Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!
Foto Malene Raith
“Ah, bonjour …!” Smiler jeg og vinker en lille smule medfølende tilbage. Man ved selvfølgelig, at vogntøjet er i orden, når man får tommelfingeren op af en ældre herre iført skilt og gul skolepatruljevest ved fodgængerovergangen i en lille fransk by. Men jeg ved også noget andet. At det her kun er begyndelsen.
For på ruten bag mig ligger yderligere en snes brølende Ford Mustangs, og vi danner såmænd blot fortrop for de næste tre ugers internationale testkørsler af de amerikanske gaderacere. Med hvad dertil hører af buldrende V8 motorer og brændt gummi. Om den venlige mand ved landsbyskolen vil blive med at smile muntert måneden ud, kan jeg kun spå om, men utvivlsomt er det, at vognene i høj grad kommer til præge både by- og lydbilledet i den ellers stillestående forårsprægede bjergby.
For der er ganske enkelt intet ved Ford Mustang, der går stille for sig. Den amerikanske muskelbil blev ikke bare hypet i to år, inden den blev blæst ind på det europæiske marked i 2015 for fuld musik, den er i sig selv en stor, bred og brølende vogn. Og nuvel. Meget orange i den udgave, jeg befinder mig i, der meget passende hedder Orange Fury.
Mustang kom til verden i USA i 1964 og blev opkaldt efter en lille præriehest. Men der skulle hele 6 generationer til før præriehesten, der efterhånden mere udviklede sig til et asfaltbæst, under stor ståhej kom til Europa. Siden har den vilde vogn solgt i over 33.000 eksemplarer, 166 af disse i Danmark. En succeshistorie kalder Ford det selv.
Men med tre år på bagen er det så nu blevet tid til en opgradering, og derfor har Ford inviteret til testkørsel her på de snoede veje i Provence-Alpes-Cote d’Azur i Frankrig.
Nok hører faceliftet ikke til de største, men det er effektivt og strammer en hel del op. Udvendigt er det hovedsaglig fronten, der er blevet løftet med en lavere og krum motorhjelm, en mere lodret og bred grill samt forlygter, der er forlænget ind mod midten for et skrapere og endnu mere brutalt look. De kendetegnende tredelte LED-forlygter er desuden nu også tændt i dagslys, og tåge- og blinklys er integreret nedenunder. Der er desuden kommet luftindtag på motorhjelmen, som nuvel, ikke har anden funktion end at se godt ud.
Desuden er det muligt at få skørter til vognen og en bagspolier i samme kategori som luftindtagene: bling bling. Og virker det? Ja, for dælen da! Mustang ser knaldgodt ud. Men det er nu ikke det bedste. Næh, det kan man nemlig ikke kan se. Men føle og høre.
Den vilde 5.0 liters V8 motor i Mustang GT er nemlig blevet opgradet med et nyt indsprøjningssystem, som forbedrer ydeevnen med 30 hestekræfter. Den har altså nu 450 af slagsen, men ikke nok med det, så er også støddæmpere og lyd optimeret. MagneRide hedder det nye støddæmpersystem, som i korte træk er bevægelsessensorer på hvert hjul med en særlig hydraulikvæske, der indeholder jernpartikler. Bevægelsessensorerne aflæser vejbanen og kan på en tusindedel af et sekund sende elektriske impulser til væsken, som dermed bliver mere eller mindre flydende. Og kørslen dermed enten mere sporty eller mere komfortabel. Systemet er dog ikke standard, men skal tilkøbes.
Det gælder heldigvis ikke for den dersens nye vredere lyd. Ford syntes nemlig ikke, at 2015 Mustang helt lød som den autentiske V8, så nu har de tilføjet en aktiv udstødning, som ikke bare kan få bilen til at brøle vildere, dybere og mere V8 dovent, den kan skam også gøre det modsatte og blive meget mere tyst. Det nabovenlige mode hedder Quiet Start.
