Diskret anderledes, Mazda MX-30 preview

Foto Malene Raith

“Kan man egentlig høre motorlyden udenfor eller kommer den kun ud af højttalerne?” Spørger jeg, som jeg giver lidt gas på den portugisiske bjergvej. “Den er kun i højttalerne,” lyder svaret, “Men vognen giver selvfølgelig lidt lyd fra sig ved lave hastigheder, den funktion har vi bare slået fra lige nu.”

Ja, du læste rigtigt. Elbil og motorlyd. Mazda er nemlig på vej med ikke bare deres første, men også diskret anderledes elbil, Mazda MX-30, og den er Morten Bek og jeg inviteret en tur sydpå for at se nærmere på. 

Hvor er vi?

Vi befinder os i bjergene ved Sintra vest for Lissabon, Portugal, og det er der, ifølge Mazda, to grunde til: dels fordi Lissabon er udvalgt til Green City 2021, og dels fordi Portugal producerer kork, som nu er at finde i interiøret på den nye bil.

Begge dele er altså relateret til den nye MX-30 at gøre, meen mon ikke også solskinnet og de dejlige snoede bjergveje i området spiller lidt ind?

Hvad laver vi?

Mazda har som sagt inviteret til preview og gennemgang af deres nye elbil med en efterfølgende kort testkørsel. Den endelige vogn er endnu ikke helt køreklar, så vi kigger nærmere på design og interiør i en stilistisk model, mens testkørslen foregår i en prototype: en sort folieret CX-30, der er udstyret med styretøj, undervogn, drivlinje osv. fra den nye MX-30. Det kan lade sig gøre, fordi CX-30 og MX-30 deler platform. 

Hvad er nyt?

Af samme grund er det selvfølgelig også nærliggende at tro, at MX-30 blot er en elektrisk udgave af crossoveren CX-30, men det er det nu ikke. Nuvel, dimensionerne er de samme, i hvert fald i længden og bredden, men MX-30 er lidt højere, fordi formen er anderledes.

MX-30 har mere coupelignende linjer, dels på grund af det totonede sorte tag med den sølvfarvede kant, der går ned til den udstående baglygte, men absolut også på grund af de specielle bagdøre. Mazda kalder dem “freestyle doors”, også kendt som suicide doors, altså bagudhængslede døre, der ifølge designerne skal give vognen et åbent udtryk. Inspireret af de åbne japanske huse, som man kan se hele vejen igennem ud til haven på den anden side.

Den store markante sorte beskyttelsesliste hele vejen rundt om bilen, gør den robust at se på, og genkendes fra CX-30, omend formen over hjulkasserne er firkantet, hvilket medvirker til at karosseriet syner mere let og elegant. Fronten på MX-30 er helt sin egen med en smal grill uden Mazdas signatur kromvinge rundt om, som i stedet er reduceret til en lille kromliste over lygten.

Og så er der jo interiøret, og her går vi tilbage i huset. Kabinen er nemlig indrettet som en hyggelig stue i bæredygtige materialer med et sofalignende bagsæde og detaljer på døre og midterkonsol, lavet i stof af genbrugte plastikflasker, en vegansk form for læder som Mazda kalder “leatherette” og restprodukter fra korkindustrien. Som “fun fact” kan nævnes, at Mazda faktisk oprindelig startede som korkproducent for snart 100 år siden. Kun på rat og gearknop sidder der ægte læder af slidhensyn.

Og så er der naturligvis det vigtigste: drivlinjen. Mazda har placeret et 35.5 kW batteri i en ramme i bunden af vognen, som ifølge Mazda er med til at øge vognens stivhed med hele 40 procent i forhold til CX-30, elmotoren er placeret i front under motorhjelmen, hvor der iøvrigt også er gjort plads til en lille kommende “range extender” (men den kommer vi ikke nærmere ind på), og trækker med 142 hestekræfter på forhjulene.

Rækkevidden ligger endnu ikke helt fast, men forventes at blive omkring 200 kilometer WLTP. Ja, ja, Mazda ved også godt, hvad du tænker nu, og derfor gør de også et stort nummer ud af at understrege, at MX-30 er lavet med de kunder for øje, der har en dagligdag i og omkring byen og mulighed for at lade vognen enten hjemme eller på arbejdspladsen. Vognen kan desuden lades ved hurtigstandere, hvor den kan gå fra 10 til 80 procent opladt på 40 minutter.

