Smuk og smooth opdateret Mazda 6

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Tag fat om rattet …!” En rød firkant blinker pludselig i ruden foran mig, mens stilheden brydes af en høflig omend insisterende advarselslyd. Nåh, nu igen? Smiler jeg for mig selv og griber godt fat om det tykke læderrat. Sådan, stilhed igen.

Det er nu ikke fordi, jeg ikke har hænderne på rattet, de holder bare fast på en afslappet måde. For når man cruiser en længere tur i den nye opdaterede Mazda 6 på motorvejen med adaptiv fartpilot og aktiv baneassistent sat til, tilegner man sig altså bare en behageligt tilbagelænet og komfortabel attitude.

Mazda 6 er den japanske bilprocents firmabil, som blev introduceret første gang i 2002. Den nuværende 3. generation blev lanceret i 2012, faceliftet i 2016 og har altså nu igen i 2018 fået en opgradering. Ikke at der er rykket vildt rundt på tingene, men den nye front med bredere krom, skarpere grill og smalle LED-lygter frisker nu unægteligt vognen op.

Jeg kan ikke skrive om Mazda uden at gå lidt i selvsving over design. Bær over med mig, men historier om aerodynamiske linjer inspireret af naturen og muskuløs fremtoning inspireret af kattedyr, går rent ind hos mig, særligt fordi det netop var på forgængeren fra 2012, at jeg fik øje på jaguaren første gang. Altså dyret. På vej gennem græsset klar til angreb. Med lidt god vilje.

Mazda har da selvfølgelig også, som mange andre, spændende ord for deres design såsom Zoom-Zoom og Kodo, som tjah, måske da godt kan virke lidt marketingsmarte, men som faktisk også er rimelig beskrivende. Tag for eksempel Kodo, Soul of Motion, som handler om, at vognen skal se ud til at være bevægelse, selvom den holder stille, eller ordet for køreoplevelsen. Ja, jeg har skrevet det mange gange, men den kalder de Jinba Ittay. Hest og rytter forenet.

Og det er faktisk lige præcis den følelse, der gør det til en komfortabel fornøjelse at sætte sig bag rattet på Mazda 6. Blandt andet takket være Mazdas G-Vectoring Control system som optimerer vægtfordeling og styring, som var del af det forrige facelift.

Med den nye opdatering har Mazda 6, udover det forfriskede ydre, fået endnu bedre materialer i kabinen og en hel masse lækkert udstyr som standard. For eksempel det, jeg lige nu sidder og nyder bag rattet, nemlig den adaptive fartpilot i skøn forening med vognbaneassisten, her er også nødbremse med fodgængerregistrering, skiltegenkendelse, blindvinkelalarm, headup display og træthedsregistrering. Alsammen noget der er helt utroligt rart at have, særligt i en firmabil som ind imellem kører længere ture.

Nu er det ikke bare stationcarudgaven, jeg kører i, men topmodellen Optimum med den såkaldte Luxury Pack, som altså blandt andet betyder, at det er et elektrisk indstilligt sæde i nappalæder, jeg læner mig tilbage i, og iøvrigt lader mig varme fingrene på rattet efter at have skrabet det forhåbentlig sidste is af vognen dette forår. Jah, og så kom jeg altså selvfølgelig også til først at give mig selv køling i sædet i stedet for varme.

Vognen er desuden udstyret med den nye opdaterede 2.2 liters dieselmotor, som har fået 9 hestekræfter mere. Dermed er den oppe på 184 stykker, og mangler så absolut heller ikke kraft. Den kører smooth gennem de seks trin i det behagelige automatgear med et godt moment til at trække igennem. Og det er kun, når jeg starter vognen og holder stille i tomgang, at jeg kan høre, at det er en dieselvogn.

Som jeg cruiser gennem vinterlandskabet mod Nordsjælland høres det ikke, her er den nye opdaterede Mazda 6 ganske enkelt bare en behagelig støjsvag og komfortabel oplevelse. Som hesten og rytteren, tænker jeg tilfreds. Omend nuvel, altså en hest af slagsen, der beder mig om at holde fast i tøjlerne.

Den opdaterede Mazda 6 koster fra kr. 284.396,- Mazda 6 Stationcar Optimum (topudgaven) koster inkl. luksuspakke kr. 460.995,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On