Forfrisket og robust ny Suzuki Vitara

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto: Malene Raith

“Hah, først over for grønt!” hoverer jeg godt tilfreds og læner mig tilbage i sædet. Nej, nej, en Suzuki Vitara er skam ikke blevet en racerbil. Eller udpræget dynamisk. Næh, det som i dag alligevel sender den firekantede vogn selvsikkert over krydset før alle andre er såmænd vejret.

For modsat bilisterne omkring mig, er denne her nye faceliftede Suzuki Vitara udstyret med firehjulstræk, og nuvel, nok koster den slags ekstra, men det er også noget, der for alvor får vognen til at træde i karakter på en råkold og glat forårsdag.

Danskerne har altid været glade for den praktiske og rummelige Suzuki Vitara, som kom på gaden første gang i 1988, sidenhen voksede til en Grand Vitara, blev den mest solgte bil i 2006, og nu med den seneste generation fra 2015 er skrumpet lidt og blevet til Vitara uden Grand. Lidt kortere og mere kompakt. Lige det alle, og ikke bare dem med et praktisk behov, i øjeblikket vil have.

Nu går du måske og tænker, at det dersens facelift noget bare er noget gøgl, men bare rolig, det giver god mening. Det tager nemlig mange år at udvikle en ny bilmodel, så for at en vogn ikke efter to – tre år skal virke bedaget i sit udtryk og teknologi giver man den en overhaling. Gør motorerne mere effektive, sætter den nyeste teknologi i og frisker designet lidt op.

Og det er det, man nu har gjort med Suzuki Vitara. Fire år er der gået siden sjette generation af den populære kompakte SUV blev lanceret, så det er naturligvis på tide med en opgradering.

Voldsomt meget er der nu ikke sket på overfladen, og det gør sådan set heller ikke så meget, hvis du spørger mig. Det lidt rå firkantede design holder endnu, og mest iøjenfaldende er vel nok den nye grill med seks tykke metalribber og lidt krom om LED-lygterne.

Bagpå er der kommet tre LED streger i baglygterne, som desuden er blevet noget mere skarpe og markante i formen. Lidt, men godt. Til gengæld er der sket noget andre steder.

Kabinen er nemlig blevet nydeligere med blød plast på instrumentbordet over 7″ infotainmentfarveskærmen, der er kommet nye urskiver og en fin lille kørecomputer. Sikkerhedsudstyret er også godt udrustet med blandt andet automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, bakkamera, skiltegenkendelse, advarsel om trafik bag vognen og vognbaneassistent, som også let kan slås fra for dem, der ikke orker den slags. Det er dog ikke standard og fås først fra de højere udstyrsniveauer. Ligesom den yderst effektive AllGrip funktion til firehjulstrækket, som jeg kan sætte i sneprogram, sport eller bare almindelig kørsel.

Jeg har dog en lille anke, målgruppen måske er vant til det. “Husk at tænde lyset” stod der engang på rattet af min fars bil. En praktisk erindringsnote, som i virkeligheden nok mest handlede om, at han godt kunne lide at lave labels på sin dymogadget. Problemet er bare, at det i hvert fald er 15 år siden. Nu befinder jeg mig i en ny SUV, der inklusiv firehjulstræk koster kr. 300.000,- og så virker det altså oldschool på den forkerte måde at skulle huske sit kørelys.

Men måske er det bare mig, der er forkælet, for som jeg nu ruller af sted med lyset tændt, nyder jeg til fulde at køre Vitara på en vinterdag. Ud over at jeg sidder højt og komfortabelt med varme i sædet, er det unægtelig super tilfredssstillende at mærke, hvor effektivt hjulene griber fat i den fugtige asfalt eller sætter i gang uden mindste udskred på den store frosne vandpyt. Det er jeg absolut ikke vant til.

Og på en solskinsdag kan den kraftfulde motor her også give god gas ud ad motorvejen, okay, det er måske ikke er asfaltens mest dynamiske vogn, men den er så absolut rigeligt frisk, uproblematisk og nem at manøvrere.

Faceliftet er med til at gøre Suzuki Vitara lidt mindre rå ude og lidt mere komfortabel inde, men den er selvfølgelig stadig lidt usleben. På områder som for eksempel vindstøj og rumlen fra hjulene. Men det er til at leve med, for Suzuki Vitara er jo også et robust og praktisk køretøj til hverdagsbrug. De seks manuelle gear glider fint, kabinen er rummelig og bagagerummet ligeså. Og særligt med AllGrip kan man altså komme langt ud i terrænet, men man kan også slippe billigere og få sin Vitara med forhjulstræk. Det vælger man selv.

Nyt er dog, at man ikke længere kan vælge dieselmotor. Den er nemlig lagt i graven, men den var nu heller ikke et hit herhjemme. Og så er 1,6-liters benzinmotoren uden turbo med 120 hestekræfter blevet erstattet af en 1-liters Boosterjet turbobenzinmotoren med tre cylindre og 112 hestekræfter. Man kan selvfølgelig, som jeg, også hoppe ombord i den fire cylindrede 1,4 liters boosterjet turbobenzin med 140 hestekræfter, og være første mand over krydset på en grå og frostfuld vinterdag.

Den nye faceliftede Suzuki Vitara fås fra kr. 197.990,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On