Luksus og kernekompetencer, Land Rover Discovery Sport

Foto David Shepherd og Malene Raith

Jeg har jo prøvet det før, alligevel imponerer det mig hver gang. Hvor utroligt komfortabelt og upåvirket Land Rover Discovery Sport ikke bare kører på hullede jordveje, men også ubesværet klatrer gennem stejlt, stenet og udfordrende terræn. Vognens anvendelse er jo i Danmark som oftest det komfortable tilbehør på jævn asfalt til familien i villaen med den brede indkørsel i det pæne postnummer. Måske med en god jagt ind over i ny og næ.

Men det gør faktisk bare det nye facelift af Land Rover Discovery Sport ekstra interessant. For med det er der ikke bare frisket fint op ude, inde og teknisk, den kompakte SUV har nu også fået plads til et mindre batteri under hjelmen, så den kan køre længere på literen. Og fra næste år sågar også på strøm i byen.

“Prøv at se engang …” den flinke Land Rover mand i grønne knælange shorts og hvid t-shirt går nu hen og trykker på baghjulet, der pt. ikke har jordforbindelse, så vognen vipper baglæns. Læner jeg mig frem vipper den forlæns igen. For jeg hænger faktisk lige nu kun på to hjul på en iøvrigt temmelig stejl og ufremkommelig stenvej i bjergene bag Barcelona, hvor Land Rover har inviteret til udfordrende testkørsel af den nye faceliftede Land Rover Discovery Sport.

Jovist, er det en luksusvogn med plads til syv i kabinen til velhavende familier, men det er jo også en SUV. Og den slags forpligter naturligvis, når der er et lille grønt Land Rover emblem på grillen.

Den britiske bilproducents kernekompetance er jo først og fremmest de terrængående vogne, som de bygger i tre forskellige serier: i den ene ende er de udprægede luksus SUV’er i Range Rover-serien, i den anden  de mere hard core praktiske vogne i Defender-serien. Og lige der midt imellem luksus og praktik lander Discovery. Serien, der forkortet kaldes Disco, hvis man er nede med de fede fra Land Rover, går tilbage til 1989, jep, det er jubilæumsår i år, og blev så i 2014 udvidet med Land Rover Discovery Sport. Praktik, luksus og dynamik. Og det var noget folk kunne lide.

Vognen har nemlig ikke bare solgt i over 475.000 styk siden lanceringen for fem år siden, det er såmænd Land Rovers bedst sælgende SUV tre år i træk. Af samme grund er det nye facelift naturligvis ekstra vigtigt.

Discovery Sport er en kompakt SUV med et på en gang simpelt og moderne design. Den er stor, omend den i Land Rover regi går som en mellemstørrelse, og har som sagt plads til nuvel, de kortere ben på tredie sæderække. Vognen skal appellere til folk med aktiv livsstil (det mantra er så pænt gennemtærsket af alle bilproducenter, der har sat lidt plast på en hjulkasse), men dog med den seriøse tilføjelse: til yderlighederne. Og de mener det. Så glem alt om smart plast og looks alene. Det her er vognen, der faktisk kan al det, de andre prøver at se ud som om, de kan.

Discovery Sport er designet til at rumme en tredie sæderække, uden at det behøver kunne ses udefra. Proportionerne er gjort sporty blandt andet takket være taglinjen, der skråner ned bagtil, hvor bagenden kommer op. De store hjul er desuden med til at give den volumen – og apropos, så er det jo almen bildesignviden, at jo større hjul, desto bedre udseende. Derfor fås Discovery Sport nu også på hele 21″. Tjek dem lige ud, det ser unægtelig bare brandgodt ud.

Faceliftet involverer naturligvis også en lidt mere vred ny front med ny grill, ny kofanger, og nye luftindtag, der er rykket helt ud på siderne, igen for at få vognen til at synes lavere, bredere og solidt plantet på jorden, og så har vognen ikke mindst fået den nye unikke LED-lyssignatur i forlygterne, fine detaljer på siden og nye aflange lygter samt kofanger på bagenden.

“Please fortæl mig, at det ikke er noget i kabinen, der knirker,” udbryder jeg pludselig opmærksom og spidser øren. Min cypriotiske kollega kigger sig om i kabinen, inden han træt flytter min dametaske på bagsædet. Lyden forsvinder. Pyh. For naturligvis er der ikke noget, der giver sig eller knirker inde i den helt nye kabine. Også selv vi rumler af sted ud ad en ujævn stenvej med dybe huller. For vognen er jo altså først og fremmest bygget til det her – og det der er værre.

Selvom Discovery Sport som sagt er en krydsning mellem luksus og praktik, så er Land Rover gået mere all-in med luksus i den nye kabine i forhold til forgængeren. Materialerne er blevet blødere, naturligvis afhængig af udstyrsniveau, plastik er skiftet ud med træ for eksempel i dørene, og så har hele instrumentbordet fået en ordentlig Range Rover opfrisker med nyt rat med de labre digitale styreknapper til infotainmentsystemet, ny digital instrumentering og ikke mindst en ny højere midterkonsol med en de nye store skærme ovenover samt digitale køremodes. Elegant og luksuriøst.

