Skarpe nyheder fra Geneve Motor Show 2019

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Prisen for årets Geneve Motor Shows mest nuttede bil, må unægtelig gå til Honda i år for deres nye og anderledes baghjulstrukne Honda e Prototype.

Nok er navnet ikke på plads, men resten af er den sjove lille bil skulle være noget nær 99 procent produktionsklar, som den står her på podiet. Og jo, jo, selvfølgelig er det en elbil, som får over 100 hestekræfter omend med en noget mindre rækkevidde end mange af de andre biler på udstillingen. Nemlig blot 200 kilometer. Selvfølgelig fordi den er tænkt som en bybil.

Ud over det sjove særegne ydre med fine runde for- og baglygter, er vognen udstyret med gadgetelskeres drøm af et instrumentbord med en meget stor skærm, der er opdelt til chaufføren og passageren, foruden digitale sidespejle og bakspejl. Cool! Den endelige vogn får desuden fem døre, og ikke tre som prototypen på udstillingen.

Hondas nye elbil forventes til landet i foråret 2020.

Mazda benyttede årets motor show i Geneve til at have verdenspremiere på deres helt nye kompakte SUV CX-30. En vogn der størrelsesmæssigt lægger sig imellem Mazda CX-3 og CX-5.

Og jo, jeg ved godt, hvad du tænker nu, men desværre nej. CX-4 er allerede taget i brug på en vogn på det kinesiske marked.

Mazda CX-30 er en videreudvikling af Mazdas meget stilrene Kodo design med den store glitrende kølergrill, og tjek lige størrelsen på beskyttelseskanterne, der løber hele vejen rundt … de er jo enorme, hvilket unægtelig er med til at formgive karosseriet, der fremstår let og dynamisk.

Mazda CX-30 vil kunne fås med to forskellige benzinmotorer, begge udstyret med et såkaldt mild hybrid system, samt en enkelt dieselmotor, og kommer allerede til Danmark sidst på året 2019.

Nok var skuffelsen stor hos Kia, der med Kia Ceed var sølle tre point fra at ende som Årets Bil i Europa 2019. Ikke desto mindre slugte de nederlaget og hev i stedet klædet af deres nye spændende konceptbil Imagine. Vognen er, helt i synk med tidsånden på Geneve Motor Show, et koncept på hvorledes Kias fremtidige elbilsplatform kan se ud.

Imagine er et koncept på en firedørs vogn, der lidt holder sig i sit eget segment ved at være både en slags familiesedan, en SUV eller crossover. Fokus er ikke bare på at give en god køreoplevelse, men også at pakke den ind i et fedt design. Nuvel, Imagine kommer nok aldrig ud at køre, men designelementer fra den vil utvivlsomt være at finde på fremtidige modeller fra Kia.

Peugeot afslørede deres super kvikke lille fætter, den nye generation af bedstsællerten Peugeot 208, som har fået tydelige genetiske kendetegn fra storebror 508 såsom de smalle lysende LED sabeltænder, og så kommer den desuden i både benzin-, diesel- og elbilvariation på en og samme tid –   hvilket vil sige dansk asfalt lige efter sommerferien 2019.

Men franskmændene havde skam også et dynamisk koncept med, nemlig Peugeot Sport Engineered 508 Concept.

Ikke overraskende er den udviklet af Peugeot Sport som en slags teaser på performance biler med enten ren el eller plug-in teknologi, som vi vil få at se indenfor de kommende år fra det franske bilmærke. Nuvel, nok trak de sig fra Le Mans for flere år siden og den herlige sportsvogn Peugeot RCZ er blevet lagt i graven, men Peugeot har tydeligvis stadig masser af sport i sin DNA, som altså nu rører på sig igen.

