Hør Autopiloternes podcast fra Marokko her:
Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!
Foto: Malene Raith
“Det er altså lidt vildt, det her,” konstaterer jeg, som den hullede asfaltvej slutter, og vi fortsætter over stok og sten ud i den brune ørken. Udsigten over åbne vider til de sneklædte Atlasbjerge i horisonten er betagende, og kamelerne, der højtbelæsset lunter af sted langs grusvejen, sender unægtelig et signal om, at vi er langt væk hjemmefra.
Men selvom scenariet til tider efterlader en åndeløs, så er det faktisk noget andet, som jeg lige nu er fascineret af. Vi ruller nemlig gennem landskabet i den helt nye familiebil Citroën C5 Aircross, som ikke bare klarer vejenes tilstand uden problemer, den gør det så overbevisende komfortabelt, at jeg til at begynde med helt glemmer, at vi ikke længere kører rundt på dansk asfalt.
Hvor er vi?
Men vi befinder os altså i Marrakesh, Marokko, hvor Citroën har inviteret til testkørsel af deres helt nye model, C5 Aircross. At det lige præcis skal foregå her i Nordafrika er der flere grunde til. Citroën vil nemlig dels gerne signalere, at det her er en vogn, som skal sælges i hele verden, og dels er det et smukt og velegnet sted at teste det nye hydrauliske “flyvende tæppe” støddæmpersystem, som C5 Aircross er udstyret med som standard. Nuvel, så skader det vel heller ikke, at Marokko er en tidligere fransk koloni og alle derfor taler fransk.
Nok hedder hovedstaden Rabat, men Marrakesh har bare en perfekt placering midt i landet, hvilket gør det muligt, at nå Atlanterhavskysten, ørkenen, Atlasbjergene og stort set alle større byer på få timers kørsel. Og jo, jo, nok er der da fin asfalt på de knallertbesåede veje i Marrakesh, men som vi bevæger os ud mod bjerge og ørken skiftes ikke bare totakters trafikken ud med æsler, høns, hunde, får, geder, kameler, vinkende børn og diverse sten/smykkesælgere, som giver fænomenet “pop-op butik” en helt ny betydning, vejene bliver også smalle, hullede og somme tider mudrede. Med andre ord: det perfekte sted at bevæge sig rundt på et flyvende tæppe.
Hvad kører vi i?
Citroën C5 Aircross er en såkaldt C-SUV, altså en mellemstor SUV, og det er et segment i stigning. Det er nemlig der, at folk, der tidligere kørte MPV, rykker over, og derfor er det naturligvis også vigtigt for Citroën at have noget at tilbyde dem.
Selv understreger de, at den nye familievogn har tre styrker: Design, komfort og teknologi. Og jo, jo, det med designet kan man ikke tage fra dem. Det er umiskendeligt Citroën med den robuste form, markante bredtsmilende front med de kendetegnende smalle forlygter og farvede lister, de nu mere diskrete rester af airbumps nederst langs siderne, og panelerne på bagenden med de let genkendelige firkantede lygter. Også de store hjul er vigtige for designet – og gode her i terrænet – og C5 Aircross har ifølge Citroën da også de største i segmentet. Og det kan de faktisk tillade sig uden at det går ud over komforten takket være de nye spændende støddæmpere, men først et kig ind i den rummelige og støjdæmpede kabine.
Det er naturligvis klassisk Citroën design med det dejlige store multifunktionsrat, et lækkert og overskueligt instrumentbord med stor infotainmentskærm, et lækkert 12″ digitalt instrumenteringsdisplay bag rattet og en elegant beklædt midterkonsol med den nemme gearskifter til 8-trins automatgearet og knapperne til køremodes og terræn. Enkelt, elegant og intuitivt. Af usynlig luksus kan iøvrigt også nævnes de semiselvkørende funktioner såsom aktiv baneassistent, så jeg kan slappe af bag rattet og adaptiv cruisecontrol, så jeg kan slappe af i foden.
Her er masser af plads og opbevaringsmuligheder, bagagerummet er rekordstort, men allermest unikt er nu bagsædet. Det består nemlig af tre individuelle sæder, der uafhængigt af hinanden kan skubbes frem eller tilbage. Super funktionelt og godt tænkt.
C5 Aircross går på ingen måde ned på komfort, og ud over at kabinen er behageligt støjsvag, og sæderne lavet af to lag særligt avanceret skum, som former sig efter popoen og gør selv lange køreture behagelige, er der jo altså lige de dersens støddæmpere. Progressive Hydralic Cushions kalder Citroën teknologien, som i grove træk betyder, at hver støddæmper er udstyret med to hydrauliske “puder”, der hjælpes ad med at absorbere huller og bump i vejen, så mest muligt arbejde gøres af hjulene, mens kabinen holdes i ro, og bare glider af sted over asfalten. Som, tjah, på et flyvende tæppe.
Citroën C5 Aircross kommer i begyndelsen med to benzinmotorer på henholdsvis 130 og 180 hestekræfter, og to dieselmotorer ligeledes med 130 eller 180 hestekræfter, og i 2020 udvides motorprogrammet så med både en plug-in hybrid model og lidt senere også en fuldt eldrevet variation.
Hvad synes Morten?