Man trykker nu på den lille knap ved drejeknappen i højre side for at vælge køreprogram, og vigtigt nyt er, at Discovery Sport i Automode selv slår baghjulstrækket fra ved jævn fart på jævnt underlag. For at spare brændstof naturligvis. Her er også nu mulighed for trådløs opladningen af mobilen, seks USB udtag rundt omkring i kabinen og 4G hotspot, men hvad der måske er allermest vigtigt, så er kabinen omstruktureret og rettet ind efter det, der skal være plads til i en helt ny variation: et batteri.

Plug-in hybriden, du ved, den hvor du både tanker og sætter strøm til vognen, står dog først klar i midten af 2020. De nærmere detaljer er i sagens natur endnu ikke ude, men der kan ikke herske tvivl om, at det absolut giver rigtig god mening at lade den luksuriøse SUV køre på ren strøm på villavejene og skifte til brændstof, når man skal ud på en længere tur.

Men faktisk har et mindre batteri fundet vej ind i den faceliftede vogn, således at Discovery Sport nu kun fås som en såkaldt mild hybrid. Systemet er sådan set ikke noget, man mærker noget videre til bag rattet, men er en støttefunktion som forbedrer brændstoføkonomien (op til 7 procent ifølge Land Rover), hvad enten man vælger en diesel eller benzinmotor. Rent teknisk høster vognen energi fra kørslen, der lagres i batteriet, og så bruges igen ved Start/Stop og ved acceleration. Da mild hybriderne altså har et mindre batteri en Plug-in versionen, der decideret kan køre på strøm, har Land Rover valgt at give dem en lidt større tank – også til AdBlue på dieselversionen.

Jeg prøver at køre både den store dieselmotor med 240 hestekræfter og den store benzinmotor med 250 hestekræfter. Begge har et yderst komfortabelt 9-trins automat, som skifter super smooth, når jeg cruiser på landevej og motorvej, vognen ligger også overraskende stabilt i skarpe sving ved høj fart, men det er selvfølgelig herude i bjergene på de dertil indrettede snoede, skrå, hullede, stenede og mudrede jordveje, at Discovery Sport for alvor viser, hvad den kan.

Som sagt er jeg ude at vippe på to hjul, men som jeg fortsætter ned ad den lodrette stenede skråning, kan vognen ikke bare holde sin store vægt stangen med “Hill Hold” og “Downhill Descent” funktionerne, den kan også forsigtigt selv slippe bremsen med “Gravity Release Control”, når jeg fjerner foden fra den, så vognen ikke sætter i gang med et ryk.

Kameraerbilleder i alverdens vinkler kan vise mig, hvor tæt jeg er på det store træ langs siden, eller hvor på den smalle bro af træstammer hjulene befinder sig. Og kører jeg op ad en stejl bakke og intet kan se for motorhjelmen, fotograferer et kamera på fronten underlaget foran vognen. Billedet rykker med ind under bilen, når jeg kører frem, så jeg på den måde kan se, hvad der befinder sig mellem hjulene. Det er ret vild teknik det her, og det fungerer optimalt.

Discovery Sport kører ganske enkelt ufortrødent og overlegent gennem udfordringerne i terrænet som en hard core elitesoldat, mens jeg blot sidder luksuriøst bag rattet i min mininederdel og hører Mendelssohn uden at få så meget som en lille plet på mine hvide sneakers. Og selvom støvet lægger sig på hele vognen og dækker udsynet gennem bagruden, kan jeg stadig kigge bagud med det digitale bagspejl. Det får sit billede fra kameraet, der sidder i den lille hajfinne på taget, og giver et ret bredt overblik, når bagruden er ude af brug. Uanset som det skyldes støv, sne eller ungernes oppakning. Og bare rolig, er du mere et godt gammeldags spejl, så slår du bare den digitale funktion fra.

Min hollandske kollega, som jeg sidst på dagen kører rundt med, og jeg kan nu alligevel ikke lade være med at smile lidt skævt. Naturligvis først i beundring over vognens suverænitet i de rå omgivelser, og dernæst ved tanken om hvor få af kunderne, der nogensinde får brugt det i praksis. Men det kan jo bare ikke være anderledes. For det er jo netop disse evner, der er hele hjertet i Land Rover, og det, som man betaler for. Præcis som det er på hurtige sportsvogne, som er perfektioneret og optimeret til at skabe resultater på en racerbane. At kunderne så bruger dem på deres egen måde, må de jo naturligvis helt selv om.

Den opdaterede version af Land Rover Discovery Sport fås som enten en 4 cylindret 2.0 liters dieselmotor med enten 180 eller 240 hestekræfter, eller en 4 cylindret 2.0 liters benzinmotor med enten 200 eller 250 hestekræfter. Vognen er ude hos forhandlerne nu, og prisen starter på kr. 616.880,-

Author: Malene Raith

Share This Post On