Trin op med ny Skoda Scala

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned tryk her!

Foto Malene Raith

“Nårh, ja, man kan selvfølgelig også bare … “ Jeg trækker stikket ud af den kroatiske iPhone med den misvisende rutevejledning og tilslutter min egen. Viola, mobilen spejles på farveskærmen, og navigationen makker nu ikke bare ret, den er også på dansk. Hah, sværere var det jo ikke, at komme på rette vej igen. Og for at det ikke skal være løgn, kan ruten også ses i displayet mellem urene i instrumentbordet. Cool, på en sådan fætter Audi wannabe måde.

Ikke mindst fordi det altså ikke er en dyr premiumvogn, jeg er ude og rulle første testtur i, men den nye hatchback Skoda Scala. En familievogn, som skal være med til at rykke hele modelfamilien et trin op ad … jep, skalaen.

Jeg befinder mig i Kroatien, nærmere betegnet kystlinjen ved Split, hvor Skoda har inviteret til testkørsel af deres nyeste darling: Scala. Navnet betyder trappe – så blev den lige skåret ud i pap – og med det ønsker Skoda at signalere, at den helt nye model markerer starten på en her ny målsætning om at bringe det tjekkisk-tyske bilmærke op på et nyt niveau.

Nuvel. Det er nu ellers utvivlsom gået fint fremad for Skoda de sidste mange år, hvor særligt danskerne har taget mærket til sig. Både modellerne Fabia og Octavia er bestsellere, og lige netop de to vogne lægger Scala sig ind imellem størrelsesmæssigt. Som en slags afløser på den tomme plads i modelfamilien efter Rapid, der blev udfaset i 2018.

Med Scala introducerer Skoda en helt ny markant designlinje, som man fremover vil kunne genkende på de nye modeller fra mærket, og det ser unægtelig lovende ud, som jeg betragter den blå vogn, der står og glimter i solskinnet på grusvejen foran mig.

De tynde LED-forlygter og den brede mørke kølergrill gør fronten skarp og markant, og de smalle linjer og mørke glas med bagstaverne på – bemærk der er ikke længere et logo – er med til at gøre bagklappen virkelig vellykket og elegant. Ej at forglemme de cool rullende blinklys, som det er muligt at tilvælge.

Og så må jeg ikke glemme, at elektrisk bagklap og elektrisk krog desuden også er et par nye skarpe features, som vil kunne tilkøbes med Scala.

Men også indvendigt er der højere toner. Scala kan nemlig for eksempel fås med komfortable elektriske sæder i læder og alcantaralignende ruskind med sædevarme til både for- og bagsædepassagerer, det er muligt at oplade sin mobiltelefon trådløst i holderen for enden af midterkonsollen, være online på hele køreturen, og så er der altså ikke mindst den helt op til 9,2” infotainmentskærm, hvor jeg jo altså blandt andet kan Apps fra min iPhone via Apple Carplay.

Nuvel, nok er her også lidt hård plast hist og pist, men så vokser træerne heller ikke længere ind i himlen. Vi taler jo stadig familiebil i mellemklassen, som er til at betale, ikke en firmabetalt premiumbil.

Scala har desuden også vejbaneassistent, og er desuden første model med den nye udvidede Blind Spot funktion, der hedder Side Assist, som ser og advarer mod biler hele 70 meter bag vognen.

Kabinen føles glimrende rummelig, men mest overrasket bliver jeg alligevel, som jeg sætter mig om på bagsædet. Pladsen er nemlig glimrende heromme ikke bare til børn, men faktisk også voksne. Hvilket selvfølgelig skyldes, at akselafstanden er strukket så godt ud, at Scala faktisk har samme knæplads som en Octavia. Bagagerummet har også god plads til 467 liter mælk og skal man have mere med, kan sæderne altid lægges ned. Nuvel, og så må ungerne jo bare tage bussen.

Det er en 1.0 TSI med 115 hestekræfter og seks manuelle gear, som jeg kører af sted i her langs kysten i Split, og den gør det komfortabelt og godt. Gearene glider fint, jeg mangler ikke kraft på hverken landevej eller i byen, og selvom jeg ikke er den hurtigste vogn ude af betalingsanlægget på motorvejen, kører den til gengæld behageligt støjdæmpet, når jeg er kommet op i omdrejninger. Køreoplevelse og styretøj er utvivlsomt på den komfortable side mere end den dynamiske, hvilket passer udemærket til en familiebil.

Vil man have mere kan man shoppe op med en 1.5 TSI motor med 150 hestekræfter, og pendlerne kan med fordel nappe 1.6 TDI dieselmotoren med 115 hestekræfter, der kan køre op til 20,5 kilometer på literen – og ja, det er naturligvis de nye mere retvisende WLTP tal.  De to får jeg dog ikke prøvet hernede i Kroatien, men holder mig til denne her, som forventes at blive den mest populære familieudgave. For det er jo det Skoda Scala er. En familiebil. Ikke en enorm en af slagsen, men en kompakt og samtidig rummelig og veludrustet familievogn i et nyt skarpt Skodadesign. Og Skodafans vil ikke blive skuffede. Scala lever op til sit navn og går skridtet videre op ad trappen.

I årets tre første måneder blev der solgt ca. 1.200 Octavia og 1.100 Fabia i Danmark. Om Scala vil kannibalisere på dem eller få sin helt egen fanskare må tiden vise. Skoda Scala blev lanceret i juni, prisen starter på kr. 189.99o,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On