Elegant luksus i byen, Jaguar I-Pace

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Åh, selvfølgelig! Som jeg kører ud på gruset med de dybe mudrede huller her på byggepladsen i Københavns Havn, er der pludselig noget, der falder på plads.

Altså, jow, batteridrevne biler i byen giver naturligvis som udgangspunkt altid god mening, og at Jaguar nu har sendt deres allerførste fuldt ud elektriske bil, Jaguar I-Pace, på gaden er klart også sund fornuft på flere planer. Det er da sådan set også kun de sidste fire bogstaver i navnet, der har voldt mig lidt kvaler. Eller i hvert fald ikke helt givet mening. Indtil nu. For midt på denne råkolde solskinsfulde formiddag, opdager jeg pludselig en knap, der forklarer det hele.

Jeg skal nok undlade at kommentere yderligere på den danske problematik med E og I som begyndelsesbogstav. Det har jeg så rigeligt travet rundt i, da jeg kørte E-Pace, og det er som sagt alligevel også de fire efterfølgende bogstaver, som var et kuriosum. Pace. Jaguars betegnelse for SUV.

For når jeg står ved siden af Jaguar I-Pace, synes jeg umiddelbart, at den mest af alt ligner en lang og lidt oppustet sedan. Og da jeg i forsommeren 2018 testkørte en af de tidlige prototyper, besluttede jeg mig da også for, at crossover nok var et mere rigtigt ord. Ikke at jeg er fan af den betegnelse, som bilbranchen selv opfandt på et tidspunkt, om de biler, der ikke helt lignede det, som man forbinder med en SUV, og lige så brat droppede igen for i stedet at kalde alt med lidt plastik over hjulkasserne for SUV’er.

Anyway, jeg tog C-ordet i min mund, men nu spytter jeg det ud igen. For her på kajen i havnen går det op for mig, hvorfor at I-Pace alligevel kan kaldes for en SUV. Men jeg starter lige et andet sted.

“Synes du ikke bare, at den er flot?” overhører jeg min 8-årige stolt sige til en anden. Og det er faktisk ikke så ringe. Drengen har i sit korte liv været med ombord i hundredvis af biler helt uden at være synderligt bilinteresseret, men Jaguar I-Pace taler til ham med det samme. Nuvel, man skulle da også være fra månen, hvis man ikke blev påvirket af det muskuløse og luksuriøse design.

Ud over at den som værende en elbil er unik i Jaguars modelprogram, så er I-Pace også helt sin egen. På en elegant og luksuriøs måde. Ikke noget outreret “se mig, se mig, jeg er miljøvenlig, ligesom min ejer”. Næh, I-Pace ligner bare endnu et nyt medlem i den luksuriøse Jaguardesignfamilie fuld af komfort og ingen politisk korrekte budskaber. Fedt!

Nok er den mindre end F-Pace, Jaguars største SUV, men fordi den faktisk har større akselafstand, som ses tydeligt på de korte udhæng for og bag, har den masser af plads i kabinen. Batteriet på I-Pace er placeret i bunden af vognen, hvilket, sammen med udhængene, er med til at give den sin lidt coupéagtige form. Den store småbistre grill på fronten lemper den designmæssigt smukt ind blandt sine familiemedlemmer og luftindtaget i kølerhjelmen gør den ekstra dynamisk at se på.

At der er lånt lidt hist og pist fra andre vogne, er næppe overraskende. Som for eksempel de elegante dørhåndtag, der glider ud fra døren, når man låser op, og kører ind, når man sætter i gang, lånt fra Range Rover Velar. Og ja, Tesla. There. I said it. Og som ekstra bonusinformation kan jeg iøvrigt i denne forbindelse oplyse, at det som fumlegøj lykkedes mig at stikke fingrene i håndtaget, mens det kørte ind. Frygt ej, håndtaget glider fluks ud igen ved blot den mindste modstand. End ikke et rap over nallerne fik jeg. Selvom jeg fortjente det.

Instrumentpanelet er helt og aldeles I-Paces eget med et 12″ display bag rattet, headup display, stor infotainmentskærm med et effektivt bakkamera og et elegant display til klimaanlæg, sædevarme/køl mm. nedenunder. Og som cool detalje har også klimaknapperne et lille display i midten, der skifter alt efter om du retter på temperatur eller sædevarmen.

I-Pace er desuden fyldt med sikkerhedssystemer såsom automatisk nødbremse, driverassist, vognbaneassistent, fodgængerairbag m.m., men det der begejsterer mig ubetinget mest, er automatgearet. Nuvel, jeg har set det i enkelte andre biler nu, men det ændrer ikke ved min begejstring for de tre store sølvknapper: Drive, Neutral og Reverse. Og en sort P knap. Bum. Slut med at skubbe rundt på en pind og havne i neutral på irriterende tidspunkter. Sådan skal et automatgear se ud.