Den japanske bilproducent forklarer det lille batteri med, at de nøje har regnet på, hvad der er mest bæredygtigt. Og eftersom de fleste mennesker sjældent kører mere end 100 kilometer dagligt, er der ingen grund til at producere og slæbe rundt på så stort et batteri. Miljøregnskabet fra produktionen af MX-30 balancerer hurtigere med et lille batteri, der kan oplades ude eller hjemme dagligt end med et stort.

Hvad synes Malene?

“Jeg reagerede, som de fleste nok vil gøre, med lidt hovedrysten over batteriets rækkevidde. Mange af de nye vogne har jo mindst 300 kilometer på batteriet i dag, så helt ærligt 200? Men så tænkte jeg lidt mere over det, og kan faktisk godt se det rigtige i Mazdas valg. For hvis jeg har en ladeboks i indkørslen, som de jo foreslår man har, så kan jeg jo bare sætte vognen til hver dag, og så behøver jeg jo slet ikke et større fordyrende batteri. Så har jeg, som almindelig byboer, rigelig rækkevidde hver morgen, og det er nu altså stadig det, som elbiler er mest velegnede til. De daglige ture i byen til indkøb, til skole, til arbejde.

Faktisk synes jeg, at der er mange, der forsøger at oversælge elbilerne i øjeblikket, som en fuldstændig erstatning for brændstofbilerne, og der er de altså slet ikke henne endnu. Hverken når vi taler infrastruktur eller miljøbelastning og genbrug af batterier. Jo, jo, vi hører nok historierne fra elbilsfanatikerne, som sagtens kan tage på ferie i udlandet i en elbil, men for mit eget vedkommende har jeg hverken tålmodighed eller lyst til at skulle lave lange ladestops undervejs. Vi tanker, klarer toiletbesøg og er videre indenfor ti minutter. Kunne jeg gøre det i en elbil, gjorde jeg det gerne. Jeg vil også strække den til 15 minutter. Men ikke 45. Slet ikke tre gange på en dag på vej ned gennem Europa. Og så må vi i samme åndedrag ikke glemme, hvor mange, der gerne vil have en campingvogn med. De kan slet ikke komme nogen vegne i en elbil. Derfor er den stadig kun et supplement, ikke et alternativ til brændstofvognen.

Og derfor synes jeg faktisk, at Mazdas udmelding i virkeligheden er befriende ærlig. De lægger ikke skjul på, hvem vognen henvender sig til og at en ladeboks i hjemmet eller på arbejdet er en forudsætning. For det er det altså. Glem elbilen, hvis du ikke har det. Opladning ved supermarkedet er kun en mulighed, hvis du bruger timer daglig på at købe ind, da det sjældent er der, du finder hurtigladerne.

MX-30 er ikke være en elbil, der skal skille sig ud fra mængden, og det synes jeg heller ikke, den gør. Før man altså åbner de der døre og kigger ind i kabinen. Det lyse sofalignende bagsæde, kork og stof på dørene og kork i midterkonsollen er med til at gøre interiøret anderledes og super hyggeligt. Lidt i stil med BMW i3, som jeg iøvrigt er stor tilhænger af, bare større og ikke lige så særpræget. MX-30 er diskret anderledes.

MX-30 kører også utroligt smooth og komfortabelt på den lille testtur i prototypen, styretøjet er behageligt og Mazdas G-Vectoring vægtfordelingsystem, gør virkelig de skarpe hjørner nemme og behagelige. Også for min passager som jeg bemærker sidder forbløffende stille i sædet, selv når jeg runder bjergvejene i høj fart. Vognen føles dog lidt tung op ad bakke i Portugal, og den kunstige lyd, som Mazda indtil videre har bygget ind i højtalerne efter devisen, at folk fornemmer fart ud fra motorlyden, er jeg heller ikke voldsomt fan af. Mest fordi, jeg syntes, den var for diskant, og Mazda overvejer da også at gøre det muligt at slå den fra. Første forsigtige møde med MX-30 alt i alt godt, og jeg glæder mig til at prøve vognen på ny, når karosseriet er blevet sat sammen drivlinjen.”

