Velkørende praktik i ny indpakning, Skoda Scala

Foto Malene Raith

Det er ikke bare en ny model, jeg har sat mig bag rattet i, Scala repræsenterer også en helt ny form for selvtillid fra Skoda, der skal tage mærket op på et nyt niveau. Og nej, ikke prismæssigt, men kvalitetsmæssigt.

Det er sikkert også derfor at den lille familievogn, der blev lanceret i 2019, hedder Scala. Som i trappe. Eller opskalering. For der er virkelig sket noget.

Det første, der springer i øjnene, er naturligvis udseendet. Og hvis du synes, at det ser lidt anderledes end de ældre modeller, er det sådan set blot fordi, at Scala var den første vogn, der fik Skodas nye signaturdesign. Der sidenhen har fundet vej til de efterfølgende nye vogne.

Tynde LED-forlygter og den brede mørke kølergrill er med til at gøre fronten skarp og markant, og de smalle linjer og mørke glas med bagstaverne på – bemærk der er ikke længere et logo – er med til at gøre bagklappen virkelig vellykket og elegant. Ej at forglemme de cool rullende blinklys, som det er muligt at tilvælge, får mig unægtelig altid får mig til at tænke Audi. Ikke helt så tjekket, men stadig cool.

Men også indvendig får jeg associationer til Audi (og Volkswagen), fordi det er muligt at få en slags lightversion af navigationen vist i instrumenteringen. Igen ikke lige så tjekket, men prisklassen er unægtelig også i en helt anden ende og i det perspektiv, er det ret fedt og jep, et trin op ad kvalitetsskalaen. Men det slutter ikke her.

Scala kan nemlig for eksempel også fås med komfortable elektriske sæder i læder og alcantaralignende ruskind, personligt er jeg stor fan af det grå stof på sæde og døre, her er sædevarme til både for- og bagsædepassagerer, og så er der ikke mindst den helt op til 9,2” infotainmentskærm, hvor jeg kan bruge Apps fra min iPhone via Apple Carplay. Nuvel, nok er her også lidt hård plast hist og pist, men så vokser træerne heller ikke længere ind i himlen.

Scala placerer sig størrelsesmæssigt mellem Fabia og Octavia, og selvom det ikke gør vognen stor, så er bagsædepladsen glimrende ikke bare til børn, men faktisk også voksne. Hvilket selvfølgelig skyldes, at akselafstanden er strukket så godt ud, at Scala har samme knæplads som en Octavia. Bagagerummet har også god plads til 467 liter mælk og skal man have mere med, kan sæderne altid lægges ned.

Skoda er jo kendt for sin praktik, og det er der naturligvis ikke slækket på i Scala, der både har fundet plads til paraplyholder i døren og sneskaber i benzindækslet, ej at forglemme det glimrende elastiknet i bagagerummet, som kan forhindre småting i at rasle rundt.

Det er topmodellen “Style”, som jeg har sat mig bag rattet i, med en 1,5 liters benzinmotor under hjelmen, 150 hestekræfter og et 7 trins automatgear. Og den kører både behageligt komfortabelt og godt støjdæmpet. Som jeg ruller ud ad motorvejen, bemærker jeg lidt vindstøj, men ellers gør vognen det super behageligt og rapt her. Det gør den så til gengæld ikke ved bykørsel, og slet ikke, hvis der er fugt på vejene.

Automatgearet skifter nok blødt og behageligt, men når jeg rammer byen og skal sætte i gang ved grønt, får vognen alt for hurtigt for mange omdrejninger med hjulspind og larm til følge. Og harmonien fra motorvejenskørslen bliver unægtelig også noget disharmonisk ved køkørsel, fordi jeg gang på gang havner i det forkerte gear. Heldigvis kan jeg naturligvis nemt komme udenom disse små genvordigheder ved at vælge manuelt gear i stedet, eller måske bare en vogn med en mindre motor. Min hverdag foregår trods alt hovedsaglig mest i byen og ikke med lange daglige pendlerture.

Skoda Scala er en fin, velkørende og fornuftig vogn, der kan rumme den lille familie og køre lange ture i ferierne. Kvaliteten er bedre end nogensinde, og det er designet også, omend man ikke skal forvente, at folk vender sig om på gaden i beundring. Scala er praktik i nydelig indpakning, der giver Skodatilhængere al det, de forventer sig af mærket og lidt mere til. Et ekstra trin op ad stigen.

Skoda Scala kan fås med hestekræfter fra 95 – 150, med både benzin- og dieselmotor og koster fra kr. 180.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On