Foto Malene Raith
”Var det et lyn?” Når min kollega lige at spørge, inden det store brag ruller gennem dalen med svaret.
”Øhm, der er vist noget med, at det ikke er så smart at stå under et træ i tordenvejr, ikke?” Filosoferer jeg og kigger hurtigt på den lille skov, vi står ved, trækker på skuldrene og skynder mig at tage de sidste billeder.
Men da himlen kort efter åbner sine sluser, giver vi efter for truslerne, hopper i ly for uvejret i vognen og med store regndråber trommende på taget, kører vi videre op i bjergene i den sølvmetal Toyota Avensis.
Vi befinder os i et landskab, der næsten ikke kunne komme længere væk fra det flade danske, nemlig i Alperne på vej mod Verbier, Schweiz, hvor Toyota har inviteret til testkørsel af deres nye Toyota Avensis.
Vognen er Toyotas flagskib i Europa, hvor den også er designet, udviklet og bygget.
Den første Toyota Avensis kom til Danmark i 1997, som afløser for den populære familiebil Toyota Carina E, og levede så meget op til forventningerne, at Toyota Avensis blev den mest solgte personbil i 2009.
Størrelsesmæssigt hører Toyota Avensis til blandt firmabilerne (faktisk den mest solgte i sit segment i Danmark med 54.000 solgte stykker), men det er også en bil, der samtidig formår at få fat i en stor andel private familiekunder, og det ønsker Toyota naturligvis at holde fast i med den nye Avensis.
Vognen har fået et nyt mere strømlinet design, er blevet lidt mere flydende i formen og har desuden blandt andet fået en ny kølergrill, nye LED-forlygter og nye baglygter, foruden en hel ny kabine.
Sæderne er gjort mere komfortable med langdistance kørsel for øje, instrumentbordet er nydesignet med en stor 8” farveskærm i midten, og det er desuden muligt at style det, samt døre og sæder, med lidt diskrete farver.
Og jeg sidder da også meget behageligt med god plads bag rattet, som vi kører op i bjergene, og op og ned i gear ved hårnålesvingene.
Toyota Avensis har fået to nye motorer fra BMW (faktisk fra MINI, hvis vi skal være helt nøjagtige), en 1.6 D-4D med 112 hestekræfter samt en 2.0 D-4D med 143 hestekræfter. Desuden er alle benzinmotorerne blevet forbedret og gjort mere effektive, og kan altså køre længere på literen.
Om det regnskab helt holder her i Alperne er dog tvivlsomt, i det her miljø med stejle bjergsider kommer alle vogne til kort, også den nye Toyota Avensis 2.0 D-4D, som må helt ned i 1. gear i de ondeste hårnålesving.
Heldigvis kan end ikke Himmelbjerget hamle om den slags udfordringer, og derfor er det også, set med danske øjne, helt lige meget.
For på de lange stræk kører vognen behageligt, støjfrit og godt. Jeg er tilhænger af den lidt blødere affjedring, som gør hverdagen for pendlere og andre, der kører langt, lidt mindre trættende med reduceret larm og forbedret komfort.
Også sikkerheden er forbedret ved hjælp af Toyotas nye sikkerhedspakke, Safety Sense, som er standard på alle nye Avensis, (på laveste udstyrstrin dog kun med Pre-Collision System).
Det indeholder Skiltegenkendelse (hvis du overser et), Lane Departure Warning (bipper, hvis du slingerer ud af din bane), Auto High Beam (som automatisk blænder det lange lys ned, når du nærmer dig mod- eller forankørende) i øvrigt herligt på de mørke vinterdage, samt Pre-Collision System, som ved hastigheder op til 80 km/t automatisk, og hvis du ikke reagerer tager 30 km/t af din fart (jep, hvis du altså kører 30 km/t eller derunder, bremser helt op.)
Både bagagerum og bagsæde har, ikke overraskende i denne størrelse bil, fin plads til både familie (voksne som børn) og al det, en sådan kan have på slæb, som altså bliver transporteret af sted på komfortabel og sikker vis.
”Tag mig for givet,” siger Toyota selv om vognen i en reklamekampagne, og det rammer faktisk meget godt plet.
For Toyota Avensis er en vogn, som man ikke skal lære at kende, men blot kan sætte sig ind i og køre fra første møde. Den er oplagt behagelig at køre langt i, har en fin brændstoføkonomi til det, og man er desuden ikke i tvivl om, at det er en solid vogn.
Den nye Toyota Avensis er ikke prangende i sit design, men elegant nedtonet kvalitet for alle, som ønsker en komfortabel og sikker vogn, også når himlen åbner sine sluser.
Og modsat skoven så er bilen jo det sikreste sted at opholde sig i tordenvejr.
Den nye Toyota Avensis er allerede ude hos forhandlerne nu.
Toyota Avensis
Pris fra kr. 294.990,- som Touring Sports (Stationcar) ca. 15.000 ekstra
Hestekræfter fra 112 til 147
Topfart: 180 – 200 km/t
Kilometer på literen: op til 23,8