Bah! Hold nu op. Jeg befinder mig ikke bare i en stor Mustang GT, den er også mega orange, har 450 hestekræfter og 5.0 skrevet på siden – selvfølgelig ønsker jeg ikke at gå stille med dørene. Altså med mindre, jeg er ude i noget lusk. Såh, vupti, trykker jeg fluks på Mustangknappen på rattet og sætter med den største selvfølgelighed i det allermest larmende mode: Race track. Wroum!
Interiøret ligner rimelig meget sig selv, men sammen med den nye opgradering er det blevet muligt at spiffe det op og sætte personligt præg med forskellige farve- og kulfiberpakker. Der er desuden også et nyt 12″ elektronisk display bag rattet og sammen med det nogle nye køremodes. Ja, ja, bare rolig, det er stadig muligt at sætte i dækbrændermode, hvis man elsker at bruge lommepengene på nye dæk (19″), der er individuelt mode, Track mode, Sport+, regn og sneprogram, men nyt er Drag Strip mode. Som navnet antyder er det den hurtige måde at komme ud af starthullerne på, hvis man vil køre dørtræk. Mustang GT flyver her fra 0 – 100 km/t på 4,5 sekunder.
I byen med bump og hullede veje kører jeg dog i Normal, så bliver undervognen nemlig nogenlunde blød, altså nogenlunde – det er jo en sportsvogn det her, så den skal kunne mærkes, glem et komfort-morfar-mode, men i det mindste får hverken jeg eller kollegaen piskesmæld.
Men som jeg når de snoede bjergveje er det Sport+, der tæller. Jeg mærker fluks speederresponsen stramme til og omdrejningerne gå op, hvilket muliggør lynhurtige overhalinger på selv korte stræk. Mustang GT ligger urokkeligt fast vejen selv i skarpe sving, og selvom man kan møde en lokal bus i et af dem, er det intet problem. Jeg har fuld kontrol over vognen på den tørre asfalt og ingen problemer med at holde banen. Dog hænder det mere end en gang, at jeg føler mig en lille smule uforskammet, når jeg sætter i 2. gear med dertilhørende vred v8’er og brøler forbi en lille lokal varevogn, der allerede kører alt for hurtigt. Topfarten er 250 km/t, men så uforskammet er jeg altså ikke.
Ford Mustang kan nu også fås med et nyt effektivt ti-trins automatgear til både den store og den lille motor. Sidstnævnte, 2,3 liters EcoBoost motoren skulle ifølge kollegerne, være rigtig fin, men den prøvede jeg ikke. Selvom jeg burde. Sorry. Men altså … måske er det min opmærksomhedsforstyrrelse, der taler, men jeg ser ingen grund til ikke at gå all in på Mustang.
Vognen er en stor opmærksomhedsmagnet, så hvorfor gå ned på motorstørrelse? Og endnu værre: hvorfor dog fravælge V8? Fiskekutterlyden pludrer jo nøjagtig det sprog, som en Mustang taler. Og nu endda endnu mere hult og dybt. If you can walk the walk then talk the talk. Men ok, det er selvfølgelig en smagssag og der er da også et par kilometer mere på literen at hente.
Ford Mustang GT 5.0 liter V8 med aktiv udstødning, 6 manuelle gear og MagneRide rammer mig lige i racerhjertet. Den er vild, men ikke umulig, buldrer og brager som jeg elsker det, og gør de snoede veje til en trackoplevelse. Og når jeg så kommer til byen, kan jeg læne mig tilbage og lade indorfinerne bølge i blodet, mens jeg i ro og mag forcerer vejbump, fodgængerovergange og vinker til skolepatruljen.
Den nye Mustang fås som Fastback og Convertible, med en 2.3-liters motor eller 5.0 og et 6-trins manuelt eller ti-trins automatgear. Prisen starter på kr. 695.000,-
Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!