Morten og Malene på glat is med BMW

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Giv gas, giv gas …” lyder det fra den norske instruktør, så jeg træder pedalen i bund og hakker efterfølgende bremsen, da jeg når keglerne. Den enorme vogn fortsætter nærmest upåvirket ligeud, og havde der været en flok skolebørn på vej over vejen længere fremme ville jeg nok være gået i panik. Men der er heldigvis ingen unger af den ene eller anden slags i nærheden, så jeg drejer på rattet, giver lidt gas og smiler bredt som vognen roligt begynder at køre let sidelæns om hjørnet.

Oplevelsen er fuldstændig surrealistisk. Ikke, fordi jeg ikke har kørt sidelæns før, men fordi jeg befinder mig bag rattet på en af verdens mest eksklusive limousiner, den helt nye Rolls-Royce Cullinan, der smukt og elegant piruetterer over fjorden uden mindste vibration, lyd eller anstrengelse.

Hvor er vi?

Vi befinder os i sneen på Golsfjellet, helt nøjagtig midt på den frosne Tisleifjord (og det hedder den altså) ca. to en halv times kørsel fra Oslo, Norge. Her i 10 graders frost har BMW nemlig inviteret til BMW Winter Experience, en årlig tilbagevendende begivenhed, som handler om at lære at manøvrere en vogn i glat føre i forskellige situationer og ved forskellige hastigheder på den tykke is midt på fjorden og på de omkringliggende snehvide veje.

Og nårh, ja, så er der altså også lige mulighed for at prøve noget, som ingen før os har prøvet, og som det nok også er de færreste forund at opleve: En Rolls-Royce på glat is.

Hvad kører vi i?

BMW Winter Experience byder på kørsel i flere forskellige af deres modeller, såsom BMW X2 på en isbane fuld af skarpe sving, samt 1-serie på en highspeedbane med længere afstande, større og bløde sving til at køre sidelæns i. Vi får også lov til at muntre os på en sneklædt offroadbane fuld af skarpe snedybe sving, stejle stigninger og dertilhørende stejl nedkørsel i den nye super skarpe X5, samt sidde ved siden af, som en instruktør hiver os for fuld fart sidelæns rundt på fjorden i den brutale og elegante BMW 850i med ca. 530 hestekræfter. Alt forgår med instruktører, og vognene kan naturligvis klare det hele og uden tvivl mere til.

Men mest af alt har vi glædet os til at møde den nye BMW 3-serie. Altså til at begynde med. For BMW havde også taget et par pænt store luksuriøse overraskelser med til os: Rolls-Royce Ghost og den helt nye, to meter høje SUV Cullinan.

Hvad er nyt?

Lad os begynde i det små, eller måske bare lidt mindre, med den nye 3-serie. For den model repræsenterer mere end nogen anden kernen i BMW. Med den nye 3-serie er vi nu oppe på 7. generation af vognen, der i mere end 40 år har begejstret folk i hele verden, og 15 millioner solgte eksemplarer taler jo sit eget sprog.

Den nye 3-serie er bygget på samme platform som både 5- og 7-serien og har fået en nye større hexagonformet grill på fronten, nye lygter og L-formede lygter på bagenden foruden lidt større dobbelte afgangsrør. Akselaftanden er desuden blevet øget, hvilket kommer bagsædepassagererne til gode, men der er også sket andre store ting i kabinen. 3-serien har nemlig fået det elegante – og for nogen længe ventede –  helt nye BMW-interiør, som vil blive set på andre modeller fremover. Luftdyserne sidder blandt andet samlet midt i instrumentbordet, med et lille display mellem sig til at vise temperaturen, og så har BMW lavet en slags ø (det kalder de det selv) som midterkonsol med en lækker lille rund gearskifter. Køreegenskaberne er også forbedret, siger BMW, med et lavere tyngdepunkt og nye støddæmpere.

For Rolls-Royce’s vedkommende har 2018 været et all-time-high år med 4.107 leverede luksusbiler. Og den overdådige Cullinan rammer markedet på et tidspunkt, hvor der faktisk er efterspørgsel efter den slags. Altså SUV’er. Opkaldt efter verdens største diamant er den 2,6 ton tynge såkaldte High Body vogn – for en Rolls er selvfølgelig ikke noget så folkeligt som en SUV – to meter høj og udstyret med en 6,75 liters V12 motor med 570 hestekræfter. Til en pris i omegnen af 6,2 millioner.

Hvad synes Morten?

“Benovelse. Jeg er benovet, også selv om det “bare” drejer sig om en bil. Aldrig har jeg kørt en Rolls-Royce, og aldrig har jeg haft den fornøjelse at sidde bag rattet. Jeg har været i branchen i langt over et årti, men nogle huller er der alligevel. Det er sjældent, jeg vil kalde det en direkte ære, når jeg sætter mig ind i en bil. Det er biler, ikke folkehelte eller store politikere, der har styret verden udenom en krig i sidste øjeblik. Men Rolls-Royce har en anden status hos mig. Håndarbejde, små produktionstal, britisk klasse.