Peugeot Sport Engineered 508 Concept har 400 hestekræfter, firehjulstræk og klarer 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

Audi havde europæisk premiere på deres knivskarpe elsportsvogn, Audi e-tron GT. Nok stadig kun et koncept, men forstadiet for den tredje elsportsvogn, en 4-personers grand turismo som er udviklet i samarbejde med Porsche på basis af Porsche Taycan. Den firehjulstrukne elektriske søstervogn fra Audi får 590 hestekræfter og klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder, foruden en rækkevidde på 400 kilometer ifølge de nye WLTP regler, når den bliver produktionsklar i slut 2020.

Men der var skam også en verdenspremiere på Geneve Motor Show gemt i ærmet på Audi, nemlig deres fuldt ud elektriske SUV: Audi Q4 e-tron concept.

Den rummelige vogn, der ikke overraskende lægger sig mellem en Q3 og en Q5, er lidt mindre en Audis første fuldt elektriske vogn, E-Tron, som blev på samme tid præsenteret sidste år. Audi Q4 e-tron vil få 306 hestekræfter og ligeledes firehjulstræk, men en rækkevidde på hele 450 kilometer.

Den serieproducerede udgave af Q4 e-tron har naturligvis de cool digitale sidespejle som storebroren og forventes klar slut 2020.

Nok var Volvo en af dem, der trist nok ikke var til stede på årets internationale motorshow, men de havde heldigvis sendt deres nye søstermærke Polestar, der havde en verdensnyhed med: den elegante elbil Polestar 2.

Den første Polestar, der blev afsløret i 2017, var en hybrid, men siden har de besluttet, at alle fremtidige biler fra mærket vil være fuldt ud elektriske. Jep, ligesom Tesla. Den nye Polestar 2 med et iøvrigt utroligt rent og stringent design, tager da også konkurrencen direkte op med den nye Tesla 3. Rækkevidden bliver på op omkring 500 kilometer på batteriet, og den er udstyret med hele 408 hestekræfter, der klarer 0 – 100 km/t på under fem sekunder. Pudsigt nok blev klædet hevet af den skarpe dynamiske elbil næsten samtidig med, at Volvo meldte ud, at deres vogne fra 2020 vil blive begrænset til en topfart på max 180 km/t. Lad os ikke håbe, at det også gælder Polestar 2.

Polestar 2 kan kun bestilles online og produktionen forventes startet op i begyndelsen af 2020. Jep, måske mulighed med en tung fartbegrænsning.

BMW standen bød på intet mindre end fire elektriske plug-in hybrid verdenspremierer, den nye BMW 330e sedan, der kommer til sommer, BMW X3 xDrive30e som kommer sidst på året og BMW X5 xDrive45e som kommer efter sommeren, der alle vil kunne køre mellem 50 – 80 kilometer på ren el, og er udtryk for at BMW mener det alvorligt, når de siger, at de indenfor en kort årrække vil have en elektricificeret udgave, det være sig ren el eller hybrid, i hver modelrække. Men mest interessant er måske premieren på BMW 745e.

Ikke så meget fordi det er en kraftfuld hybrid med en opgraderet benzinmotor fra fire til seks cylindre, der sammen med elmotoren giver den 394 hestekræfter og en rækkevidde på op til 58 kilometer på ren strøm, næh, mere fordi 7-serien har fået et af de mest omdiskuterede facelifts i øjeblikket. Grillen er nemlig blevet 40 procent større og sammen med smallere forlygter giver det vognen et noget iøjenfaldende udtryk i forhold til BMWs eller mere diskrete design. CAR Magazine synes, at det ligner, at den æder sit eget ansigt, mens jeg ikke kan lade være med at tænke, at designet nok vil gro på en med tiden. OK, dårlig vitz, men jeg tænker faktisk, at man lige skal se tiden an. Belært af tidligere tiders fingerpegen af successer som f.eks. Porsche Cayenne.

BMW 745e er allerede landet.