Hvad synes Morten?

“Malene og jeg har en fælles passion for biler og arbejder sammen på bedste vis, men enige er vi bestemt ikke altid. Nogle gange står sol og måne (eller måske fælge og dæk) bare perfekt, og så dukker en bil – et design, en motor, køreegenskaber – op, hvor vi har samme holdning. Det sker ikke hver uge. Heller ikke hver måned. Det sker med MX-30, og det er ikke engang en fuldt færdig og helt produktionsklar bil. Måske vi bare bliver blødere med årene, måske Mazda bare er gode til at forklare, hvad meningen med MX-30 er, så den kommer op på lystavlen på den helt rigtige måde.

Mazda har, for mig at se, noget som man kan grine af eller være imponeret over, alt efter hvem man er; bær over med mig, for nu bliver det mere føle-føle, end det jeg plejer at komme med. Mazda har en næsten holistisk tilgang til det at udvikle biler, og MX-30 er den model, det altfavnende og holistiske udtrykkes klarest med. For nogle mennesker betyder holistisk lidt det samme som noget hokus-pokus. For mig betyder det, at der tages hensyn til alle påvirkninger og processer, mennesket og naturen. Som Malene siger, så er der simpelthen for mange ubesvarede spørgsmål omkring batteriet i elbiler i forhold til miljø, natur og genanvendelse, til at vi på nogen måde kan sige, at elbilen er det perfekte transportmiddel. Mazda har valgt en relativt lille størrelse til batteriet i MX-30, fordi det kræver færre resourcer og giver flere kilometer på en opladning; batterier er nemlig frygteligt tunge, og tunge biler bruger mere brændstof/strøm. Mazda bruger kork i kabinen, køreegenskaber som føles behagelige i kroppen. Jeg sagde, det ville være mere føle-føle…

Skal man køre langt, hurtigt kunne tanke op og ikke slæbe rundt på et ekstremt stort batteri, og vil man ikke kører benzin eller diesel, så skal man købe sig en brintbil. Den slags er sjældne som solskinsdage om vinteren, og de er dyre. Det vil ændre sig, og elbiler vil også ændre sig, så måske en dag, batterierne er uproblematiske i forhold til miljø og kan tåle voldsomt hurtig opladning, men lige nu er elbilen slet ikke i nærheden af at være “folkets bil”. Elbilen går stadig i vuggestue, mens benzinbilen studerer på universitetet, hvis jeg skal prøve at skabe en analogi.

Mazda er ærlige om batteri, rækkevidde og de problematikker og begrænsninger, elbilen har i dag. Når det bliver bedre, kan MX-30 få et batteri med større kapacitet og længere rækkevidde, men lige nu er der ingen grund til det. Du kan alligevel ikke køre fra Amager til Hjørring i en elbil på en vinterdag uden at tage flere tvungne og lange ladepauser, og så længe jeg kan køre hele vejen i en dieselbil, som i øvrigt er særdeles renlig i sin seneste aftapning, hvorfor skulle jeg så ville køre en elbil?

I et vakuum, hvor alt passer for mig som bruger af bil, og jeg kan lade min elbil op hjemme i garagen, og jeg aldrig skal bruge den på en tur til Italien, men til at køre i byen og måske 40 km hver vej på arbejde, så er den nye MX-30 ekstremt attraktiv – selv om vi kun kører den i en prototype med karrosseri fra den nye CX-30. Den måde elmotoren smidigt overfører strøm til hjulene, bremserne føles naturlige, selv når de kun regenererer og ikke bremser “fysisk”, og den måde bilen smyger sig om hjørnerne er imponerende. Netop fordi Mazda har en tankegang, som gør, at alt skal føles behageligt og rart, men aldrig kedeligt.

Jeg elsker interiøret i MX-30 (altså den færdige udgave) med kort og lyse sæder. Bilens design og de omvendte bagdøre i RX-8-stil køber jeg også ind på. Jeg glæder mig på alle måder til at prøve MX-30, når den senere i år er helt færdig.”

Mazda MX-30 kommer til Danmark efter sommer i en såkaldt “First Edition”, som koster fra kr. 253.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On