Ikonet fra Wolfsburg, VW Golf 8

Foto Malene Raith

“Se far, mærket sidder skævt på bilen,” en lille pige passerer forbi på Toldboden i København, hvor jeg er stoppet for at fotografere den nye VW Golf 8 i en farve, der er umuligt at overse.

“Tror du, det er derfor, hun tager billeder af den?” Faren ved vist ikke, hvad han skal svare, men jeg ved godt, hvad hun mener. For selvom den nye generation VW Golf ligner sig selv på mange punkter, så er der skam også flere ting, som er forandret på vognen, der er så klassisk, at selv en lille pige kan spotte, når noget ikke længere er, som det plejer.

Adskillige bilprocenter er ikke blege for fuldstændig at skifte design med en ny modelgeneration. Vognstørrelse og navn er måske nok sådan cirka det samme, men alt andet er forandret. Det gør man ikke ved VW Golf. Nok kan nogen synes, at det er konservativt og ufestligt, men det er bilkoncernen i Wolfsburg nok ret ligeglade med. For det har virket med succes i over fire årtier og af samme grund naturligvis idioti at lave om på.

VW Golf er med sine 46 år på markedet blevet så klassisk, at den har et segment opkaldt efter sig. Mig bekendt er der ikke andre vogne, der har det. Men Golf er også den stabile klippe i de efterhånden uoverskueligt mange forskellige bilmodeller og varianter af modeller, der produceres i dag. Det populære ikon, som alle ved, hvad er.

Volkswagen har siden lanceringen i 1974 har solgt over 35 millioner eksemplarer på verdensplan, hvilket gør Golf til den europæiske bil, der er produceret flest af. Der sælges i snit omkring lige under en million om året, og vognen fra Wolfsburg er da også Volkswagens mest solgte bil. Derfor skal man naturligvis heller ikke lege med ilden. Lidt som en Porsche 911, skal VW Golf blive ved med at være sig selv omend gerne i en moderne og forbedret udgave.

Og det er da også lige præcis det, den nye Golf 8 er. Størrelsen er den samme som forgængeren, men designet er blevet frisket forsigtigt op med skarpere linjer, nye lameller i grillen og smalle LED-forlygter som standard. Det hældende VW logo, som den lille pige bemærkede, er nydesignet og sat på Golf som den første vogn. LED-baglygter er naturligvis også standard, og nu bliver modelnavnet desuden skrevet på bagenden, som vi har set på flere andre vogne under Volkswagen Group. Så man ej er i tvivl om, hvad det er for en VW, der kører foran en i trafikken

Den største forandring finder man dog først, når man sætter sig ind i kabinen. For Golf 8 er udstyret med ikke bare digital instrumentering, men også 10″ infotainmentskærm med navigation. Herinde finder man alle funktioner til infotainment og styring af varme, klima og al det andet, der før havde knapper. Det kræver måske nok lidt tilvænning for gamle hunde som jeg, men logikken er omvendt lige til for min søn, der let som ingenting finder rundt mellem menuerne. Og bare rolig, her er skam også genvejstaster under skærmen og på rattet, som letter betjeningen af de mest almindelige funktioner. Hele dynen er sammen med den adaptive fartpilot til de lidt længere og kedelige ture på motorvejen såmænd standard.

Det virker super gedigent og ser unægtelig elegant ud i en hverdags/firmabil som Golf. Mest begejstret er jeg nu for den lille fikse gearvælger i midterkonsollen. Testbilen er nemlig udstyret med et syv trins DSG-automatgear, hvor man med et fast tryk nemt vipper i enten Drive eller Reverse uden at sidde fast i Neutral. Park har præcis som jeg foretrækker det sin egen knap.

En anden mindre synlig, men meget mærkbar nyhed gemmer sig under motorhjelmen. Vognen, jeg kører i, er nemlig en 1,5 liters eTSI (Style) med 150 hestekræfter. Nyheden er det lille e, der fortæller, at det her er tale om en mildhybrid, hvor benzinmotoren får hjælp fra en lille 48-volts elmotor. Det er naturligvis for at forbedre brændstoføkonomien, men gør altså også vognen virkelig behagelig at køre.

 Jeg mærker det tydeligt på motorvejen. Hver gang jeg slipper speederen ved jævn fart, ruller (coaster) vognen bare kækt og lydløst videre i frigear, fordi benzinmotoren simpelthen slukker. Ingen motorbremse, bare komfortabel coasting. Til jeg træder på bremsen eller speederen igen. Unægtelig en fornøjelse at opleve. Noget andet, jeg bemærker, er de friske køregenskaber, der lige får mig til at bukke hjørnerne lidt skarpere end normalt. Eller lige lave en hurtig overhaling. Fordi jeg kan, og fordi det bare altid er og har været sjovt at gøre i en Golf.

Jeg sidder godt bag det store tykke rat, og det hele føles pudsigt nok stadig hjemligt, selvom min egen Golf 3 kom af dage helt tilbage i begyndelsen af årtusindet. Komforten, designet og de friske køreegenskaber har altid været kendetegnende for VW Golf, og det er det stadig i generation 8. Bare i en endnu bedre og mere moderne udgave. Intet og alt er nyt, hvilket den lille pige måske så fint fik påpeget på havnen, da hun ikke helt kunne sætte ord på andet, end at der var noget skævt ved mærket. ***

VW Golf fås med dieselmotor, benzinmotor og som mildhybrid, senere på følger to plug-in hybrid varianter.

Prisen starter på kr. 245.000,- og kr. 319.000,- for 1,5 eTSI.

 

Author: Malene Raith

Share This Post On