Hos Nissan var der verdenspremiere på Nissan IMQ, en konceptbil, der peger i retning af, hvad vi vil kunne forvente os af den fremtidige tredje generation kompakte crossovere og SUVer. Og ja, når man nu siger Nissan og crossover, så kan det jo næsten ikke være andet end en Qashqai eller X-Trail.

Den vilde bil er udstyret med et avanceret e-POWER system med fire elmotorer, en ved hvert hjul, og en brændstofmotor. Altså en hybrid, men anderledes fra alle andre på markedet idet, at benzinmotoren alene genererer strøm til et stort batteri, som så leder kraften videre ud til de fire elmotorer, der derved driver bilen frem. Hvordan en sådan vogn vil lyde – er den lydløs eller lyder den som en almindelig hybrid – og hvornår motoren vil slå til og fra, må vi vente med at finde ud af til den første produktionsvogn er klar. Hvornår vides ikke.

Seat havde konceptet på deres helt nye elbil med til Geneve, nemlig el-Born … nej, jeg prøver ikke at være sjov, det hedder den faktisk. Som dansker lyder det nok en smule som noget fra The Julekalender, men vognen er naturligvis, som vanen jo er hos Seat, opkaldt efter område i Spanien, denne gang det smukke kunstneriske kvarter i Barcelona El Born.

Den ser lidt vild ud, men faktisk er den noget nær 95 procent klar til produktion, som den står der. Seat el-Born er en Golfstørrelsesvogn til de unge og får en rækkevidde på batteriet på 420 kilometer, og forventes klar allerede til næste år.

På standen skråt overfor Seat finder man Skoda, der havde verdenspremiere på den nye lille kompakte SUV Kamiq (start K og slut Q som på storebrødrene), foruden premiere på pandanten til el-Born: konceptet Vision iV. Flankeret af et nydeligt politisk korrekt model par. Slut med letpåklædte damer.

Vognen er tænkt som en elektrisk crossover coupé, men er dog ikke helt produktionsklar endnu. For eksempel skal man ikke forvente at se et lysende Skodalogo, (og bemærk logo, det er slut med bogstaver på bagklappen), på det endelige resultat og ej heller de cool digitale sidespejle, men flot og gul er den.

Hos Volkswagen finder vi så den tredje elbil, der er bygget på den elektriske MEB-platform som både Seat og Skodas elbiler nemlig den skægge ID. BUGGY.

Naturligvis et koncept med inspiration fra tidligere tiders beachbuggy, som var bygget på basis af en Boble, hvilket ikke er svært at få øje på i den farverige konceptbil. Men hvor man i 1970’erne lyttede til den klirrende og karakteristiske boxermotor, er ID. BUGGY en helt stille elbil med 204 hestekræfter, der klarer 0 – 100 km/t på 7,2 sekunder og topfart på 160 km/t.

Af de mere jordnære premierer havde Volkswagen og deres nye faceliftet Passat med nye detaljer på fronten, nye lygter og mulighed for at være online og få det avancerede selvkørende IQ.DRIVE-assistentsystem. Plug-in hybriden Passat GTE har desuden fået mere rækkevidde på batteriet og er nu i stand til at køre op til 55 kilometer på ren el – vel at mærke efter de nye WLTP regler.

Vi slutter af, hvor vi startede, nemlig i den nuttede afdeling. For smuttede man forbi Fiatstanden på årets motorshow i Geneve ville man få øje på denne her friske lille fyr: Fiat Concept Centoventi.

Den italienske bilproducent benyttede nemlig biludstillingen til at holde verdenspremiere på konceptbilen, der hedder 120. Ikke fordi den er mindre end 127, men fordi Fiat har 120 års jubilæum i år. Concept Centoventi er naturligvis en elbil, har en rækkevidde på ca. 500 kilometer og kan tilpasses i interiør og rummelighed, så den passer til ens behov. Nuvel. Det er ikke sikkert den bliver til noget, men fin og frisk det er den. Se den live her: 2ntUV0pvSCGkLAAy6F2BZg

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On