskel. Jeg føler mere kontrol over vognen. Nuvel, man kan jo bilde sig så meget ind, og derfor er næste test noget mere brugbar.
Nemlig en bremsetest på våd vej. Her kan afstanden nemlig direkte måles, og jeg siger det bare, jeg er pivskarp til at bremse. Af sted med ca. 45 km/t og fuld opbremsning på den vandfyldte bane, det er til at finde ud af. Og på de konkurrerende dæk når jeg altså en halv meter længere, inden jeg står stille. Jeg prøver skam flere gange. Og da dagen er slut og alle journalisterne har lavet bremsetesten er gennemsnittet faktisk oppe på hele 3,3 meters forskel.
Naturligvis er det overhovedet ikke en brugbar klinisk test, men et fingerpeg, og særligt når man bor i et land som Danmark er det vigtigt at kunne bremse på vådt underlag. Specielt hvis man kører en tung vogn på en mikrobilsfyldt vej.
Sikkerheden forbedres altså med de særlige SUV dæk, køreegenskaberne ligeså og foruden at man ikke går på kompromis med komforten. De luksuriøse livsstilsbiler skal ikke bare kunne præstere dynamisk, de skal også være til at nyde i hverdagen. Derfor er det altid en god ide at høre forhandleren om, hvilke dæk de anbefaler til ens vogn. For nok er det tilfældigt, at jeg havner bag rattet på en Porsche Macan, men udvalget af premiumbiler på kajen er ikke. Og at premiummærkerne selv anbefaler eller samarbejder med Michelin er i virkeligheden nok mere sigende for at dækkenes evner, end udsendtes ditto til at bremse på våd asfalt.
Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!