Eksklusiv oplevelse, DS 3 Crossback E-Tense

Foto Malene Raith

Det er ikke pænt at gøre, så jeg undertrykker min ubændige trang til at dytte. Også selvom det faktisk er umuligt på anden vis at gøre den japanske turist opmærksom på, at jeg kører lige bag ham her på den lille vej i den franske by.

Omvendt er det naturligvis en del af charmen ved en elbil. Den lydløse og komfortable kørsel, som gør, at man selv i en rummelig crossover som DS 3 Crossback E-Tense kan snige sig ind på folk, der går i deres egne tanker.

Jeg befinder mig på den smukke landside sydvest for Paris, hvor DS har inviteret til testkørsel af den nye elektriske variant af DS 3 Crossback, kaldt E-Tense. En betegnelse, der iøvrigt fremover vil sidde på alle elektriske DS udgaver, det være sig fuldt elektriske eller hybrider, og med denne her model, erklærer det “unge” bilmærke stolt at have nået målsætningen om strømtilførsel til hele modelfamilien i 2019. Nuvel, den familie består pt. af to modeller.

Du får lige en hurtig genopfrisker. For det er efterhånden flere år siden, at den franske PSA koncern tog beslutningen om, at Citroëns topmodeller skulle stå på egne ben som det selvstændige premium brand DS. Som spæd start fik DS vognene eget logo, men vi skulle helt frem til 2018 før den første selvstændige vogn, DS 7 Crossback, endelig blev lanceret på det danske marked. Med masser af krom, krystaller og blikfang i et design, som var tro mod den oprindelige konceptbil fra 2014. Samtidig var det slut med at købe sin DS hos Citroën, bilerne fik nemlig nu egne butikker.

I maj 2019 kom mærkets anden model så på markedet: lillebroren DS 3 Crossback med fem døre. Crossback er selvfølgelig DS betegnelse for crossover, og DS 3 Crossback hører da også til i det populære segment for kompakte livsstilbiler. En lille premiumvogn i et design som DS kalder for avantgarde med sorte beskyttelseskanter rundt om hjulkasserne, frihøjde og masser af glitter i de elegante fælge, store overdådige grill, flankeret af lodrette LED-lygter. Og så må jeg ikke glemme dørhåndtagene, som flugter med siden og vipper vinkelret ud, når man låser vognen op.

Allerede ved lanceringen blev det meldt ud, at DS 3 Crossback også ville komme i en fuldt elektrisk udgave, og det er såmænd mærkets første af slagsen. I hvert fald som gadebil. DS har nemlig ikke bare deltaget i det elektriske Formel E siden 2015, men faktisk også vundet det i 2019. Det har naturligvis givet DS – og PSA – en masse erfaring og viden om el, batterier og ladetid, og det bruges nu i de gængse gadebiler til dig og mig. 

Ved første øjekast skiller DS 3 Crossback E-Tense sig ikke meget ud fra brændstofudgaven, men kigger man efter en ekstra gang, lægger man alligevel mærke til de særlige fælge, den satingrå grill (tilvalg) og naturligvis E-Tense skrevet med stort på bagklappen. Og så er farven Satin Pearl kun mulig på E-Tense. Indvendig finder man samme overdådighed som masser af glitter på funktionsknapperne i midterkonsollen, på startknappen og knapperne rundt om luftdyserne. Selv kalder DS det kantede design for diamanter, men er man, som jeg, tilhænger af enkelt nordisk design, vil man nok mere kalde det overlæsset. En smagssag naturligvis, og anderledes, vovet og unikt er det i hvert fald.

Til gengæld er der ingen tvivl om, at det er en premiumbil, det her. 

Instrumentbordet er pakket ind i bløde materialer, og den digitale instrumentering gør det muligt for mig at følge med i, hvordan energien flyder til at fra batteriet. Sidstnævnte er iøvrigt placeret under for- og bagsæde og bagakslen derfor rykket lidt tilbage, så det ikke tager plads fra bagagerummet.

DS har besluttet, at rækkevidden ikke skal være mere end 320 kilometer (WLTP). For et større batteri vil i sagens natur veje mere, og det vil ikke rigtig give mening i en forholdvis lille crossover, som alligevel tilbringer det meste af sin tid  i byens hverdagsliv. Til gengæld har DS sørget for, at det er muligt at kunne lade ved en hurtiglader (100 kW), når man skal på en længere tur. Og det er fornuftigt. Erfaringen siger mig nemlig, at jeg, forudsat rækkevidden er stabil og ikke dåner, fordi jeg tænder for varmen, kan tulle bekymringsfrit rundt i min almindelige hverdag i op til en uge med 300 kilometer “på tanken”. 

Men også hurtigladning er vigtigt. Bevares, nogen har måske mere tid end andre, men jeg, som ikke spilder tid på kaffe på en tankstation, finder hele ladningsprocessen voldsomt friheds- og tidsrøvende. Jeg. Vil. Videre. DS 3 Crossback kan oplades 80 procent på en halv time ved en hurtiglader, og det kan jeg faktisk lige leve med på en sjælden tur til Jylland. Ellers tager en 100 procent opladning fem timer ved ladeboksen hjemme i indkørslen.

DS 3 Crossback er i forvejen en komfortabel flyder, men den lydløse kørsel i E-Tense gør oplevelsen ekstra eksklusiv. Jo, jo, den har selvfølgelig elektrisk månebilslyd, når den triller stille af sted, men det kan jeg såmænd ikke høre i kabinen. Vognen er nemlig, som hidtil eneste elbil, så godt lydisoleret, at man kun kan høre den med vinduet åbent.

DS 3 Crossback E-Tense kører smooth og komfortabelt, føles på intet tidpunkt tung, og jeg nyder den øjeblikkelige reaktion på speederen, som man jo har i elbiler, så jeg lige kan smutte gennem hullerne på ringvejen rundt om Paris. Og sætter jeg i Dynamik kommer der for alvor skub i de 136 hestekræfter. Vil jeg omvendt have lidt mere rækkevidde ud af batteriet, kan jeg sætte i ecomode og b-drive. Som så lidt føles som da man i gamle dage klikkede dynamoen ind på hjulet af cyklen. Det bremser nok vognen noget, til gengæld genererer man strøm. 

At sætte en elektrisk drivlinje ind i DS 3 Crossback giver rigtig god mening. Ikke bare gør det den i forvejen luksuriøse kompakte crossover til en endnu mere eksklusiv og dynamisk oplevelse, det passer også godt til en livsstilsbil til bybrug. Ikke noget med at vække naboerne, når man starter bilen eller forurene sit nærmiljø med udledning og larm. Ok, ind til videre kræver det selvfølgelig så, at man har temperament til at vente på, at fodgængerne selv flytter sig fra vejen.

Den nye elektriske DS 3 Crossback E-Tense starter på kr. 290.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On