”De franske bilproducenter har prøvet hårdt på, helt misforstået, at blive kopier af Volkswagen. Tyskernes succes med Golf og Passat måtte kunne overføres til de franske modeller, og ud af Citroëns, Peugeots og Renaults fabrikker er trillet intetsigende, ”stramme” modeller som C4, den gamle 508 og Megane. Dum idé, for en fransk bil skal ikke være tysk. Man tager jo ikke på ferie i Paris for at tale tysk og spise bratwurst, men for at få den franske oplevelse.
C4 Cactus er så langt fra en tysk bil som en Chevy Camaro, men Citroën mangler den store, lækre familiebil med et spændende design og den fabelagtige komfort. Den på mange måder sublime C5 led en stille død, efterlod et hul og gav kunderne en mulighed for en stor bil fra kreatørerne af DS, CX og XM: C4 Grand Picasso. Men helt ærligt, der skal en SUV til for at få de frankofile tilbage, og C5 Aircross kommer som kaldet fra himlen.
I efteråret var C5 Aircross med i Årets Bil i Danmark-kåringen, hvor vi kunne prøve den for første gang, men den endte ikke på en af de fem finalepladser (hvor Ford Focus endte med at vinde). Jeg havde en alt for kort tur til at komme med en uddybende konklusion, men som Malene og jeg i C5 Aircross glider over fæle huller i vejen og styrer udenom hunde i Marokko, imponerer den franske SUV mere og mere. Om jeg skulle have stemt på den, været med til at give den en finaleplads giver det ingen mening at diskutere nu, for C5 Aircross kom til kåringen med et handicap: der var et eksemplar, og der var meget begrænset tid med bilen.
Hvis ikke en Citroën har komforten og designet, hvad har den så? Netop det har Citroën forstået med C5 Aircross, og Advanced Comfort-princippet, hvor alt fra undervogn over sæder til støjniveau er sat op til maksimal komfort, giver en ro og komfort i bilen, som på ingen måde er en selvfølge i en bil i dag.
Affjedringen med de dobbeltvirkende støddæmpere er som en svamp, der suger alt skidtet til sig og gemmer det et sted, hvor det ikke kan mærkes. Derfor vil jeg også tillade mig at være imponeret over, at C5 Aircross ikke danser rundt på vejen, lægger sig langt ned i svingene eller er sløv som et tankskib til at reagere på ”roret”. Citroën er ikke bare på rette vej med C5 Aircross, men er allerede ankommet til et rigtig godt sted.”
Hvad synes Malene?
“Som fan af de hedengange CX modeller er det jo næsten med tåre på kind, at jeg de senere år har set Citroën søge tilbage mod rødderne. Nuvel, det ydre design på den nye C5 Aircross er på ingen måde i nærheden af de aerodynamiske spydspidser fra 1980’erne, men der er jo også løbet meget vand under broen i mellemtiden. Vores behov er anderledes.
I dag er der jo for eksempel nok ikke mange af os, der gider at vente på, at en bil først skal hæve forenden, så bagenden og så forenden igen, inden man kan køre. Så er en SUV altså bare noget smartere. Naturligvis kan jeg heller ikke drage en lige linje mellem CX og C5 Aircross, for nok er C5 Aircross faktisk rigelig dynamisk og automatgearet fungerer rigtig godt, men det er ikke en sportsvogn. Det er en familiebil, der kan fungere i både by og terræn. Alligevel er der to vigtige referencer i vognen, der begge er relaterede til høj komfort. Nemlig sæderne og støddæmperne.
Jeg elskede min fars Citroën CX, netop fordi man sad så dejligt blødt, og nu er sofasæderne ikke bare tilbage, de har også fået firkanter i designet med kærlig hilsen til den gamle Citroën CX GTI. Mit indre luksusdyr jubler og nostalgien vil ingen ende tage.
Men allermest er jeg imponeret af det, som jeg slet ikke bemærker. Og som det jo faktisk også meningen, at jeg ikke skal mærke. Det nye støddæmpersystem. Det er nemlig først, da vi kører af sted ud ad en stenet jordvej i ørkenen i Marokko, at det går op for mig, at vi slet ikke bliver kastet rundt i vognen. Der ligger pænt store sten på vejen, som bilen bare høvler uforstyrret hen over, okay, det vipper lidt engang imellem, hvis vi rammer et dybere hul, men ellers føles det som om, at stenene vaporiserer under dækkene.
Og senere, da vi kører rundt på smalle mudrede veje i Atlasbjergene, bemærker jeg, at de fleste andre vogne vi møder, er af den mere hardcore terrængående type med snorkel, reservehjul på bagenden og firehjulstræk. Slet ikke forhjulstrukne familiebiler. Alligevel står C5 Aircross ikke tilbage for noget som helst i terrænet, og lur mig, om ikke vores nyrer sidder lidt bedre fast, da vi når enden af jordvejen end på dem i de store firehjulstrækkere. Og det er altså lidt vildt at tænke på. Det dersens flyvende tæppe er ikke bare smart snak. Det virker faktisk rimeligt overbevisende. Faktisk så meget, at jeg måske endelig kan kappe linen til fortiden og glæde mig til mere af den slags i fremtiden.”
Den nye Citroën C5 Aircross bliver produceret i Rennes, prisen starter på kr. 255.000,-
Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!