Kabinen er stor, luksuriøs og en fornøjelse blot at opholde sig i, som man vel også forventer sig af en Jaguar, men den støjfri kørsel giver bare komforten et ekstra nøk opad. Og jeg sidder faktisk højere i det hvide tykke læder bag rattet, end det synes udefra, men det er ikke det, som lemper vognen over i SUV segmentet. Det er heller ikke firehjulstrækket, som effektivt kan trække den 2,1 ton tunge I-Pace fra 0 – 100 km/t på 4,8 sekunder, næh, det er såmænd den dersens knap, som jeg opdager ved havnen. Som kan hæve og sænke vognen. Huller i vejen? Vupti, så hæver jeg da bare vognen, og kører aldeles ubesværet og komfortabelt igennem dem. Yes, flueben ved SUV.

Alle elbiler har har jo en lækker lydløs acceleration, lidt som warpspeed, og trods sin lidt flottenheimer vægt er I-Pace utrolig smooth og velafbalanceret. Den hænger rigtig godt fast i asfalten i kurver og føles på intet tidspunkt klodset. Snarere overraskende let, dynamisk og komfortabel. Til gengæld koster dynamikken lidt på et ikke uvæsentlig punkt: rækkevidden. Nok er min vogn ikke fuldt opladet, da jeg henter den med omkring 300 kilometer i rækkevidde, men en hurtig tur på motorvejen – vel at mærke uden speederen i bund – suger alt for meget ud af det regnskab. Åh, øv!

Nu skriver vi 2019. Og der burde en rækkevidde altså være en nogenlunde pålidelig, også selvom man trykker på speederen et par gange. I frostvejr. Med sædevarmen tændt. Jeg ender med at have rækkevidde til det halve.

Nåh, men det kender nuværende elbilejere uden tvivl alt til, og de har af samme grund også allerede en lader i indkørslen. Den slags har målgruppen nemlig. En indkørsel. Og der følger faktisk en ladestander fra Clever med i handlen, når man køber en I-Pace (nuvel, Teslaejere skal så skifte over). Dermed kommer man altså altid ud til et fuldt batteri, og rækkevidden kan udnyttes optimalt i hverdagen. Udfordringen, som med alle andre elbiler, er altså kun på de lange ture.

I byen noterer jeg, at I-Pace fungerer meget bedre. I det mere rolige tempo sender den nemlig tilstrækkelig energi tilbage til batteriet og rækkevidden bliver derfor meget mere pålidelig.

Efter de første kilometer bag rattet er jeg klar til at sætte Jaguar I-Pace som vinder af Årets Bil i Danmark 2019 på min stemmeseddel, fordi det er en elegant, sportslig og luksuriøs måde at køre elbil på. Og sikkert også derfor at de velhavende nordmænd har kåret vognen til Årets Bil i Norge 2019. Men ak, nok kan jeg leve med den svingende rækkevidde som værende intet nyt under solen, men det der desværre ender med at sende Jaguar I-Pace væk fra tronen på min favoritliste, dukker paradoksalt nok også op i forbindelse med knappen på havnen.

Efter min SUV jubel sker der nemlig noget andet. Som jeg rammer den sorte asfalt, sænker jeg jo vognen igen, men efterfølgende er det som om, at hydraulikken ikke rigtig har været tilfreds med manøvren. Den begynder i hvert fald at knirke ved ujævnheder i vejen, når jeg kører over vejbump, og da jeg på et tidspunkt har min mand med i bilen, lyder det som om at vognen lettes for 300 kilo, som han stiger ud. Det er altså en streg i regningen på en ny bil. Men ok, to ting skal selvfølgelig dertil siges: 1. det er en testbil, det her, og den kan have været udsat for vilde testkørsler på både bane og måske også i terræn. Og 2. som tidligere Jaguarejer har jeg udviklet en slags hyperallergi overfor mislyde. Uden tvivl en uheldig kombination.

Og under alle omstændigheder ser den luksuriøse og skarpe Jaguar I-Pace ud til at blive en succes. Den er nemlig ikke bare blevet kåret til Årets Bil i Europa 2019, den er sågar blevet kåret som World Car of the Year på New York International Auto Show i april. Og successen skyldes nok ikke så meget, at I-Pace kan kaldes for SUV, men måske snarere fordi der med den nye elektriske sportslimousine endelig er kommet et alternativ til dem, som vil prøve noget andet end Teslas Model S. Og det er da også dem, jeg selv overværer et par stykker af stå hos Jaguarforhandleren med pen i hånd klar til at skrive slutseddel.

Jaguar I-Pace koster fra kr. 713.880,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On