Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!
Foto Malene Raith
“Wuhuu … ups!” Det er altid en oplevelse at teste en ny dynamisk vogn på en racerbane, og selvom der i det her tilfælde er tale om en familiebil mangler der ikke underholding. Hverken i form af kraft eller, som jeg netop har erfaret, smart sikkerhedsudstyr såsom automatisk nødbremse, der uden slinger i valsen overtager bremsningen af vogne, når den ikke er tilfreds med mine evner til det selvsamme. Så kan jeg lære ikke at køre for tæt på de andre i svingene.
Men bare rolig, selvom den nye Kia ProCeed tydeligvis både kan skyde frem for fuld fart og bremse igen, er det nu altså ikke derfor, at den kaldes for en shooting brake.
En shooting brake var oprindelig navnet på en hestetrukken vogn fra slutningen af 18-tallet, som havde plads til både jægere og deres bytte på ladet. I 1960’erne dukkede begrebet så op i bilverdenen om vogne, som var en blanding af coupé og stationcar, men hvad det har med jagtselskab at gøre, blæser lidt i vinden. Måske noget med elegance kombineret med rummelighed. Måske.
Beskrivelsen passer i hvert fald meget godt til denne her nye tredje Kia Ceed karosserivariant, ProCeed, som Kia har inviteret til testkørsel af her på Castelloli racerbanen nordvest for Barcelona.
Og det går rigtig godt for Kia i Europa. Siden 2010 har de så godt som fordoblet salget af biler, ikke mindst takket være en vogn som Kia Ceed. Navnet står for Community of Europe European Design, og det er, jep, en vogn som bliver designet, udviklet og produceret til os i Europa. Og det er ikke bare noget, vi kan lide, det er utvivlsomt også med til at løfte Kia som brand.
Præcis ligesom den nye ProCeed skal være det. Men fås den nye Kia Ceed ikke allerede som stationcar (SW), spørger du måske. Jow, jow. Som en ganske glimrende praktisk, rummelig og ikke mindst velkørende stationcar. ProCeed skal bare ses som et alternativ, en vogn for feinschmeckere, der søger en SW med lidt mere smæk for skillingen i et lidt mere skarpt og dynamisk design. Også selvom det bliver på bekostning af bagagerumspladsen.
Kia ProCeed har samme længde, bredde og akselafstand som Ceed SW, men er hele 43 mm lavere. Taglinjen er også sænket, så den får et sporty coupéagtigt udtryk, sammen med den buede linje om vinduerne og den tydeligt fladere coupé-agtige bagende.
Vognen har også fået mere sporty kofangere, nye store diffusere på bagenden foruden cool forbundne signaturbaglygter og en racerbilsinspireret bremselygte oppe under spoileren.
Og fordi den jo altså taler et dynamisk sprog, fås Kia ProCeed desuden kun som enten en GT-Line med mere sporty stylig og føling eller som topmodellen GT. Vælger man sidstnævnte upper man ikke bare mere saft og kraft i motoren, man får også toppet designet af med røde lister på fronten, bagende og langs siden, rød grill med sort gitter og 18″ alufælge.
Indvending er ProCeed GT desuden udstyret med et D-formet rat, læder sportssæder og røde syninger rundt omkring, foruden en herlig sportsmodeknap, som sætter gang i al det andet, som øjet ikke møder. Og som gør, at jeg lige nu sidder og smiler på en spansk racerbane.
For ProCeed GT er udviklet under ledelse af den tidligere BMW M chef, Albert Bierman, som har udstyret vognen med en kraftfuld 1.6 liters benzinmotor med 204 hestekræfter, givet den større bremser, sporty gearkasse og fintunede støddæmpere, undervogn og styretøj, så det hele er mere stramt og velafbalanceret. Ej at forglemme, den aktive sportsudstødning, der brøler så herligt selvcentreret, når jeg sætter vognen i sport.
Og det gør det til en fornøjelse at rulle vognen rundt i svingene her på racerbanen, hvor ProCeed GT ligger meget stabilt og godt plantet på asfalten. Nok har den en stor bagende, men den er der taget højde for, så vognen manøvrerer sikkert og præcist. Dog bemærker jeg, at automatgearet ikke skifter hurtigt nok, selvom jeg skifter det manuelt på rattet. Det er dog kun her på racerbanen, på landevejen er det intet problem.
Jeg afprøver den også for fuld fart ned ad en slalombane og gennem en bremse-udvigemanøvre på glatbane, hvor den igen føles meget sikkert og kontant. Nuvel, nok fik jeg ikke sat den bedste tid gennem keglerne på banen, men det er, indrømmet, ikke rigtig vognens skyld.
Endelig skal det også nævnes, at jeg skam samtidig sidder både komfortabelt og behageligt bag rattet. Selvom den hedder GT og kan sættes i sportmode bliver den aldrig kæberaslende hård i undervognen eller muskelkrævende stram i rat. Nok er her masser af sportyness, men uden at det går ud over komforten. Og det er faktisk en god kombination i en familiebil, der trods alt også skal bruges i hverdagen.
Men er man mest bare til spift design, og ikke behøver en raket med 204 hestekræfter, kan man uden problemer også få en gedigen og sportslig oplevelse i en GT-Line i stedet. Hvad enten det er den kække 1.4 liters benzinmotor med 140 hestekræfter eller den friske 1.6 liters dieselmotor med 136 hestekræfter. Begge gør det nemlig rigtig godt, stabilt og underholdende på de snoede spanske bjergveje rundt om banen.
Den nye Kia ProCeed GT-Line kommer også med en 1.0 liters benzinmotor med 120 hestekræfter. Det er den billigste model med en pris på kr. 279.999,-, men den prøvede jeg ikke. ProCeed GT er omvendt topmodellen og koster 362.999,- med automatgear, og de to imellem ligger fra kr. 295.000,-
Uanset om man er til meget eller lidt fart, får man rigtig meget køreglæde, design og attitude i den nye Kia ProCeed. Tag alene af sted eller tag familien med. Der er plads til dem, omend de måske skal pakke en lille smule lettere end i en almindelig SW. Men sådan har det jo altid været, ikke? Hug en hæl eller klip en tå.
Værd at vide er også, at udstyrsniveauet som udgangspunkt starter højt på den nye ProCeed, hvor blandt andet gode favoritter som adaptiv fartpilot (hvis man vælger DCT) og aktiv vognbaneassistent er standard. Nuvel, foruden automatisk nødbremse selvfølgelig.
Den nye Kia ProCeed er ude hos forhandlerne nu.
Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!