Flabet og dynamisk Coupé SUV, BMW X4

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

“Hva’? Irettesatte du lige dig selv der?” Jeg smiler skælmsk og træder på bremsen. Nuvel, jeg havde lidt set det komme, da jeg lagde mig i slipvinden på den lille ældre røde Suzuki Alto. At rovdyret, jeg befinder mig i, eventuelt kunne blive fristet af byttedyret foran. Alligevel giver jeg bæstet frie tøjler til at gøre, hvad det vil, i form af adaptiv fartpilot og aktiv baneassistent, mens jeg læner mig tilbage og nyder, hvor utroligt ustressende køkørsel også kan være.

Lige indtil fristelsen altså bliver for meget, farten går op og den hvide predator beslutter sig for at gå i kødet på den lille røde frontløber. Bare rolig, der er skam indbygget kvælerhalsbånd i form af en automatisk nødbremse, som altså først bipper advarende, inden den bremser. Hvilket jeg så gjorde først. Men for en gang skyld er det ikke mig, men den store nye BMW X4 selv, som elektronikken sætter på plads. Hæh!

Det er selvfølgelig også derfor, at man altid skal være med i trafikken selv i semiselvkørende vogne. Men det ændrer ikke ved, hvor fantastisk en forskel det gør, at have den slags teknik i en ujævn køtrafik. Jeg er fan.

Men på en eller anden måde var jeg det også fra start. Tillad mig at køre Jerry Maguire: “You had me at hello.” Det er naturligvis altid en smagssag, og i høj grad når det gælder BMW X4. Nogen finder designet for stort og oppuset, og andre, jep moi, har det helt modsat. Måske er det min glæde for brutale biler, men jeg kan virkelig godt lide designudtrykket på den store højbenede coupélignende SUV. Det er på ingen måde nedtonet eller noget for folk med hang til neutrale sorte vogne, og måske i virkeligheden derfor, at det kompromisløse bæst tiltaler mig.

Som jeg sætter mig ind i kabinen, bliver jeg dog lidt skuffet. For jeg har jo lige glemt det, ikke? Umiddelbart synes jeg nemlig, at interiøret minder om noget, jeg har set mange gange før. Naturligvis nydeligt med en stor infotainmentskærm, digital instrumentering, hvor jeg kan se afstanden til den forankørende, når den adaptive fartpilot slås til, og her er et godt headup display, så jeg ikke behøver kigge på de elektroniske ure. Konservativt og praktisk, som man altså kender det og uden noget vildt nyt eller disco dasko. Men så går det op for mig. Det er jo meningen. For det er jo BMW, det her, og der skal man altså ikke sidde og fifle med al muligt underlødigt i kabinen. Her er det køreoplevelsen, det hele handler om. Take it or leave it.

Jeg skynder mig derfor at trykke start, vipper joysticken i Drive og triller ud fra parkeringspladsen. Åh, ja, hvordan kunne jeg dog tænke på andet. Speeder, styretøj og bremse spiller allerede på den der ubesværede BMW måde.

BMW X4 er en slags skarpere og mere dynamisk udgave af X3, lidt ligesom X2 er det i forhold til X1. Og kender du ikke de vogne, er den sætning måske lidt sort. X er BMWs betegnelse for SUV, men hvor X3 er lidt mere kasseformet, som man forventer sig af de terrængående vogne, så er X4 som tidligere nævnt mere som en forstørret coupé.

Den nye BMW X4 er blevet lidt længere, lidt bredere og en lille bitte smule lavere end forgængeren. Til gengæld er akselafstanden øget, og det giver mere plads i kabinen. Faktisk kan voksne mennesker fint være med omme på de tre individuelle bagsæder på trods af vognens skrå bagende.

Jeg sidder højt og skuer ud på trafikken over den svulstige motorhjelm i det komfortable sæde skabt til høje mennesker, men ikke ret op og ned som det ellers er normalen i en SUV. Næh, jeg sidder mere tilbagelænet som i en almindelig coupé. Forruden er ej heller en lodret kvadrat, der bremser luften, men smal, skrånende og aerodynamisk.

Og så er der naturligvis følelsen bag det dejlige store multifunktionsrat, hvor jeg iøvrigt suverænt nemt med blot et enkelt tryk kan sætte den adaptive fartpilot og vupti, hvile begge fødder på de længere distancer på motorvejen eller i elastikkøen. Vognen glider ubesværet gennem de otte trin i automatgearet, og så har den store X4 et godt solidt vejgreb i motorvejssneglen på selv en frostklar vintermorgen, hvor trafikradioen bringer melding efter melding om glatføreulykker. Fordi den naturligvis har firehjulstræk (xDrive).

Det er indstigningsmodellen BMW X4 xDrive20i, som jeg kører i, med 184 hestekræfter, og nuvel, måske er det ikke den vildeste raket BMW har skabt, men den har absolut kraft nok til både min hverdag i byen og en komfortabel tur over på fastlandet og tilbage. Med den vidunderlige adaptive fartpilot og aktiv baneassistent slået til. Er det ikke nok kan man selvfølgelig også vælge en 30i med 252 hestekræfter eller gå all-in og tage asfaltæderen M40i med 360 hestekræfter. Men så er man altså også lige ovre på den anden side af millionen.

Den nye krumryggede BMW X4 ligner og er et rovdyr, klar til at angribe. Præcis som vi er nogen, der godt kan lide ved BMW. Jeg kan selvfølgelig også sagtens følge, hvis nogen synes, at det er i overkanten. Sådan er det altid, når noget stikker ud fra mængden. Og det gør den nye BMW X4 unægtelig med både sit brutale design og særlige Coupé/SUV look. Er man til et væld af kopholdere, enorme fladskærme og dillerdaller i kabinen, skal man nok ikke gå i denne retning, men dynamikken, køreglæden og aerodynamiske design kan man ikke tage fra den flabede og luksuriøse SUV BMW X4.

BMW X4 xDrive20i (4 cyl.)

Pris fra kr. 718.691,-

Hestekræfter: 184

Topfart: 215 km/t

0 – 100 på 8,3 sekunder

Kilometer på literen: 11,1

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On