Den samme og helt anderledes ny Range Rover Evoque

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Indrømmet. Jeg har aldrig været helt solgt til Range Rover Evoque, som jeg for eksempel er til Range Rover Sport eller Velar. I min optik har Range Rovers mindste SUV nemlig altid været en smule sammenklemt at se på, og det blev absolut ikke bedre af, at vognen fik en mut ex-Spicegirl som ambassadør. Really? Var det det, kvinder ville have? Ja. Det var det faktisk, men det vender jeg tilbage til.

For har man det ligesom jeg, er det jo godt, at verden er i evig forandring. Stil, design og teknologi udvikler sig hele tiden, og nye modeller kommer til, når de gamle bliver, well, for gamle. Og selvom den måske ligner sig selv en hel del, så er der sket en masse med Range Rovers kompakte SUV,  som ganske enkelt gør den nye Evoque langt mere attraktiv, selv for en skeptiker som jeg.

Evoque er en vigtig bil for Land Rover, der jo som bekendt producerer Range Rover, og det blev den sådan set helt fra start. For selvom jeg altså rynkede lidt på næsen, blev første generation Evoque en succes fra det øjeblik den ramte asfalten i 2011. Vognen blev nemlig den hurtigst sælgende Range Rover nogensinde, og ikke mindst en populær indgangsvogn for nye kunder. Nuvel, eftersom Danmark trods alt er et lille marked for luksuriøse SUV’er, giver tal fra England og Tyskland måske et mere retvisende billede af, hvad Evoque kunne/kan, og her var henholdsvis 60 og 76 procent af Evoque køberne nye kunder i butikken.

At Evoque naturligvis, som alle vogne fra Land Rover, kunne klatre rundt i krævende terræn, var mindre vigtigt for målgruppen, for størrelsesmæssigt passede SUV’en godt til byen, hvor 73 procent af kunderne da også boede. Og jep, en stor del af dem var altså kvinder. Hvilket var nyt for Land Rover, der på det tidspunkt næsten udelukkende havde mænd i kundearkivet.

Evoque fik i 2014 et facelift, og nu, fem år senere står anden generation så klar. Faktisk lige foran mig her ved den nybyggede butik i Herlev, hvor Jaguar Land Rover har inviteret til et par timers testkørsel. Kompakt SUV klinger unægtelig af livsstilsbil, et efterhånden tyndslidt ord, men jeg kan lide, hvad jeg ser. For nok har den nye Evoque pænt meget det samme ydre design som forgængeren, det kan folk nemlig godt lide, og så alligevel er alt, på nær dørhængslerne, nyt. Bygget på en ny platform, som kan imødekomme den britiske bilproducents målsætning om, at alle modeller skal komme med en eller anden form for strøm i 2020.

Og der er da også enkle virkningsfulde nye detaljer at se i det ydre design. For eksempel er grillen blevet en lille smule større, hvilket er med til at gøre fronten mindre sammenbidt og modvirker desuden forgængerens tendens til underbid. Forlygterne er nye, og så har vognen fået de elegante indfældelige dørhåndtag fra Velar. Og jep, måske er det den gråbrune sølvfarve, det sorte tag og stylingen på netop denne her First Edition 2.0 liters diesel med 180 hestekræfter, der gør det, men jeg får nu assosiationer til den nye storebror i flokken. En vogn (altså Velar) jeg kunne lide fra første øjekast. 

Jo, jo, stor er Evoque stadig ikke, det ser man tydeligt fra siden, men faktisk er den blevet mere rummelig, idet vognen har fået en smule større akselafstand. Det giver lidt mere plads på bagsædet og i bagagerummet. Evoque er også blevet mere stiv, hvilket forbedrer køreegenskaberne, og så er den faktisk gjort endnu mere kapabel i terrænet.  For eksempel kan den lille Range Rover nu køre gennem hele 600 mm vand. Så kan sommerens skybrud bare komme an.

Men det er særligt når man kommer ind i kabinen, at man får øje på forandringerne. For Evoque har fået al det bedste fra Velar med den store infotainmentskærm, touchskærmen i midterkonsollen, der styrer radio, klimaanlæg, sæder og terræn/køremodes, samt de labre digitale drejeknapper, der skifter i displayet alt efter programmet, man skal indstille. Gennemført og stilfuldt. Man kan desuden nu også få den virtuelle gennemsigtige motorhjelm til sin Evoque, der ved hjælp af kameraer kan se ned på området lige foran og omkring vognen, som ellers er udenfor førerens synsfelt. Det være sig den anden side af den stejle bakketop i terrænet, eller nuvel, den høje kantsten i byen.

Helt synligt under hjelmen vil der være to dieselmotorvarianter at vælge imellem samt tre benzin. Dieseludgaverne kommer som milde hybrider og i tråd med målsætningen følger desuden både en hybridudgave og en plug-in hybrid i 2020.

Jeg sætter mig komfortabelt til rette i den “lille” diesel med 180 hestekræfter (der findes også en med 150 hestekræfter, men den kommer slet ikke til Danmark), og den er et rigtig behageligt bekendtskab. Både i byen og på landevejen har jeg fint med kraft, og det samme gør sig faktisk gældende på motorvejen. Evoque kører overraskende støjsvagt selv på de 21″ fælge, som jeg synes, man bør forkæle sin luksusvogn med. Nok kører jeg ikke voldsomt hurtigt nogen steder, men i et pænt og nydeligt tempo, som jeg vil gøre i min hverdag uden hestetrailer, børn eller andet på slæb. Og på intet tidspunkt har jeg problemer med at foretage en kvik overhaling eller opretholde et godt cruisetempo.

Jeg prøver også en tur i den mindste benzinvariation med 200 hestekræfter, og her bemærker jeg, at den til forskel er mere rap ved lavere hastigheder. På motorvejen mister den til gengæld pusten en smule ved overhalinger. Om man er til det ene eller det andet, er en smagssag, men jeg hælder klart til dieselvarianten. Den forekommer mig mest harmonisk, også selvom den jo altså har en svag diesellyd i tomgang.

En sidste interessant detalje er det nye bakspejl. Jeg har skam fået det at vide, og alligevel lykkes det mig lige at skulle tjekke min makeup i spejlet. Hov? Jeg er der slet ikke? Næh, for lige nu er det slet ikke et spejl, men en lille projektor for kameraet i hajfinnen på bagenden. Det giver et meget bredere udsyn over trafikken heromme end et traditionelt spejl, og særligt Evoque, der har en lille bagrude har glæde af den slags. Også selvom det altså gør mig usynlig på vampyrmåden i bakspejlet. Som sagt  er Evoque nok den mindste Range Rover, men til gengæld den mest velegnede til folk, der bor og arbejder i byen. Og ikke mindst kvinder.

Den kan nemlig fås med al det, der klinger godt i vores ører såsom Eucalyptus træ, bæredygtigt uld (fra den danske tekstilfabrikant Kvadrat), genbrugsplast og altså lige om lidt som en miljøvenlig plug-in hybrid. I like. Men mest fordi den luksuriøse by-SUV nu er blevet mere harmonisk og mindre mut, og sågar kommer med mere lækkert udstyr til en lidt lavere startpris end forgængeren. 

Som sidebemærkning kan tilføjes, at den nye Evoque ikke kommer som cabriolet.

Range Rover Evoque starter på kr. 552.000,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On