Den store sedan Ghost, som er den mindste bil Rolls laver, er bilen, jeg vil nævne, når jeg næste gang bliver spurgt, hvad jeg ville købe, hvis jeg måtte vælge en bil til resten af livet. Den er guddomelig – smuk, uhyrligt stilet, eksorbitant og ubegribeligt let at køre. Cullinan, derimod, er en kolos, der rykker Rolls-Royce ind i en ny tid; SUV, firehjulstræk, indvendigt bagagerum. Jeg kunne sige, at designet overvælder mig (det er meningen), og den er intimiderende. Jeg vil i stedet sige, den er perfekt tænkt, for der er store penge at tjene på SUV’er, og der er stadig ret så tomt på toppen af SUV-bjerget, hvor de dyreste modeller står.

3-serien kan også få den ære at blive den bil, jeg vil overveje til resten af mine dage, når jeg er kommet ned på jorden fra det magiske, smukke og højt flyvende tæppe, der hedder Ghost. Jeg har en barnlig glæde, når det kommer til at se frem til at prøve nye bilmodeller, og 3-serien er ekstremt vigtig i mit og mange andres univers. Den er en målestok, en klassiker, en favorit. Og jeg bliver ikke skuffet, selv om turen på tilsneede veje er kort og ikke giver det mest fyldige indtryk. Designet? – Den ser skarp og dyr ud. Kabinen? – Langt, langt bedre end før – mit nye yndlingssted i klassen. Motoren? – 2-liters dieselmotoren summer svagt, har store muskler. Køreegenskaberne? – Her er det lidt sværere, for det går mest lige ud og på is, men affjedringen virker kompetent. Priserne? – Fra 464.000 kr., og senere kommer billigere versioner, så vi står med et nyt hit.”

Hvad synes Malene?

“Jeg er helt skør med at køre sidelæns på isen i høj fart. Mærke bagenden komme ud til jeg kigger ind på siden af banen gennem forruden, for så at gøre det helt modsatte af hvad al fornuft skriger om, nemlig speede hårdt op så bagenden retter ind igen, og jeg er klar til næste sving. Det er vildt og fantastisk, men faktisk også rigtig godt kunne holde hovedet koldt i en glat situation. For nok har vi ikke så meget sne i Danmark længere, men vi har masser af regnvejr.

Det var også et rigtig positivt, omend kort, møde med den nye BMW 3-serie, som jeg synes, ser rigtig skarp ud. Og så noterer jeg med glæde, at der er kommet mere plads i kabinen. Foruden at jeg med længsel har set frem til et nyt opdateret instrumentbord, yes! Bare rolig, som det selvfølgelig hører sig til, er det skam stadig enkelt og konservativt skåret ind til benet uden overflødigt dillerdaller. For det vigtigste i en BMW er jo stadig ikke at rode med knapper, fladskærme og gøgl, men at nyde det gedigne køretøj.

Og så kaster mig ellers fladt på maven for Rolls-Royce Cullinan. Det er dæleme ekstravagant at køre sidelæns på isen i SUV limousinen over dem alle og en fantastisk oplevelse at mærke, hvor fjerlet den føles i situationer, som ingen forbinder med den her type bil. Cullinan kan nemlig både køre hurtigt, drifte og lave dougnuts selvom det nok aldrig nogensinde er noget, den kommer til at gøre igen efter i dag.

Nu sidder der nok folk derude og siger: “jamen, der er jo alligevel ikke nogen, der kører deres Rolls-Royce selv?” Men faktisk er det lige præcis tilfældet med Cullinan. Tag for eksempel pladsen til et 3. bagsæde til den store familie og knappen til automatisk dørluk i førersiden. Sidstnævnte plejer i en Rolls-Royce kun at være tilgængeligt for passagererne (Wraith undtaget, der trods alt er en sportscoupé), og er derfor al sammen noget, der signalerer, at ejeren i det her tilfælde skal skal kunne sidde godt bag rattet. Nuvel, måske kræver  ekstra meget plads på parkeringspladsen, når man skal have ungerne ud af de modsathængslede “suicide doors”, men det må de jo selv rode med. Jeg ved godt, at flere synes, at Cullinan er for meget, men sådan vil det vel altid være, når de klassiske bilproducenter bryder traditionerne og udvider modelprogrammet med noget nymodens.

Jeg blev for nylig spurgt hvilken bil, jeg ville købe, hvis jeg kunne bruge alle penge i verden. Uden sammenligning en Rolls-Royce. Måske ikke Cullinan, jeg går nemlig ikke på jagt eller har en stor børneflok, men er nok mere en Phantom “kind-of-woman”. Uanset model så repræsenterer Roll-Royce nok mere drømmen end virkeligheden for de fleste mennesker. En luksus som kan stræbes efter eller en tanke, der kan få en til at sove sødt om natten. Og den slags er vigtigt at have.”

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Kom med til Norge og hør mere om BMW 3-serien, den nye X5 og Rolls-Royce på isen med Autopiloterne her:

 

Author: Malene Raith

Share This Post On